گفت و گوویژه

توضیحات بازرس کانون وکلای مرکز درباره دعوی مطروحه معاون سابق دادستان کانون علیه این نهاد

وکلاپرس- دکتر بهنام حبیب زاده مومن به شفاف سازی حواشی مربوط به نحوه دفاع رییس اداره حقوقی کانون وکلای مرکز در دعوی مطروحه علیه این کانون پرداخت.

به گزارش وکلاپرس، اخیرا وکیل محمد صالحی، معاون سابق دادستان انتظامی کانون با طرح دعوای حقوقی علیه کانون وکلای دادگستری مرکز خواستار ابطال مصوبه انتخاب دادیاران و دادرسان انتظامی شده بود. لازم به ذکر است براساس شنیده ها، وکیل اکبر سردارزاده نیز به عنوان شاهد خواهان در جلسه حضور داشته است.

بعد از برگزاری جلسه رسیدگی، برخی اعضای هیات مدیره نسبت به نحوه دفاع وکلای مدافع کانون مرکز در این جلسه انتقاد کردند و دفاع گروه حقوقی را ضعیف ارزیابی کردند.

جزئیات دعوی مطروحه علیه کانون وکلای مرکز

دکتر بهنام حبیب زاده مومن، بازرس هیات مدیره کانون مرکز، در گفتگو با خبرنگار وکلاپرس در راستای شفاف سازی این مسئله گفت: حدود سه ماه پیش دعوایی از طرف یکی از همکاران به طرفیت کانون وکلای دادگستری مرکز و هیات مدیره کانون با خواسته ابطال مصوبه هیات مدیره با موضوع انتخاب دادستان و دادیاران انتطامی کانون وکلای دادگستری مرکز به استناد عدم رعایت حد نصاب اعضای هیات مدیره برای رسمیت جلسه و مخفی نبودن انتخاب دادیاران در مصوبه مطرح شد.

وی ادامه داد: مراتب دعوی مطروحه و تاریخ محاکمه -که ۱۸ تیرماه بود- به اطلاع ریاست محترم و اعضای محترم هیات مدیره کانون مرکز رسید که متعاقب آن تصمیم اعضا و ریاست کانون این بود که رییس اداره حقوقی (آقای محمد شیوایی) به همراه یکی از معاونان این اداره شخصا به وکالت از کانون در این دادرسی شرکت داشته باشند.

بیشتر بخوانید:

تشکیل کارگروه جهت بررسی دعوی و تجهیز برای دفاع

حبیب زاده افزود: طبق بررسی های صورت گرفته و گفتگو با آقای شیوایی حدود دو هفته پیش از موعد دادرسی، کارگروهی جهت بررسی دعوی و تجهیز برای دفاع در اداره حقوقی تشکیل شد که نهایتا لایحه دفاعی مستدل و مستندی مبنی بر ایرادات شکلی و ماهوی تنظیم و آماده شود.

او گفت: ۱۸ تیرماه وکیل شیوایی و وکیل حمیدرضا موسوی از یک سو و خواهان نیز به همراه یکی از اعضای هیات مدیره -که به عنوان شاهد در این پرونده معرفی شد- در شعبه رسبدگی کننده دادگاه عمومی حقوقی تهران حاضر شدند.

پیشنهاد شد که اختلافات درون صنفی با روش مذاکره و داخل کانون حل و فصل شود

بازرس هیات مدیره کانون مرکز درخصوص دفاعیات صورت گرفته در این جلسه گفت: با توجه به جو دادگاه و بر اساس مصالح کلی کانون و نهاد وکالت و در راستای ایجاد وحدت به خواهان پیشنهاد شد که اختلافات درون صنفی با روش مذاکره و داخل کانون حل و فصل شود و خواهان نیز موضوع را تایید و مورد پذیرش کلی قرار داد.

او ادامه داد: به همین دلیل پس از آغاز جلسه دادرسی و ارائه توضیح مختصر خواهان و تایید تمام ادعاهای مطرح شده توسط شاهد و همچنین طرح سوالاتی از سوی قاضی رسیدگی کننده، با عنایت به اوضاع و احوال حاکم بر جلسه تصمیم گرفته میشود تا ابتدا موضوع مذاکره پیش از دادگاه (یعنی حل و فصل موضوع در داخل کانون) در قالب درخواست استمهال مطرح شود و در صورت عدم حصول نتیجه، وارد دفاع با تشکیل جلسه اول دادرسی شوند که درنهایت با طرح موضوع و تایید و پذیرش خواهان، مسئله استمهال مطرح و به تایید ریاست دادگاه می رسد.

بیشتر بخوانید:

یقین داریم نحوه اقدام و دفاع وکلا کاملا حرفه ای و منطبق با تدبیر ‌و مصلحت کانون وکلا بوده است

وی در پاسخ به ارزیابی دفاع وکلای حاضر در این پرونده گفت: با بررسی ابعاد پرونده مطروحه یقین داریم ‌که نحوه اقدام و دفاع وکیل محمد شیوایی و وکیل سیدحمیدرضا موسوی بنا بر اوضاع حاکم بر پرونده کاملا حرفه ای و منطبق با تدبیر ‌و مصلحت کانون وکلا بوده است. این موضوع بدیهی است که طبق قانون، استمهال مورد توافق طرفین هیچ خللی به اصل دفاع وارد نکرده و به معنای تایید دعوی نیز نبوده و با احتمال حل و فصل موضوع در درون صنف کاملا مدبرانه بوده است.

حبیب زاده همچنین گفت: در صورت عدم حل و فصل مسئله، موضوع حقوق قانونی متصور در اولین جلسه رسیدگی و انواع دفاع منطبق با آن پابرجاست و طرح دفاعیات شکلی و ماهوی نیز به قوت خود باقی است و از این نظر هیچ خدشه ای به امر دفاع وارد نمی شود. پر واضح است یک وکیل با توجه به اوضاع حاکم در دادگاه و احتمال صدور دستور موقت در جلسه اول تامل بیشتر در ورود به امر دادرسی و دفاع در این زمینه را در راستای منافع و مصلحت موکل حق دارد مدنظر قرار دهد و معتقدم تصمیم در چینش دفاع با تدبیر و پیش بینی شرایط دادگاه را نمی توان یک دفاع ضعیف قلمداد نمود.

در قضاوت عملکردها با واقع بینی، رعایت اصول اخلاقی و حفظ حرمت ها عمل کنیم

بازرس هیات مدیره کانون مرکز در پایان گفت: پرداختن به حواشی بی محتوا و غیرمستند و انتشار اخباری غیرمستند از مذاکرات اعضا هیات مدیره توسط برخی افراد و صفحات که نه تنها صلاح و فلاح صنف را نمی دانند بلکه گاهی هم سو با جریان های مخالف عمل میکنند اخلاقی نیست و اصل این گونه رفتارها مذموم است. امیدوارم همه ما در قضاوت عملکردها با واقع بینی، رعایت اصول اخلاقی و حفظ حرمت ها عمل کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا