اخبار صنفیویژه

۱۵ میلیارد تومان؛ تأمین بخشی از حق الوکاله معاضدتی و تسخیری در لایحه بودجه ۱۴۰۰

وکلاپرس ـ‌ بر اساس متن منتشر شده از لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ کشور، برای تأمین بخشی از حق الوکاله وکلای معاضدتی و تسخیری در سال جدید شمسی مبلغ ۱۵ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.

به گزارش وکلاپرس، بر اساس جدول شماره ۹ لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ کشور، قوه مجریه برای پرداخت بخشی از حق الوکاله وکلای معاضدتی و تسخیری مبلغ پانزده میلیارد تومان در نظر گرفته است.

بیشتر بخوانید: متن لایحه بودجه سال ۱۴۰۰

هم اکنون لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ کشور در کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی در حال بررسی است و پیش بینی می شود مبلغ مذکور درخصوص حق الوکاله وکالت معاضدتی و تسخیری بدون تغییر تصویب شود.

تأمین بخشی از حق الوکاله معاضدتی و تسخیری در لایحه بودجه ۱۴۰۰
تأمین بخشی از حق الوکاله معاضدتی و تسخیری در لایحه بودجه ۱۴۰۰

وکالت معاضدتی از سری فعالیت‌های وکلای دادگستری است که بر اساس ماده ۲۳و ۲۴ قانون وکالت(مصوب ۱۳۱۵) هر وکیل دادگستری خود را متعهد می‌داند تا سالیانه ۳ مرتبه این وظیفه را به انجام برساند.

اگرچه این تعهد به انجام وظیفه در وکلای دادگستری وجود داشته، لیکن این امر بدان معنا نیست که وکلای دادگستری از حق ‌الزحمه وکالت صورت گرفته محروم بوده و از قبل این خدمت منتفع نشوند.

از این رو در ماده ۱۰ قانون تشکیل صندوق حمایت وکلا(مصوب ۱۳۵۵) مقرر شد تا سالانه مبلغ حق‌الزحمه وکلای معاضدتی و تسخیری نه از سوی موکلان ایشان، بلکه از سوی دولت و از طریق ردیف بودجه‌ای در قانون بودجه هر ساله کشور تأمین گردد. این اراده قانون‌گذار با ماده ۵۶۷ قانون آیین دادرسی کیفری(مصوب ۱۳۹۲) مورد تأیید مجدد و مؤکد قرار گرفت.

لازم به ذکر است طی دو سال ۹۸ و ۹۹ علیرغم تخصیص بودجه برای حق الوکاله وکالت های معاضدتی و تسخیری، مبلغی با این عنوان از سوی قوه قضاییه و مجریه به کانون های وکلای دادگستری پرداخت نشده است.

بیشتر بخوانید: تأمین بودجه وکالت معاضدتی و تسخیری

هرچند مشخص نیست با توجه به وضعیت اقتصادی کشور آیا این مبالغ به وکلای دادگستری پرداخت خواهد شد یا نه، اما آنچه اهمیت دارد آن است که دو سالی است وکالت معاضدتی و تسخیری در بودجه سالانه کشور جای خود را پیدا کرده و به عنوان یک ردیف اختصاصی در جدول شماره ۹ بودجه سال ۱۳۹۸، ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ تثبیت شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا