گفت و گوویژه

توضیح رئیس کانون وکلای همدان درباره اخذ تعهدنامه جواز ابطال پروانه کارآموزی در فرض منفی بودن استعلام اداره اطلاعات

وکلاپرس– رییس کانون وکلای همدان درمورد اخذ تعهدنامه از پذیرفته‌شدگان آزمون وکالت ۱۴۰۲ مبنی بر جواز ابطال پروانه کارآموزی در فرض منفی بودن استعلام اداره اطلاعات توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش وکلاپرس، اخیرا کانون وکلای دادگستری همدان از پذیرفته شدگان آزمون وکالت خواسته تا تعهدنامه ای را امضا کنند که براساس آن به این کانون مجوز می‌دهد درصورتیکه وزارت اطلاعات نتیجه منفی استعلام کارآموز را با تاخیر به کانون اعلام کند و دوره کارآموزی آغاز شده باشد، امکان ابطال پروانه کارآموزی وجود داشته باشد.

بیشتر بخوانید:

جزییات اخذ تعهدنامه از کارآموزان وکالت

وکیل مهدی غلامی جلال، رییس کانون وکلای دادگستری همدان، در گفتگو با خبرنگار وکلاپرس درخصوص جزئیات این تعهدنامه گفت: براساس قانون  کانون وکلا مکلف است استعلام وضعیت کارآموز را از وزارت اطلاعات دریافت کند و این وزارت مکلف است ظرف دو ماه نتیجه را به کانون اعلام کند.

وی ادامه داد: اگر طی این دو ماه پاسخی از اداره اطلاعات دریافت نشود و کانون وکلا پروانه صادر کند، پاسخ دیرهنگام اداره اطلاعات تاثیری در روند کار ما ندارد. مگر اینکه اداره اطلاعات به عنوان یک مرجع ذیصلاح ابطال پروانه را بر اساس ماده ۴۹ آیین نامه لایحه استقلال از دادگاه انتظامی تقاضا کند.

علت اخذ این تعهد مشکلی است که برای یکی از کارآموزان ایجاد شد

رییس کانون وکلای دادگستری همدان با اشاره به اینکه اخیرا با چنین پرونده ای در کانون مواجه شده اند، گفت: استعلام منفی یکی از کارآموزان با تاخیر واصل شد و کانون نیز اعلام کرد که پروانه کارآموزی برای شخص صادر شده و نتیجه استعلام فاقد ارزش است، اما اداره اطلاعات تقاضای ابطال پروانه را از دادگاه داشته است. تاکید می کنم کانون وکلای همدان تا این لحظه زیر بار ابطال این پروانه نرفته است.

وی ادامه داد: ما معتقدیم این اداره باید دلایل عدم صلاحیت را اعلام کند تا دادگاه انتظامی آن را احراز کند. بر اساس قانون درصورتیکه پاسخ استعلام اداره اطلاعات در مهلت مقرر ارائه نگردد و بعدا مطرح شود، احراز عدم صلاحیت با دادگاه خواهد بود.

بیشتر بخوانید:

تعهدنامه صرفا مربوط به همین موعد دوماهه است

این وکیل دادگستری درخصوص چرایی دریافت این تعهدنامه گفت: هدف ما صرفا این است که با مشکلات این چنینی مواجه نشویم. تاکید میکنم این تعهدنامه صرفا مربوط به همین موعد دو ماهه است و هیچ ربطی به سایر دوره ها ندارد.

دکتر غلامی جلال پاسخ به ابداعی بودن این تعهدنامه و رویه سایر کانون‌ها به خبرنگار گفت: درمورد سایر کانون ها اطلاعی ندارم که تعهدنامه ای اخذ می شود یا خیر اما در کانون وکلای همدان صرفا به علت مشکلی که ایجاد شده است، به سمت دریافت تعهدنامه رفته ایم و مدت آن نیز محدود به همین دوماه خواهد بود. تاکید میکنم ترتیب اثر دادن به این تعهدنامه بعد از مهلت دو ماهه تخلف است؛ چرا که ابطال پروانه صرفا یا از طریق دادگاه انتظامی مجاز است و یا از سوی کمیسیون کاراموزی به دلیل عدم انجام تکالیف کارآموزی.

اخذ تعهدنامه از کارآموزان وکالت خلاف مقررات است

با این وجود به نظر می‌رسد اخذ چنین تعهدنامه‌ای خلاف حقوق اولیه پذیرفته‌شدگان آزمون وکالت بوده و بیشتر به گریزگاهی برای رفع مسئولیت و عدم حمایت هیأت مدیره کانون وکلا از کارآموز در برابر نهادهای خارج از کانون شبیه است.

علی رغم اینکه بر اساس ماده ۴۹ آیین‌نامه جدید لایحه استقلال در فرض عدم وصول پاسخ استعلام، مدیران نهاد وکالت مجاز به صدور پروانه وکالت و کارآموزی وکالت هستند، این اقدام کانون وکلای دادگستری همدان به منزله نقض مقررات و سلب حقوق کارآموزان است.

صرف عدم وصول پاسخ استعلام به منزله امکان صدور پروانه کارآموزی ستاست و به نظر می‌رسد اخذ چنین تعهدنامه ای در جهت کاهش مسئولیت و تکلیف مدیران کانون وکلای دادگستری همدان در حمایت از حقوق قانونی کارآموزان است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا