اخبار اسکودا

دکتر کوشا: برادران و خواهران مرکز وکلای قوه قضائیه می‌توانند به کانون وکلا ملحق شوند

وکلاپرس- رئیس اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری ایران به مناسبت هفتادمین سالروز استقلال کانون وکلای دادگستری امروز ۷ اسفند ماه با حضور در نشست خبری کانون وکلای کرمان بر استقلال کانون وکلا تاکید کرد.

به گزارش وکلاپرس به نقل از ایسنا، رئیس اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری ایران در این نشست با بیان این مطلب که هفتم اسفند سال ۱۳۳۱ لایحه قانونی استقلال کانون وکلای دادگستری امضا شد و کانون از دادگستری جدا شد زیرا قبلا زیرمجموعه قوه قضائیه و دادگستری بود، افزود: حفظ استقلال سخت است چراکه یک ریال از بودجه دولت به ما داده نمی شود و این استقلال هم در بعد مادی و هم معنوی برای ما ارزشمند است.

می توانیم مرکز وکلای قوه قضائیه را به کانون وکلا ملحق کنیم و از استقلال ما بهره مند شوند

رئیس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران گفت: در دو دهه اخیر در برنامه ماده ۱۸۷ برنامه توسعه، نهاد دیگری ایجاد شد که مرکز وکلای قوه قضائیه است و پروانه از قوه قضائیه می‌گیرد همچنین رئیس آن هم منتخب رئیس قوه است.

رئیس اسکودا بیان کرد: دوستان در مرکز وکلای قوه قضائیه، برادران و خواهران ما هستند و می توانیم آنها را به کانون وکلا ملحق کنیم و از استقلال ما بهره مند شوند؛ اما اگر بخواهند در مقابل کانون قرار بگیرند، ظلم به حقوق مردم و نظام عدالت است.

ما نظارت را براساس چارچوب قانون داریم

کوشا گفت: مشکل وکلای متخلف و رسیدگی نشدن به تخلف‌های آنها را میتوانیم با رفع  ضعف مکانیزم حل کنیم و نباید به خاطر اینکه ابزار تعقیب وکیل متخلف را نداشتیم، نهاد دیگری ایجاد کنیم؛ ضمن اینکه ما نظارت را براساس چارچوب قانون داریم.

بیشتر بخوانید:

وی بیان کرد: اگر ایراداتی وجود دارد که وکیلی متخلف است، می توان در تعامل و در قالب لایحه و طرح، مسائل را جلو ببریم و نباید یک نهاد را در مقابل آن قرار بدهیم. ضمن اینکه ابزار قانونی برای تائید صلاحیت داریم و مواردی که اعلام تخلف شده را رسیدگی کرده‌ایم.

امروز در اکثر جلسات ملی حضور داریم و نظر ما را می خواهند

وی در ادامه با اشاره به عملکرد اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری ایران گفت: نخستین مسئله حفظ استقلال است و با تعامل با قوای سه گانه کار می کنیم. امروز در اکثر جلسات ملی حضور داریم و نظر ما را می خواهند. کار دیگر ما هماهنگ کردن کانون هاست و ۲۸ کانون در کشور داریم که با هم هماهنگ هستند.

بیشتر بخوانید:

رئیس اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری ایران در بخش دیگری از سخنانش در پاسخ به سئوال یکی از خبرنگاران درباره حوادث اخیر کشور گفت: حق اعتراض و اینکه میتوانیم تجمع کنیم را باید بپذیریم. اصل مربوط به حق اعتراض، اصلِ معطل مانده قانون اساسی است. شهروندان حق و حقوق دارند و یکی از آنها حق اعتراض است.

رسیدگی به جرم اغتشاش باید در حضور وکیل منتخب موکل باشد

کوشا تصریح کرد: معتقدیم نظام اسلامی آنقدر ظرفیت دارد که مردم اعتراض خود را بیان کنند اما اعتراض هم با اغتشاش فرق دارد و نحوه رسیدگی به آن نیز متفاوت است که باید این را هم بپذیریم. اعتراضات و اغتشاش باید تفکیک شود. اعتراض حق مدنی است و اگر موجباتی در تعقیب اعتراض وجود دارد باید در حضور هیئت منصفه باشد اما اغتشاش تفسیر محدودی دارد و باید در حضور وکیل منتخب موکل باشد.

وی بیان کرد: در رسیدگی به پرونده متهمان اغتشاشات وکیلی اجازه دفاع دارد که مورد تائید قوه قضائیه باشد، در حالی که همه وکلا حق دفاع دارند زیرا وکیلی که پروانه وکالت دارد مورد تائید است لذا باید اشکالات در تبصره ماده ۴۸ را آسیب شناسی کنیم و در فرآیند دادرسی، مرحله رسیدگی، صدور و اجرای حکم باید موجباتی ایجاد شود تا وکلا آزادانه دخالت کنند.

منبع: ایسنا

‫۱۱ دیدگاه ها

  1. با سلام
    جلسات دادگاه بنده برخلاف اصل علنی بودن محاکمات طبق اصل۱۶۵ قانون اساسی و ماده ۳۵۲ قانون آیین دادرسی کیفری بدون صدور قرار غیرعلنی بودن بصورت غیر علنی برگزار شد و حتی تماشاچیان هم توسط قاضی از جلسه اخراج شدند که با توجه به اینکه شهود من را هم بیرون کردند اینها در سرنوشت پرونده بسیار تاثیرگذاشت که باید مردم همه بدانند و پیگیر باشند که هم این پرونده اصلاح شود و هم دیگر هیچ قاضی جرات نکند اینطور غیرقانونی عمل نماید. منتظر نظرات و پیشنهادات همه حقوقدانان ووکلا و پاسخ قوه قضائیه هستم در روز استقلال کانون وکلا

  2. آزمون، مصاحبه و سایر موارد موثر در پذیدش بین کانون و مرکز هم باید شرایط تقریباً برابری داشته باشند…! پذیرفته شدگان مرکز و کانون – هم وکیل و هم کارشناس – رسالت و وظیفه ی یکسانی دارند! ولی شرایط پذیرش در مرکز و کانون یکسان نیست! صرف نظر از سرعت عمل پذیرش در کانون سخت گیری در پذیرش مرکز بسیار سخت‌تر و زمانبرتر است…!

    1. و البته سطح علم در مرکز مشاوران پایین تر از کانونه و ورودشون به کانون نقض حقوق ماهاست که با درس و تلاش وارد کانون شدیم

  3. به عنوان یک وکیل کانون وکلای دادگستری مرکز،بعد از ۱۴ سال وکالت به این نتیجه رسیدم که وکالت با سیستم قضایی ایران و فرهنگ مردم آن مطابقت ندارد و نهادی می باشد که صرفا در زمان رضاخان و وزارت مرحوم داور از غرب تقلید شده و به دادگستری آن زمان وارد گردیده است.در صورتیکه نهاد وکالت در کشورهای غربی چند صد سال است که کاملا نظم و نسق گرفته است.سیستم قضایی ما کاملا قاضی محور می باشد و نظر اوست که فصل الخطاب است و حرف اول را می زند.حتی دفاعیات وکیل را هرچند قانونی باشد،می تواند بر مبنای سلیقه خویش به هیچ انگارد.همین امور و استرس های زیاد این کار باعث گردید که عطایش را به لقایش ببخشم و به طور کلی قید این کار را بزنم تا نفس راحتی بکشم.تجربیاتی بسیاری کسب کردم که در این مقال نمی گنجد و خلاصه آنکه وکالت جامه ای است که برای سیستم قضایی ایران بسیار فراخ می باشد و نه به درد مردم میخورد و نه نا سیستم قضایی آن را می طلبد.

    1. در سیستم قضایی ایران قاضی احساس خدائی میکند و متأسفانه رفتارنامناسبی باوکلا دارند وجالب اینکه همین قضات درنهایت برای وکیل شدن خود رابه آب وآتش می زنند!!!!

    2. استاد مگه تو کشورهای غربی قاضی حکم نمیده؟ و یا مثلن اونجا وکلا چه کار فوق العاده ای میکنن که وکلا اینجا نمیتونن بکنن؟

  4. آزمون وکالت در مرحله اول برای جذب وکیل یک آزمون غیر استاندارد هست که براساس حفظیات است حتی کشورهایی مانند چین که یک کشور کمونیستی هست قوانین خود را بروز رسانی کرده است متاسفانه در قوانین باید بازنگری جدی شود و بروز رسانی شود وقتی حرف از عدالت زده شود ناعادلانه بودن قوانین بیشتر نمود پیدا می‌کند

  5. با سلام من از کانون وکلا خواهش میکنم خواهش فراوان که حرف از عدالت و عدالتجویی نزنید و بیشتر از همیشه مارو شرمنده این ملت عزیزو جامعه حقوقدانان نکنید که اولین بیعدالتی شما همین جایگاهیست که غصب کردید و اجازه نمیدید که کسی بجز دایره مافیایی خودتون وارد این گردونه بشه خداشاهده اصلا اگر هر جا حرف عدالت خواهی زدند شماها لطف کنید سکوت کنید تا بیشتر از لین حال تهوع به ملت دست نداده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا