اخبار کانون ها

گزارشی از مراسم گرامیداشت هفتادمین سالروز استقلال کانون وکلای خراسان

وکلاپرس- دکتر امیر حسین آبادی رییس اسبق کانون وکلای دادگستری مرکز و دکتر عباس شیخ الاسلامی رییس کانون وکلای دادگستری خراسان در مراسم گرامیداشت هفتادمین سالروز استقلال کانون وکلای خراسان که در محل برج سپید در مشهد برگزار شد پیرامون حفظ استقلال نهاد وکالت سخنرانی کردند.

به گزارش وکلاپرس به نقل از روابط عمومی کانون وکلای خراسان دکتر امیر حسین آبادی رییس اسبق کانون وکلای دادگستری مرکز در مراسم گرامیداشت هفتادمین سالروز استقلال کانون وکلای خراسان با اشاره به صدمات وارد شده به نهاد وکالت در ۷۰ سال گذشته، بر برگزاری جشن استقلال توام با اعتراض و مقاومت تاکید کرد.

دکتر امیر حسین آبادی  در سخنانی در خصوص انتقادها و ایرادات وارده بر برگزاری جشن کانون در شرایط فعلی که صدمات و لطمات زیادی بر پیکره ی آن وارد شده است با اشاره به سخنان دکتر کاتوزیان به عنوان یار دیرین و همدوره ی خود تصریح کرد ایشان معتقد بود در شرایط دشوار، مراسم بزرگداشت نباید تنها جشن باشد و بایستی جنبه اعتراضی نیز داشته باشد. مـن نیــز با تکرار سخنان این استاد بزرگ خطاب به کسانی که کمر به نابودی کانون ها بسته اند تکرار می کنم که کانونها بزرگداشت و جشن توام با اعتراض برگزار میکنند و به مقاومت خـود ادامه می دهند.

یکی از پروانه های ابطال شده بعد از انقلاب مربوط به دکتر کاتوزیان بود

وی با یادآوری این نکته که جوانان باید بدانند که کانون از چه پیچ و خم هایی گذشته، در سخنانی با رویکرد برشمردن صدمات و لطمات وارده به نهاد وکالت خاطر نشان کرد: وکلا در جریان پیروزی انقلاب از طرق مختلف از جمله بر عهده گرفتن وکالت اشخاص سرشناس انقلاب نقش مهمی را ایفا نمودند ولی متاسفانه جزء اولین اقدامات پس از انقلاب بیرون کردن وکلا از ساختمان کاخ دادگستری بود که حدود ۵۰ سال در آنجا مستقر بودند.

این وکیل پایه یک دادگستری در خصوص صدمه ی بعدی با یادآوری اینکه بعد از انقلاب عملا هیات مدیره ای برای کانونها وجود نداشت و این نهاد بی سرپرست شده بود، اظهار داشت: دادستان وقت کل کشور از باب قانون امور حسبی عده ای از وکلای تندرو را به عنوان سرپرست تعیین نمود که این افراد از دادگاه انقلاب تقاضای ابطال پروانه ی عده ای از وکلا را نمودند و این دادگاه بدون محاکمه ی آنان، پروانه ها را باطل نمود و جالب است بدانید که یکی از این پروانه های ابطال شده مربوط به دکتر کاتوزیان بوده است این در حالیست که مطابق لایحه قانونی استقلال ابطال پروانه تنها با حکم دادگاه انتظامی وکلا امکان پذیر است.

بیشتر بخوانید:

وی ادامه داد: البته پس از مدتی با توضیحاتی که برای دادگاه انقلاب داده شد عدول از تصمیم سابق اتخاذ گردید و پروانه ها مجددا معتبر دانسته شد.

دکتر حسین آبادی سرپرست بعدی کانونها را دکتر افتخار جهرمی معرفی نمود که ١۶ سال کانون را به خوبی مدیریت نمود و افزود: با این وجود حرف ما این بود که اساس کار غلط است و دادگستری باید طبق قانون برای برگزاری انتخابات هیات نظارت تعیین کند.

توقف انتخابات کانون و تصفیه وکلا

عضو پیشین هیات مدیره کانون وکلای مرکز ادامه داد: با مساعدت معاون وقت قوه قضاییه هیات پنج نفره ای از وکلای مجرب و معتمد دادگستری به عنوان هیات نظارت بر برگزاری انتخابات تعیین شدند که متاسفانه متعاقب آن طرحی دو فوریتی در مجلس به تصویب رسید که به موجب آن انتخابات کانون متوقف گردد و به بعد از تصفیه ی وکلا موکول شود. پس از این مصوبه چند شعبه ی کیفری به محاکمه و تصفیه ی وکلا پرداختند که بر اساس آراء صادره در مواردی تصفیه هایی به ناحق صورت پذیرفت.

دکتر امیر حسین آبادی عضو هیات مدیره و رییس اسبق کانون وکلای دادگستری مرکز
دکتر امیر حسین آبادی عضو هیات مدیره و رییس اسبق کانون وکلای دادگستری مرکز

دکتر حسین آبادی لطمه ی بعدی وارده به کانونها را تصویب قانون کیفیت اخذ پروانه مصوب ١٣٧۶ دانست که مطابق آن تعیین صلاحیت وکلا برای انتخابات هیات مدیره را از هیات نظارت گرفت و به دادگاه انتظامی قضات محول نمود که عملا به معنای تشکیل نوعی شورای نگهبان برای کانون بود.

حذف ماده ۱۸۷ قانون برنامه سوم توسعه ۷ بار بین مجلس و شورای نگهبان رد و بدل شد

وی با بیان اینکه در دولت اصلاحات و در برنامه سوم توسعه ماده ای تصویب شد که مطابق آن بـه قوه قضاییه اجازه تربیت وکیل و صدور پروانه وکالت را میداد تصریح کرد: بعدها عده ای در مجلس ششم قصد جبران مافات داشتند و طرحی را برای حذف ماده ۱۸۷ قانون برنامه سوم توسعه به مجلس بردند ولی شورای نگهبان آن را مخالف اسلام دانست و به مجلس باز فرستاد و در  ادامه پس از ۷ بار رد و بدل شدن طرح بین مجلس و شورای نگهبان که بی سابقه بود عمر مجلس ششم تمام شد.

رییس اسبق کانون وکلای دادگستری مرکز جنجال های چند سال پیش برای حذف ظرفیت آزمون وکالت، با هدایت عده ای که در قبولی این آزمون ناکام مانده بودند را نمونه ای دیگر از سنگ اندازیها برشمرد و افزود: این افراد با ادعای برطرف نمودن موانع کسب و کار و از طرفی کسب و کار دانستن وکالت موضوع را به شورای رقابت بردند که در آنجا تصمیم گیری در این خصوص موکول بـه تصمیم مجلس شورای اسلامی شد.

این استقلال با وجود تمامی صدمات و لطمات حفظ خواهد شد

این وکیل دادگستری فلسفه ی استقلال را در وهله ی اول حقی برای اجتماع و مردم و نه صرفا یک امتیاز برای وکیل دانست و تصریح کرد: هر چه از این حق محکم تر حمایت شود، جامعه بیشتر تقویت میشود و باید بدانیم این استقلال با وجود تمامی صدمات و لطمات حفظ خواهد شد.

دکتر شیخ الاسلامی: جامعه قدردان زحمات و کلاست

همچنین در این مراسم دکتر عباس شیخ الاسلامی رییس کانون وکلای دادگستری خراسان گفت: علی رغم هجمه های متعدد در طی سالهای اخیر نهاد وکالت توانسته است استقلال خود را حفظ نماید و همه ی تلاش هیات مدیره فعلی در کنار سایر اعضا حفظ گوهر بزرگ استقلال نهاد وکالت برای آیندگان است.

دکتر عباس شیخ الاسلامی در این مراسم ضمن اشاره به این سخن مرحوم کشاورز مبنی بر ایـن کـه عـلی رغم عدم ثبت روز وکیل در تقویم رسمی کشور این روز در قلب آزادی خواهان و جستجوگران حقیقت ثبت شده است خاطر نشان ساخت که جامعه قدردان زحمات و کلاست زیرا این نهاد به کمال توانسته نیاز مردم به حق دفاع را در کنار بحث قضا تامین نماید.

وی ضمن تشکر از زحمات ریاست کمیسیون حقوق بشر کانون وکلای دادگستری خراسان و اعضای آن یادآور شد نهاد مستقل وکالت در شرایط اخیر نیز در کنار مردم بود و توانست فضا را نیز آرام سازد.

دکتر شیخ الاسلامی در ادامه بیان داشت استقلال کانون وکلا به این معناست که وکیل بتواند با تشخیص خود در هر پرونده ای دخالت نموده و استراتژی دفاع خود را تنظیم نماید.

تلاش برای افزایش مشارکت همکاران على الخصوص بانوان و جوانان

وی ضمن یادآوری این نکته که هیات مدیره دوره ی یازدهم کانون وکلای خراسان تلاش داشته تا نوآوری هایی را به اقدامات ارزشمند دوره های هیات مدیره قبلی بیفزاید بیان داشت: تلاش برای افزایش مشارکت همکاران على الخصوص بانوان و جوانان در کمیسیونهای مختلف کانون وکلا در حال پیگیری است. همچنین وکلا از طریق مباحثی چون دفاتر تسهیل گری، امضای تفاهم نامـه بـا بهزیستی و معاضدت قضایی علی الخصوص در حاشیه شهرها با پشتکار فراوان، اقدامـات مهـم و مشارکت بالایی را رقم زده اند.

بیشتر بخوانید:

دکتر شیخ الاسلامی در ادامه بیان داشت در راستای خدمات رسانی بهتر به مراجعین واحد معاضدت ملکی در نزدیکی ساختمان کانون خریداری شده است تا بتواند فضا و خدمات بیشتری را به منظور کمک رسانی حقوقی به اقشار کم برخوردار و نیازمند به خدمات حقوقی در اختیار ایشان قرار دهد.

برای اولین بار در کانون خراسان بودجه کمیسیونها و کلیه ی ارکان کانون تعیین می شود

رئیس هیات مدیره کانون وکلای دادگستری خراسان با بیان این نکته که اعضای هیات مدیره فعلی، متفقا بر این نظر هستند که کانون با برنامه ریزی گام بردارد از تصویب طرحی خبر داد که بر اساس آن از کلیه ارکان کانون بخشهای اداری و کمیسیونها تحقیق به عمل آمده و بر اساس آن فرایندهایی تعریف شوند که بتوان به کمک آنها سیستم اتوماسیون را تقویت نمود و رشد داد.

وی در پایان بیان داشت برای اولین بار در کانون خراسان بودجه کمیسیونها و کلیه ی ارکان کانون تعیین می شود. بر همین اساس در سال آینده این بودجه به صورت اختصاص یافتـه بـرای هـر بخش اداری یا کمیسیون تعیین میگردد تا از اعمال سلیقه های فردی در کانون جلوگیری شود.

منبع: روابط عمومی کانون وکلای خراسان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا