گفت و گوویژه

استدلال رئیس کانون وکلای اصفهان درباره انتفای قبولی ۱۵ نفر از پذیرفته‌شدگان آزمون وکالت ۱۴۰۲

وکلاپرس– رییس کانون وکلای اصفهان به تشریح جزئیات مصوبه هیات مدیره این کانون درخصوص انتفای قبولی ۱۵ نفر از پذیرفته شدگان آزمون وکالت ۱۴۰۲ پرداخت.

به گزارش وکلاپرس، طبق اعلام کانون وکلای دادگستری اصفهان براساس مصوبه مورخ ۱۴۰۲/۱۰/۰۳ هیات مدیره، قبولی سه نفر از پذیرفته شدگان آزمون وکالت ۱۴۰۲ به علت نقص در گواهی پایان خدمت سربازی تا پیش از ثبت نام در آزمون وکالت و ۱۲ نفر هم به علت نداشتن مدرک کارشناسی قبل از ثبت نام در آزمون وکالت، کان لم یکن اعلام شد.

بیشتر بخوانید

در آگهی ثبت نام شرایط شرکت کنندگان صراحتا قید شده بود

دکتر حسین ادیب (رییس کانون وکلای دادگستری اصفهان) در گفتگو با خبرنگار وکلاپرس درخصوص جزئیات این تصمیم هیات مدیره گفت: همه باید از حق یکسان بهره مند باشند و باتوجه به اینکه در زمان ثبت نام نیز بر این مسئله تاکید شده بود، پذیرش قبولی این افراد خلاف مقررات است.

وی افزود: از آنجا که هرسال معمولا ثبت نام آزمون در شهریور انجام و و آزمون نیز آبان ماه یا آذرماه برگزار میشد، هیچ مشکلی برای پذیرفته شدگان وجود نداشت؛ چرا که در تاریخ ثبت نام وضعیت فارغ التحصیلی و یا گواهی موقت روشن بود.

ادیب با اشاره به اینکه امسال آگهی در اردیبهشت ماه منتشر و آزمون نیز در مردادماه برگزار شد، افزود: در آگهی امسال قید شده بود که شرکت کنندگان باید دانشنامه لیسانس یا مدرک پایان خدمت یا معافیت را داشته باشند. در آگهی ثبت نام کانون وکلای اصفهان نیز صراحتا قید شد که شرکت کنندگان باید در زمان ثبت نام اسکن مدارک مزبور را بارگذاری کنند.

بیشتر بخوانید:

ضرورت احترام به اصل عدم تبعیض میان شرکت کنندگان در آزمون

رئیس کانون وکلای اصفهان ادامه داد: در آیین نامه لایحه استقلال نیز آمده است که قبول‌شدگان در آزمون باید تصویر مصدق مدرک تحصیلی و کارت پایان خدمت یا معافیت دائم از خدمت وظیفه عمومی را ارئه دهند و تاریخ فارغ‌التحصیلی و پایان خدمت یا معافیت باید قبل از تاریخ ثبت‌نام آزمون ورودی باشد.

رییس کانون وکلای دادگستری اصفهان گفت: ما ابتدا بررسی کردیم تا تعداد این افراد مشخص شود که درنهایت ۱۵ نفر شدند. درنهایت هیات مدیره به اتفاق آرا مصوبه ای مبنی بر غیرقانونی بودن ثبت نام این اشخاص را به تصویب رساند.

وی با تاکید بر ضرورت احترام به اصل عدم تبعیض، گفت: اگر واقعا قرار بود افراد بدون دارا بودن مدرک کارشناسی یا کارت پایان خدمت یا معافیت دائم امکان شرکت در آزمون و قبولی را داشته باشند و این مسئله در آگهی اعلام میشد، احتمال شرکت کردن افراد دیگر نیز فراهم میشد و حال ما نباید با پذیرش قبولی این افراد، حق سایرین را ضایع کنیم.

حق اعتراض نسبت به رأی در دادگاه عالی انتظامی قضات وجود دارد

ادیب در پاسخ به پرسش خبرنگار مبنی بر پذیرش قبولی برخی این افراد توسط سایر کانون های وکلا گفت: هیات مدیره کانون وکلای اصفهان به اتفاق آرا رأی بر عدم پذیرش قبولی این ۱۵ نفر داشته است. ما این رأی را به متقاضیان ابلاغ کردیم تا حق آنان برای اعتراض نسبت به رأی در دادگاه عالی انتظامی قضات وجود داشته باشد. اگرچه باتوجه به آیین نامه لایحه استقلال بعید است دادگاه انتظامی رأیی به نفع آنان صادر کند اما اگر بتوانند رای بگیرند، پذیرفته شده محسوب میشوند.

بیشتر بخوانید:

کانون وکلای بوشهر شرکت کننده فاقد مدرک تحصیلی و کارت پایان خدمت نداشته است

اگرچه برخی شنیده ها، حاکی از پذیرش داوطلبین مشابه با همین شرایط در سایر کانون ها ازجمله کانون وکلای بوشهر بوده است، اما وکیل بهرام فرهمند صابر (رییس کانون وکلای داداگستری بوشهر) در گفتگو با خبرنگار وکلاپرس ضمن تکذیب این خبر گفت: این کانون هیچ داوطلبی نداشته است که در زمان ثبت نام، مدرک تحصیلی و کارت پایان خدمت یا معافیت دائم از خدمت وظیفه عمومی را اخد نکرده بوده باشد.

‫۷ دیدگاه ها

  1. درود. در ابتدا بگن خودتون مرکز تبعیض هستید… شما با دستکاری زمان ازمون تمام کارهای مردم رو بهم ریختید در ضمن کسی بدون مدرک در ازمون شرکت نکرد قبل از ازمون مدرک داشتند و هنگام ثبت نام هنوز مدرکشون صادر نشده بود و در حال امتحانات پایان ترم بودند. چرا دروغ می گویید. ثبت نام کردند و قبل از ازمون هم فارغ التحصیل بودند. چرا مردم را اذیت می کنید. زورتان به بچه های مردم رسیده که یکسال عقب بندازید این طفلی ها را… شرم نمی کنید چقدر پول یا مفت جابجایی گرفتید چقدر سر تقسیم مناصب دعوا کردید و حق جامعه وکلا را ضایع کردید چقدر انحصار تولید کردید که اخرش نهاد موازی شکل گرفت که داره از شما بزرگتر میشه چقدر به خیلی ها بدون ازمون پروانه دادید الان نوبت جوون ها رسید همه شما قانونمند شدید… حرف از قانون می زنی خب قانون مجلس هم قانونه… پس چرا خودتون رو پاره پاره می کنید. نه اینکه اشتباه است… پس از کار اشتباه و شروط عجیب و غریب و غیر منصفانه دفاع نکنید…

    1. با سلام و احترام خدمت عزیزان
      متاسفانه کم نیستند افرادی که بلحاظ فقر فکری و قلت فهم و دانش در برخی از کرسی های مدیریت ، نمود ظاهری پیدا کرده اند و چه بسا در جهت ،شناساندن خود و کاهش برخی آلام ریشه ای و چه بسا تربیتی ، که هسته اولیه شخصیت و معرفت آنها را حکایت میکند ، دست به یک سری اقدامات نابخردانه زده که منتج به تحت تاثیر قرار دادن موقعیت و آینده شغلی ، دیگران گردد. در قسمتی از سخنان پر نقض ریاست محترم کانون وکلای دادگستری اصفهان جناب عالم نامی جناب آقای دکتر ادیب ( دامه افاضه) ، چنین آمده است عیناً که :
      با تاکید بر ضرورت احترام به اصل عدم تبعیض، گفت: اگر واقعا قرار بود افراد بدون دارا بودن مدرک کارشناسی یا کارت پایان خدمت یا معافیت دائم امکان شرکت در آزمون و قبولی را داشته باشند و این مسئله در آگهی اعلام میشد، احتمال شرکت کردن افراد دیگر نیز فراهم میشد و حال ما نباید با پذیرش قبولی این افراد، حق سایرین را ضایع کنیم..
      جامعه وکلای اصفهان باید به داشتن چنین حکیمی به خود ببالند که با عدم تبعیض ، مانع از شرکت بقال و میوه فروش محله های اصفهان که مدرک کارشناسی نداشتند در آزمون گردید تا حق آن کسی که دکتری یا ارشد حقوق دارد ضایع نگردد. چه بسا که احمد آقا بقال توان علمی حقوقی بیشتری داشته باشد و حق دیگر دکترین تباه گردد…

  2. از ریس کانون های وکلا بعید است که انقدر به وضوح دروغ میگویند
    کانون اصفهان در اولین اگهی ثبت نام داشتن دانش نامه قبل از برگزاری ازمون رو شرط دانسته جناب دکتر چرا اگهی ثبت نام رو تغییر دادین و بعد هم انقدر به قطعیت بهش استناد میکنید خدا رو شکر تصویر اگهی ثبت نام اولیه کانون اصفهان موجود هست.
    جناب دکتر فرهمند چرا ترسیدید مگه شما مستقل نبودین شما که ثبت نام کردین ،مدارک موجود هست که شما پذیرفته شدگانی که شرایط ما را دارند ثبت نام کردین اگر ما نمیخواهیم دوستان بی گناه ما قربانی بی کفایتی شما شوند دلیلی ندارد که شما حقیقت را تکذیب کنیدحداقل با جرات و بدون ترس از حقوق ما به استناد قانون دفاع میکردین…
    متاسفم که سردمدارن دفاع از حقوق مردم انقدر به ناحق قلم میزنند به چه قیمتی…..

  3. حرفهای ایشون سرشار از مغلطه و وارونه نمایی حقایقه. در بیانیه ۱۲ نفر به طور مستدل توضیح داده شده که
    اولا، اگهی دهنده ازمون نمیتونه شرایطی بر خلاف قانون برای شرکت داوطلبها در ازمون بگنجاند
    ثانیا، از بند مورد استناد حضرت اقای ادیب اساسا نفهوم مورد ادعای ایشون استنباط نمیشه اگر اینگونه بود امکان ویرایش مدارک و اطلاعات فراهم نمیشد
    و ثالثا، یک قرینه مهم که صحت ادعای داوطلبهای بیانیه دهنده و کذب ادعای ایشون رو ثابت میکنه حذف تبصره ذیل بند ۴-۱ اگهیه.
    این تبصره در در اگهی سنوات گذشته همواره وجود داشت و دانشجویان ترم اخری رو البته به ناحق از شرکت در ازمون منع میکرد ولی به علت جلو افتادن ازمون ۱۴۰۲ اسکودا این اگهی زو حذف کرد تا مجال شرکت در ازمون رو پیدا کنند.

    اقدام هیات مدیره کاملا خلاف قانون بوده
    علاوه بر اینکه این تصمیم به طور حتم توسط دادگگاه عالی انتظامی قضات نقض میشه و روسیاهی این اقدام خلاف قانون و نابخردانه و لجبازانه تا ابد بر چهره تک به تک اعضای تصمیم گیر این هیات مدیره باقی خواهد ماند، به نظرم
    از اونجا که این تصمیم هم بدون اخذ توضیح و گرفتن مدارک از داوطلبها و صرفا با یک قیام و قعود صورت گرفته تخلف عامدانه منجر به تضییع حقوق افراد در این اتفاق واضح است و امکان محرومیت این اشخاص هم وجود داره.

  4. متاسفانه کانون‌های وکلا بجای همراه کردن قبول شدگان وکالت دارن باهر بهونه ی مانع ثبت نام آنها میشن انشاالله چند سال دیگه که قدرت افتاد دست همین جوانها اولین کاری که میکنن بازنشستگی اجباری برا پیرها در نظر خواهند گرفت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا