اخبار

از ۵ فروردین صدور چک جدید فقط پس از ثبت در سامانه صیاد ممکن است

نگاهی به الزامات جدید صدور و انتقال چک در سال ۱۴۰۰

وکلاپرس- ثبت نقل و انتقال چک‌های جدید در سامانه صیاد از ۵ فروردین ‌ماه ۱۴۰۰ اجباری است. این چک‌ها، بدون ثبت در سامانه صیاد، قابلیت پردازش در شبکه بانکی را ندارند و بانک‌ها از پرداخت وجه چک جدید ثبت نشده در این سامانه، امتناع خواهند کرد.

به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، براساس ماده ۲۱ مکرر قانون «اصلاح قانون صدور چک»، از پنجم فروردین ماه ۱۴۰۰ چک‌های جدید که بنفش رنگ هستند فقط از طریق ثبت در سامانه صیاد اعتبار خواهند داشت و چک‌های قدیمی به رویه قبلی خود بدون نیاز به ثبت در سامانه صیاد، کارسازی می‌شوند.

چک های جدید بنفش رنگ هستند

«آمنه نادعلی‌زاده»، معاون اداره نظام‌های پرداخت و سخنگوی اجرای قانون جدید چک اعلام کرد: چک‌های جدید که بنفش رنگ هستند، باید در سامانه صیاد ثبت شوند. بنابراین چک بنفش جدیدی که در سامانه صیاد ثبت نشده است را نباید از صادر کننده دریافت کرد و چک‌های قدیمی طبق روند قبلی و بدون نیاز به ثبت در این سامانه مورد تایید بانک می باشد.

طبق قانون جدید چک صادرکننده چک مکلف است اطلاعات تاریخ، مبلغ و هویت ذی‌نفع را علاوه بر درج در برگه چک، در سامانه صیاد وارد کند. همچنین برای ثبت چک‌های جدید در سامانه، قسمتی به نام «بابت» وجود دارد که علت صدور چک از طرف صاحب حساب در آن ثبت می‌شود.

گیرنده چک نیز موظف است با مراجعه به سامانه صیاد حتماً اطلاعات برگه چک را با اطلاعات ثبت شده در سامانه صیاد تطبیق دهد و اگر تمام موارد صحیح بود، مراتب تأیید دریافت چک را به سامانه اعلام کند.

صدور چک در وجه حامل ممنوع است

همچنین صدور چک‌های جدید در وجه حامل ممنوع بوده و در سامانه صیاد نیز امکان صدور چک در وجه حامل به صورت سیستمی وجود ندارد.

در زمان انتقال چک، ظهرنویسی (پشت نویسی) چک در سامانه صیاد انجام می‌پذیرد و دارنده چک نیز چنانچه متمایل به انتقال چک به شخص ثالث باشد، لازم است هویت گیرنده جدید را در سامانه صیاد درج کند.

لازم به ذکر است از زمان اجرایی شدن این قانون (۵ فروردین ۱۴۰۰)  به بعد برای ضمانت و یا هر دلیل دیگری، نمی‌توان چک «سفید امضا» و بدون تاریخ صادر کرد.

محدودیت دارندگان چک های برگشتی

همچنین در قانون جدید چک، کسی که چک برگشتی داشته باشد، از دریافت دسته چک جدید، تسهیلات بانکی، ضمانت نامه‌ها و کارت‌های بانکی محروم می‌شود.

دسترسی به سامانه صیاد از طریق درگاه‌های بانکی (شامل اینترنت بانک و همراه بانک) و نیز برنامک‌های موبایلی پرداخت فراهم است و افراد می‌توانند با مراجعه به تارنمای شرکت شاپرک در بخش برنامک‌های موبایلی برنامک مورد تائید را دانلود کنند.

الزامات قانونی چک

الزامات قانونی چک در خصوص محدودیت دارندگان چک های برگشتی، موانع منع اعطای دسته چک به اشخاص، نحوه رفع سوء اثر چک، نحوه برگشت زدن چک و … را به صورت کامل می تواید با کلیک بر روی لینک زیر مطالعه نمایید:

الزامات قانونی چک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا