اخبار اسکودا

بیانیه کارگروه حقوق بشر اسکودا درباره فجایع اخیر جنگی بین غزه و رژیم اسرائیل

وکلاپرس- کارگروه حقوق بشر اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران در واکنش به فجایع اخیر جنگی بین غزه و رژیم اسرائیل بیانیه‌ای منتشر کرد.

به گزارش وکلاپرس به نقل از روابط عمومی اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران (اسکودا)، کارگروه حقوق بشر این اتحادیه در این بیانیه این فاجعه ناقض حقوق انسانی را محکوم  کرده است.

بیشتر بخوانید:

متن بیانیه به شرح زیر است:

«حقوق بشر، حقوق تکلیف‌محور و جهان‌شمول است و تبعیض و استثنا برنمی‌تابد. اکنون صدای نحیفی که صلح و حقوق بشر را در جهان نمایندگی می‌کند با فضاسازی‌های قدرت‌ساخته و رسانه‌پرداز، در وضعیت شکننده‌ای قرار گرفته و در این رهگذر مشخص می‌شود که قدرت‌های سیاسی دغدغه و درد جهان بهتر و آرام‌تر را همچون همیشه ندارند. فارغ از هر امر سیاسی یا دینی و صرف‌نظر از قوم و قبیله و قبله و جغرافیا، گفتمان حقوق بشر در جهان چشم بر تکریم صلح و تامین امنیت انسانی به مثابه پیش‌نیاز تحفظ حق حیات و تحقق زیست شایسته برای تمامی انسان‌ها دارد.

حال با اخبار دهشتناکی که این روز‌ها منتشر شده و تصاویری که حکایت‌گر صحنه جنگی خانمان‌سوز بین غزه و رژیم اسرائیل است نمی‌توان بی‌طرفی و سکوت و انفعال را امری اخلاقی و انسانی دانست. آنچه این صحنه را مخوف‌تر می‌سازد ریشه‌های این تخاصم و ظلم جاری است که مردمان منطقه دهه‌هاست شاهد و ناظر آن هستند و جریاناتی که دسترسی به قدرت سیاسی دارند سعی در وارونه‌سازی یا پنهان‌کاری آن دارند.

هنگامه‌ای است که باید آستین به خون جگر شست و در تاراج انسانیت مرثیه‌ای در مقیاس جهانی سرود. سزاوار نیست هیچ وجدان بیداری چشم بر نقض حقوق بشر و به خاک و خون کشیده شدن زن و کودک و غیر نظامیان ببندد و با مرزبندی‌های بی‌اعتبار و بشرساخته یا تفکیک‌های تبعیض‌بنیان دینی و جغرافیایی، این امر سترگ انسانی و اخلاقی را به محاق برد.

نقض حقوق بشر با هیچ توجیه و تفسیری قابل کتمان نیست. این امر بدین معنا نیست که ریشه‌های ظلم و بستر ستم سیستماتیک و مطول ذبح حقوق یک ملت را به بوته نسیان بسپریم. جا دارد از دولت‌ها و نهاد‌های بین‌المللی و ارکان سازمان ملل بخواهیم که در برابر نقض حقوق بشر بی‌تفاوت نباشند و اهتمام ورزند تا جغد شوم جنگ، پیک آینده سیاه کودکان معصوم نباشد و آرامش و شادی در سایه عدالت و امنیت را از مردمان جهان دریغ نکنیم.

الزام حقوق بشر در سطح بین‌المللی با یک اجماع جهانی و نه سیاسی متصل بر وجدان مردمان جهان است. کانون‌های وکلای جهان در تعامل با نهاد‌های حقوق بشری و بین‌المللی از هر فرصتی برای اجماع‌سازی اثربخش و نه شعارزده بهره گیرند تا جهانی حقوق بشری‌تر را بسازیم.

کارگروه حقوق بشر اتحادیه کانون‌های وکلای دادگستری ایران این فاجعه ناقض حقوق انسانی را محکوم می‌کند و همصدا با همه مظلومان و در کنار قربانیان نقض حقوق بشر، از دولت‌ها، سازمان‌های بین‌المللی و کنشگران راستین حقوق بشر می‌خواهد برای جهانی بدون ظلم و تبعیض و توأم با برادری و مودت از همه ابزار‌های اثربخش خود بهره گیرند تا جنگ و خونریزی و ستم، تنها و تنها خاطره‌ای محبوس در کتب تاریخی و نه سرنوشتی پر تکرار و تراژدی پربسامد بر سر راه انبوهی از انسان‌های بیگناه باشد که فقط آینده‌ای بهتر را در تار و پود آرزو‌های خویش می‌پرورانند.

اشغالگری سرزمین فلسطین نیز در چشم آزادگان جهان هیچگاه عادی‌سازی نشده و حامیان حقوق بشر نمی‌توانند دادخواهی مظلومانه مردمی که مدت‌ها تحت ستم بوده‌اند را نادیده انگارند.

باری ما در این برهه با جنایت علیه بشریت و جنایت جنگی مواجهیم و شگفتا که در راستای پیشگیری از ماهیت خشونت‌آمیز چنین اعمالی که نقض شدید حقوق بشر تلقی می‌شود جهان برنمی‌خیزد! ایرانیان همیشه طرفدار مظلوم بوده‌اند و هرگز اعتقاد نداشته‌اند که هدف وسیله را توجیه می‌کند. در این راستا همیشه خشونت‌پرهیزی و سلم و صلح و رواداری را در نظام‌واره تاریخی خود ترویج کرده‌اند و اکنون نیز با پیشینه و تبار تاریخی خود به اطراف درگیر در این منازعه خونین، خشونت‌پرهیزی و تمکین به موازین حقوق بشری را یادآور می‌شوند. امید که در دادگاه کیفری بین‌المللی شاهد محاکمه و مجازات جانیان ناقض حقوق بشر فارغ از تبار سیاسی آن‌ها باشیم و برخورد‌های دوگانه با دشمنان حقوق انسانی برای همیشه از سپهر نظام تضمین حقوق بشر رخت بربندد.»

منبع: روابط عمومی اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران (اسکودا)

یک دیدگاه

  1. حقوق کارآموزان را فعلا دریابید نمیخواد نگران غزه باشید از حقوق بشری اعضای خودتان فعلا حمایت کنید، این بیانیه هم برای ظاهر سازی تونه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا