گفت و گو

مرکز تعاون وام‌ قرض‌الحسنه و کمک بلاعوض به وکلا و کارکنان کانون وکلای مرکز خواهد داد

نحوه شکل‌گیری، اهداف و کارکرد مرکز تعاون کانون وکلای مرکز در گفت و گو با دبیر هیأت امنای این نهاد

وکلاپرس– دبیر هیات امنای مرکز تعاون کانون وکلای دادگستری مرکز درباره زمینه‌های اولیه تشکیل این نهاد، نحوه فعالیت و کمک های مالی قابل ارائه در آن پرداخت.

به گزارش وکلاپرس، ۸ اسفندماه سال ۱۴۰۰، هیأت مدیره کانون وکلای مرکز اساسنامه «مرکز تعاون کانون وکلای دادگستری مرکز» را به تصویب رساند و براساس تصویب هیات مدیره کانون وکلای دادگستری مرکز، اعضای هیأت امنا نیز تعیین شدند.

بیشتر بخوانید:

دکتر داریوش اشرافی، دبیر هیات امنای مرکز تعاون کانون وکلای دادگستری مرکز، در گفتگو با خبرنگار وکلاپرس به جزییات این مرکز پرداخت.

شرح گفتگو در ادامه آمده است.

انگیزه اولیه تشکیل مرکز تعاون کانون وکلای دادگستری مرکز چه بود؟

چندماه پیش در نطق ‌های پیش از دستور بر ضرورت تشکیل نهادی ذیل کانون وکلا برای حمایت مالی از وکلا، کارکنان کانون که در شرایط اضطراری قرار می‌گیرند و همچنین مردمی که درگیر بلایای طبیعی می‌شوند تاکید کردم.

نظر هیات مدیره کانون وکلای مرکز در این خصوص چه بود؟

خوشبختانه هیات مدیره از تشکیل چنین نهادی استقبال کرد و به من ماموریت داد تا پیشنویس اساسنامه این نهاد را تهیه کنم. پس از تهیه و ارائه، کارگروهی متشکل از من، آقایان کامیار و باقری تشکیل شد تا پیشنویس بررسی و نهایی شود.

پیرو جلسات کارگروه، اساسنامه تهیه و به هیات مدیره تقدیم شد. هیات مدیره نیز اساسنامه را به تصویب رساند. درنهایت پس از بحث و بررسی فراوان به این نتیجه رسیدیم که مرکز تعاون کانون وکلای دادگستری مرکز نام‌گذاری شود.

مرکز تعاون کانون وکلای دادگستری مرکز در کدام بخش ساختار کانون قرار دارد؟

هیات مدیره در چارچوب اختیارات خود این مرکز را تشکیل داده است. حساب بانکی آن متعلق به کانون است و هرگونه خرج و صدور چک، مستلزم امضای مدیر مالی و رییس کانون مرکز است. مرکز تعاون وکلا زیر نظر هیات مدیره کانون مرکز است و سه رکن هیات امنا و دبیر و بازرس دارد که توسط هیات مدیره کانون و برای مدت دو سال تعیین می‌شوند. طبق اساسنامه این هیات موظفند هر ۶ ماه یکبار به هیات مدیره گزارش دهند.

هدف از تشکیل این مرکز چیست؟

ارائه کمک‌های مالی در قالب وام‌های قرض‌الحسنه و کمک‌های بلاعوض به وکلا و کارکنان کانون است که ممکن است دچار مشکلات مالی شده باشند. علاوه بر این، این مرکز با جذب حمایت‌های همکاران، به آسیب دیدگان حوادث قهری کشور کمک خواهد کرد.

بیشتر بخوانید:

منابع مالی درآمد مرکز تعاون چگونه تامین می‌گردد؟

یک درصد از حق عضویت همکاران هنگام تمدید یا صدور پروانه که به کانون وکلا پرداخت می‌کنند به علاوه چهار درصد از هدایا و همیاری‌ها و درآمدهای کانون از محل درآمدها و سایر خدمات مثل فروش اوراق یا کارت شناسایی و… منبع مالی معتبر و ثابت مرکز محسوب می‌شوند.

محدوده خدمات‌رسانی مرکز تعاون به وکلا را مشخص کنید.

این مرکز باتوجه به محدودیت منابع مالی، صرفا به وکلا و کارکنان کانون وکلای مرکز خدمت ارائه خواهد کرد. البته امیدواریم تشکیل نهاد، سبب شود هیات مدیره‌های کانون‌ها مشابه این مرکز را در کانون خود تشکیل دهند.

آیا فعالیت این مرکز مستلزم تصویب آیین نامه نیز هست؟

باتوجه به اینکه اخیرا اعضای هیات امنا و دبیر و بازرس مشخص شده‌اند، بعد از تشکیل جلسه، آیین‌نامه‌های لازم درخصوص چگونگی اجرای اساسنامه از قبیل پرداخت وام یا کمک بلاعوض و… تدوین و مشخص تصویب خواهد شد.

فرآیند کمک به شهروندانی که درگیر بلایای طبیعی شوند، چگونه خواهد بود؟

تاکنون رویه به این شکل بوده است که بعد از وقوع حادثه، کانون وکلا هدایای وکلا را جذب و ارسال می‌کرد. از این پس کمک‌ها سازمان‌یافته خواهد شد زیرا علاوه بر حالت قبل، از منابع مالی همین مرکز نیز استفاده خواهد شد. این مرکز دارای حساب جداگانه‌ای به نام خود کانون وکلای مرکز است که کمک به شهروندان آسیب‌دیده را سرعت می‌بخشد‌.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا