گفت و گوویژه

حسن کیا : شفافیت، نوآوری و برنامه‌ریزی در اداره صندوق حمایت مشاهده نمی‌شود

وکلاپرس- کاندیدای انتخابات هیات مدیره صندوق حمایت وکلای دادگستری ضمن نقد و بررسی چالش های فعلی صندوق، به معرفی برنامه های خود پرداخت.

به گزارش وکلاپرس، مجمع عمومی صندوق حمایت وکلای دادگستری ۲۹ تیرماه در محل کانون وکلای دادگستری مرکز تشکیل خواهد شد و هیأت مدیره جدید صندوق انتخاب خواهند شد. وکلاپرس از کلیه کاندیداها دعوت به مصاحبه کرده است تا برنامه‌های خود را معرفی و تبیین کنند.

دکتر حسن کیا، عضو کانون وکلای دادگستری مرکز و دبیر اول شورای تشکل‌های کانون وکلای دادگستری، در گفت و گو با خبرنگار وکلاپرس به نقد و بررسی چالش‌های فعلی صندوق حمایت وکلا و تشریح برنامه های خود پرداخت.

بیشتر بخوانید:

شرح این گفتگو در ادامه آمده است.

در حال حاضر وضعیت صندوق را چطور ارزیابی می‌کنید؟

به طور کلی معتقدم وکلا و جامعه وکالت از عملکرد صندوق رضایت ندارند؛ برای مثال یکی از وظایف صندوق، اعطای تسهیلات به وکلاست که در گذشته سلیقه‌ای انجام می‌شد و جدیدا نیز کلا منتفی شده است. در زمینه مستمری‌بگیران نیز با ضعف عملکرد صندوق مواجهیم.

هرگاه از عملکرد صندوق انتقاد می‌شود، مدیران به قانون و وظایف تصریح شده صندوق در آن از جمله ماده ۱۷ اشاره می‌کنند که نمی‌توانند به وجوه صندوق دست بزنند.

اگرچه سال ۱۳۹۷ صندوق حمایت از مجمع عمومی مجوز گرفت که برای حفظ ارزش در برابر تورم، وجوه موجود در بانک را به ملک و مال غیرمنقول تبدیل کند، اما این اقدام تا سال ۱۴۰۰ به طول انجامید و بخشی از دارایی وکلا از بین رفت.

بیشتر بخوانید:

یکی دیگر از موارد نارضایتی وکلا، نحوه برخورد صندوق حمایت در زمان الزام وکلا به استفاده از پایانه‌های فروشگاهی بود. مدیران صندوق به وکلا اعلام کردند که به دلیل توافق با سازمان امور مالیاتی نیازی به ثبت نام برای استفاده از دستگاه پوز ندارند. حدودا ۹۰ درصد وکلا ثبت نام نکردند و در نهایت با خسارت مواجه شدند.

شفافیت و اطلاع‌رسانی در عملکرد صندوق اعم از اعلام میزان موجودی صندوق، راهکارهای حفظ سرمایه،  مشاهده نمی‌شود.

به نظر شما در حال حاضر با چه چالش‌هایی در صندوق حمایت مواجه هستیم؟

بزرگ‌ترین چالش صندوق، از دست رفتن ارزش ریالی وجوه صندوق است که بتواند در آینده حقوق وکلای بازنشسته را تامین کند. در حال حاضر دریافتی بازنشستگان رقم بسیار اندکی است.

به نظرم اگر شفافیت وجود داشت و از صاحب‌نظران مشورت اخذ می‌شد، سرمایه صندوق چندبرابر شرایط فعلی بود. اگر شرایط کنونی ادامه پیدا کند، هیچ افق روشنی برای پرداخت حقوق بازنشستگی، هزینه درمان وکلا و… وجود نخواهد داشت.

از سوی دیگر هیچ‌گونه نوآوری یا برنامه ریزی در اداره صندوق وجود ندارد و دچار روزمرگی شده است. مدیریت بایستی قوی شود و متخصصان حوزه‌های مالی، اقتصادی و حسابداری و… به خدمت گرفته شوند تا بهترین تصمیم اتخاذ شود.

سیستم باید مدرن شود و شفافیت و اطلاع‌رسانی صورت بگیرد؛ اگرچه صندوق نهاد مستقلی است اما روابط عمومی ندارد و به نظرم ضروری است اداره روابط عمومی ایجاد شود.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درخصوص صدور فیش حق بیمه برای کارآموزان در مراحل اول و دوم کارآموز چیست؟

معتقدم پرداخت سهم صندوق توسط کاراموزان زمانی اجرایی بود که آنان امکان فعالیت و قبول وکالت در ایام کاراموزی داشتند. باتوجه به آیین‌نامه جدید، کارآموزان امکان قبول پرونده ندارند و پرداخت سهم صندوق توسط کاراموزانی که درامدی ندارند، سبب ایجاد نگرش منفی نسبت به نهاد وکالت می‌شود.

سخن آخر؟

کانون‌های وکلای دادگستری در قبال آرایی که می‌دهند مسئول هستند‌ و باید براساس شایستگی و نه رفاقت رای بدهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا