اخبار اسکوداویژه

یکی از مهم ترین اولویت‌های نهاد وکالت اصلاح انگاره عمومی از منصب وکالت است

متن پیام دکتر کوشا به مناسبت سالروز استقلال کانون‌های وکلای دادگستری

وکلاپرس- رئیس اسکودا در پیامی به مناسبت سالروز استقلال کانون‌های وکلای دادگستری، اصلاح انگاره عمومی از منصب وکالت و ترمیم رابطه بین مردم و وکلا را از مهم‌ترین اولویت‌های نهاد وکالت برشمرده است.

دکتر کوشا در این پیام با بیان اینکه “سطح فشار به نهاد وکالت و مداخله در امور داخلی آن در ۶۹ سال گذشته سابقه نداشته است” استقلال نهاد  وکالت را از اسباب و لوازم اصلی مردم سالاری دانسته و پیامد های عدول از این استقلال را متذکر شده است.

متن پیام دکتر کوشا به شرح زیر است:

متن پیام دکتر کوشا به مناسبت سالروز استقلال کانون‌های وکلای دادگستری

بسم الله الرحمن الرحیم

مزرع سبز فلک دیدم و داسِ مهِ نو / یادم از کشته خویش آمد و هنگام درو

استقلال وکالت، از مهم ترین مصادیق و مظاهر حقوق ملت است

ما امروز وارث میراث سترگی هستیم که بذر آن را دهه ها پیش از این، بزرگان و نیکانی بر زمین نشانده اند که سودای ایرانی آزاد و آباد را در سر می پروراندند. نهال نورس سالهای دور، به برکت ایستادگی و ایثار پیشینیان ما به درخت تناوری تبدیل شده و امروز سرنوشت آن در دستان ماست. دیری نخواهد پایید که عملکرد ما نیز در معرض قضاوت آیندگان قرار می گیرد و آنجاست که دیگران درباره آنچه ما کِشته ایم نظر خواهند داد.

برخی، ایستادگی ما بر سر استقلال نهاد وکالت را به امری صنفی فرو می کاهند و از دریچه منفعت به آن می نگرند. برخی دیگر در کشاکش مشکلات روزگار و تنگنای معاش، مفاهیمی همچون استقلال از قدرت را صرفا برای بالای طاقچه ها و لابلای سطور کتابها مناسب می دانند.

برخی هم تصور می کنند که ما استقلال را برای خویشتن می طلبیم که مثلا با آن فخر بفروشیم یا آن را برای انتفاع خود هزینه کنیم. غافل از اینکه استقلال وکالت، از مهم ترین مصادیق و مظاهر حقوق ملت است و چه غم انگیز که ما هنوز نتوانسته ایم این را به درستی و آنچنان شایسته است برای مردم تبیین کنیم.

استقلال نهاد وکالت از اسباب و لوازم اصلی مردم سالاری است

استقلال نهاد وکالت متضمِّن حق دفاع ملت و لازمه حاکمیت قانون و به همین مناسبت، از اسباب و لوازم اصلی مردم سالاری است. سالگرد استقلال کانون های وکلا از آن رو مهم است که به همه ما یادآوری می کند، استقلال، وصف جوهری منصب وکالت است و هر آنچه از ویژگی ها و شاخصه ها در توصیف وکیلِ خوب قابل احصاست، بدون استقلال به هیچ کاری نمی آید.

اینجانب ضمن گرامیداشت سالروز استقلال کانون های وکلا، لازم می دانم این را مورد تاکید قرار دهم که استقلال نهاد وکالت ثمره چندین دهه مبارزات آزادی خواهانه ملت ایران است و مسامحه بر سر آن، نه صرفا کوتاهی در حفاظت از حقوق صنفی وکلا، که خیانت آشکار در حق آحاد ملت است.

ما امروز در شرایط ویژه ای هستیم و کوچکترین کنشگری نادرست می تواند پیامدهایی پشیمان کننده به بار بیاورد و همه ما را در پیشگاه تاریخ و آیندگان این مرز و بوم سرافکنده کند.

 در مقام آیین نامه نویسی عملا وارد حوزه تقنین شده اند

نهاد وکالت همیشه و به ویژه در این ایام، مستمراً در معرض انواع و اقسام هجمه ها و دست اندازی های مغرضانه بوده است. این نهاد امروز با تبعات آئین نامه ای دست به گریبان است که ابلاغ کنندگان آن در مقام آئین نامه نویسی عملا وارد حوزه تقنین شده و در مواردی لایحه قانونی «استقلال کانون های وکلای دادگستری» و قانون «کیفیت اخذ پروانه وکالت» را نسخ کرده اند.

چنانکه امروز بر اساس مفاد این آئین نامه، در امور داخلی نهاد وکالت از قبیل برگزاری آزمون پذیرش کارآموز وکالت دخالت می شود و متاسفانه برخی برای تحمیل و تثبیت آن، عملاً سرنوشت هزاران جوان لایق این کشور را به گروگان گرفته اند.

در مجلس شورای اسلامی هم متاسفانه عده ای با وجود همه تبیین ها و توضیحات کارشناسی، به اسم تسهیل اعطای مجوز به کسب و کارها، معیارهای کیفی پذیرش کارآموز وکالت را هدف گرفته و طرحی را تصویب کرده اند که اگر به مرحله اجرا برسد، منجر به فروپاشی شیرازه نظام حقوقی کشور خواهد شد.

سطح فشار به نهاد وکالت تا به امروز سابقه نداشته است

بعنوان فردی که دستِ کم در ۴۰ سال گذشته عضوی از جامعه حقوقی کشور بوده ام، به جرات اعلام می کنم سطح فشار به نهاد وکالت و مداخله در امور داخلی آن، از زمان تصویب قانون استقلال کانون های وکلا در زمان مرحوم دکتر محمد مصدق تا به امروز سابقه نداشته است.

در چنین شرایط خطیر و سرنوشت سازی، اهتمام، همدلی، انسجام و احساس مسئولیت همه منتسبان به صنف وکالت و یکایک اعضای جامعه حقوقی کشور که دل در گروی آبادانی این آب و خاک دارند و قائل به پاسداری از حقوق عامه هستند، از اهمیتی بنیادی برخوردار است.

دود آتشی که امروز برای تحدید استقلال وکلا بلند شده، به چشم همه مردم خواهد رفت

همه بدانند، سکوت و انفعال در این روزهای دشوار، در صفحات تاریخ و حافظه جمعی ایرانیان ثبت خواهد شد و سرزنش فرزندان مان و نسل های بعدی را به دنبال خواهد داشت.

کنشگری فعالانه هر یک از ما و روشنگری ها، بدون تردید چه در انذارِ معارضان نهاد وکالت و چه در اطلاع رسانی به جامعه نخبگان کشور درباره آنچه در حال وقوع است موثر خواهد بود؛

سیاسیون، اصحاب رسانه، فعالان مدنی و کنشگران اجتماعی باید این را بدانند که نهاد وکالت مستقل، آخرین سنگر دفاع از حقوق عامه و آزادی های مصرح در قانون اساسی است و به چشم یک دعوای صنفی به آنچه امروز در پیش روی نهاد وکالت قرار دارد ننگرند.

دود آتشی که امروز برای تحدید استقلال وکلا بلند شده، به چشم همه مردم خواهد رفت. امروز همه نه با انگیزه دفاع از صنف وکلا که با انگیزه دفاع از ملت باید دست به دست هم دهند.

اصلاح انگاره عمومی از منصب وکالت و ترمیم رابطه بین مردم و وکلا یکی از مهم ترین اولویت های نهاد وکالت

البته و صد البته؛ مشکلات پیش روی نهاد وکالت اگرچه بسیار زیاد اما مهم تر از همه فاصله ای است که طی سالیان گذشته از طریق انگاره سازی های مغرضانه و جریان سازی های رسانه ای دروغین، میان مردم و نهاد وکالت بوجود آمده است. نهاد وکالت اگر می خواهد همچون گذشته یک کنشگر موثر و قابل اعتنا در حوزه عمومی باشد، ناگزیر است که فاصله به وجود آمده میان خود و مردم را از طریق اتخاذ تمهیدات و راهبردهای مناسب از بین ببرد.

اصلاح انگاره عمومی از منصب وکالت و ترمیم رابطه بین مردم و وکلا یکی از مهم ترین اولویت های نهاد وکالت در این روزهاست. در این زمینه لازم است همه کانون های وکلا با بروز رسانی سیاست های رسانه ای، «جهاد تبیین» به راه بیندازند و در زیست بوم اطلاع رسانی کشور، جریان سازی کنند.

استقلال وکالت نه فقط سرمایه کانون های وکلا، که سرمایه نظام حقوقی و قضایی کشور است

در پایان لازم است دوباره این را یادآوری کنم که استقلال وکالت نه فقط سرمایه کانون های وکلا، که سرمایه نظام حقوقی و قضایی کشور و مهم ترین شرط تحقق دادرسی عادلانه و منصفانه است و به همین مناسبت، نه فقط وکلا و حقوقدانان که کارگزاران قضایی نیز باید با جان و دل از آن مراقبت کنند.

عدول از آرمان استقلال، گام نهادن در مسیری است که پایان آن نه به نفع مردم، نه به نفع نظام حکمرانی و نه حتی به نفع قوه قضائیه است. امیدوارم بانیان مداخلات و هجمه های فعلی به نهاد وکالت، با درک این مسئله در رویه های خود تجدیدنظر کنند و به صراط مستقیم قانون و مردم سالاری دینی برگردند. به امید آن روز…

والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته

متن پیام دکتر کوشا به مناسبت سالروز استقلال کانون‌های وکلای دادگستری
متن پیام دکتر کوشا به مناسبت سالروز استقلال کانون‌های وکلای دادگستری

منبع: روابط عمومی اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری ایران

یک دیدگاه

  1. جناب آقای دکتر کوشای عزیز دود آین آتش چشم مردم نمی رود خود آین آتش به جیبها وحسابهای پر از پول و جانهای رانتخواران پروانه فروش خواهد افتاد.اون کسانی که دکه فروش پروانه باز کرده بودن و خود شما بهتر از هر کسی می دونید چی میگم اونها باید بترسن چرا که فردای این شب تاریک که شما در حوزه وکالت بر ادامه این ظلمات اصرار دارید اون دکانداران حقوق خوانده باید پاسخگوی اتلاف عمر و مال و روان مردم باشن.
    (وَ مَا أَدْرَاک مَا الْقَارِعَهُ(۳) و تو چه می دانی که حادثه کوبنده چیست؟)سوره قارعه (وَ مَا أَدْرَاک مَا الحَْاقَّهُ(۳) و تو چه مى دانى آن روز تحقق یابنده چیست؟)سوره حاقه
    لطفا بدون سانسور منتشر کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا