اخبار بین المللیویژه

خروج آمریکا از سازمان بهداشت جهانی

وکلاپرس ـ سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد دیروز خروج آمریکا از سازمان بهداشت جهانی را تأیید کرد. وی گفت: ایالات متحده آمریکا در نامه ای به این نهاد اعلام کرده بنا دارد از سازمان جهانی بهداشت خارج شود.

با این حال روند جدایی آمریکا از این نهاد سازمان ملل متحد دست کم یک سال طول خواهد کشید. در همین زمینه دبیرکل سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد ایالات متحده آمریکا به طور رسمی از ۶ جولای ۲۰۲۱ از سازمان بهداشت جهانی خارج می شود.

بر اساس قانون مصوب کنگره آمریکا در سال ۱۹۴۸، دولت این کشور جواز خروج از سازمان جهانی بهداشت دارد؛ اما باید ضمن پرداخت حق عضویت سال آخر حود، تصمیمش را دست کم یک سال قبل از عملی کردن به سازمان ملل متحد اعلام نماید.

بیشتر بخوانید: تحریم دیوان بین المللی کیفری واکنش های بین المللی را برانگیخت

نامه ترامپ به سازمان بهداشت جهانی

ترامپ در اواخر ماه گذشته میلادی در نامه ای برای سازمان بهداشت جهانی یک ضرب‌ا‌لاجل ۳۰ روزه تعیین کرده بود و از رییس سازمان جهانی بهداشت درخواست کرده بود تا در این بازه زمانی دست به اصلاحات جدی بزند؛ در غیر این صورت، آمریکا درباره عضویت خود در  این سازمان تجدید نظر خواهد کرد.

ترامپ در نامه خود از اهمال‌کاری سازمان بهداشت جهانی انتقاد کرده و نوشته بود: «در این موضوع تردیدی نیست که به علت خطاهای مکرر شما و سازمان بهداشت جهانی در مقابله با شیوع ویروس کرونا، جهان متحمل پرداخت هزینه کلانی شده است.»

رئیس جمهوری آمریکا سوءمدیریت و اعتماد بیش از حد سازمان بهداشت جهانی نسبت به چین را عامل شیوع بیماری کووید-۱۹ در جهان دانست.

بیشتر بخوانید: کانون وکلای بین المللی تحریم ICC را محکوم کرد

تأمین بودجه در سازمان بهداشت جهانی

در سازمان جهانی بهداشت ۱۹۴ کشور عضویت دارند. یک چهارم بودجه این سازمان از طریق حق عضویت کشورهای حاضر در این سازمان تامین می‌شود. در تامین بودجه سازمان بهداشت جهانی، آمریکا نقش مهمی برعهده دارد.

بر اساس آمار منتشر شده، تامین ۱۱۶ میلیون دلار از بودجه سازمان بهداشت جهانی در سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ برعهده ایالات متحده آمریکا است. بر اسا این آمار آمریکا سالانه بیش از سیصد میلیون دلار به سازمان جهانی بهداشت کمک مالی می کرده که حدود ۱۵ درصد بودجه سالانه این سازمان می باشد.

گفتنی است این اقدام ترامپ با واکنش نمایندگان دموکرات در این کشور روبرو شد. «نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان، عملکرد ترامپ در جهت خروج از سازمان بهداشت جهانی را «خطرناک» و «غیرقانونی» دانست. باب منندز (نماینده نیوجرسی) از این اقدام ترامپ به شدت انتقاد کرده و گفته «این اقدام به هیچ وجه به نفع جان و مال آمریکایی‌ها نیست».

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا