گفت و گوویژه

هزینه‌های صرف شده برای پنجمین المپیاد ورزشی کانون‌های وکلا اطلاع‌رسانی خواهد شد

نگاهی به چالش‌های پنجمین المپیاد ورزشی کانون‌های وکلا در گفت و گو با رییس کانون وکلای گیلان

وکلاپرس– رییس کانون وکلای دادگستری گیلان درخصوص برگزاری مراسم پنجمین دوره المپیاد ورزشی کانون‌های وکلای دادگستری ایران در چابکسر گیلان توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش وکلاپرس، پنجمین دوره المپیاد ورزشی کانون‌های وکلای دادگستری ایران ۱۸ لغایت ۲۳ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ به میزبانی کانون وکلای دادگستری گیلان برگزار شد.

بیشتر بخوانید:

دکتر محمدرضا نظری‌نژاد، رپیس کانون وکلای دادگستری گیلان، در این گفت و گو جزئیاتی از قبلی نحوه انتخاب کانون میزبان، چالش های برگزاری مسابقات، هزینه ثبت نام و … را بیان کرد.

شرح گفتگو در ادامه آمده است.

نحوه تعیین کانون وکلای داداگستری میزبان المپیادهای ورزشی چگونه است؟

کمیسیون ورزش اتحادیه سراسری کانون های وکلا (اسکودا) از کانون های وکلا جهت پذیرش میزبانی نظرخواهی می کند. سپس کمیسیون مذکور درصورت وجود داوطلب برای میزبانی و اعلام آمادگی او، شرایط را بررسی و مراتب را جهت اتخاذ تصمیم به شورای اجرایی اتحادیه اعلام نموده و درنهایت شورای اجرایی میزبانی مسابقات را بر عهده آن کانون قرار می دهد. تا جایی که اطلاع دارم، المپیاد امسال یک یا دو بار فراخوان شد و به جز کانون وکلای دادگستری گیلان، کانون داوطلبی وجود نداشت.

به عنوان رئیس کانون وکلای دادگستری گیلان و میزبان برگزاری پنجمین دوره المپیاد ورزشی، با چه چالش‌هایی در برگزاری مسابقات مواجه بودید؟

تیم ها با سلایق و علایق متفاوت از سراسر کشور حضور دارند و همین مسئله کانون وکلای میزبان را با چالش مواجه می کند. مدیریت برگزاری مراسم با هزینه دریافتی نیز برای کانون میزبان دشوار بود.

رقابت ورزشی نیز برای کسب نتیجه فی نفسه می تواند چالش بر انگیز باشد که در مواردی، شاهد رفتارهایی بودیم که در جای خود می تواند محل بحث و آسیب شناسی باشد.

هزینه‌های ثبت نام کانون‌ها بالا بود و سبب اعتراض و حتی عدم امکان حضور برخی کانون‌ها شد. نظر شما در این خصوص چیست؟

در این خصوص باید عرض کنم که ابتدا هزینه مسابقات بر این اساس دریافت شده بود که المپیاد در اسفند سال ۱۴۰۰ برگزار شود. بر همین اساس کانون ها هزینه خود را در سال گذشته پرداخت کردند اما المپیاد برگزار نشد. برگزاری مسابقات برای اردیبهشت ماه سال جاری برنامه ریزی شد و به دلیل اینکه این بازه زمانی، فصل مسافرت در استان گیلان است، هزینه ها افزایش یافت. مجموعه ورزشی محل برگزاری مسابقات نیز محلی گردشگرپذیر است.

درنهایت با رایزنی های فراوان قرار شد با همان هزینه قبلی المپیاد برگزار شود و به رغم افزایش هزینه ها در سال جدید، رقم اضافه ای از کانونها دریافت نکردیم. لذا هزینه ها واقعا منطقی بود و تاجایی که اطلاع داریم، برخی از تیم ها بعد از مسابقات نیز همچنان در همان مجموعه مستقر شدند و هزینه ای به مراتب بالاتر را متحمل شدند.

بیشتر بخوانید:

با توجه به این مقدمات، شخصا فکر نمی کنم پرداخت این هزینه با توجه به کارکرد المپیاد بالا بوده باشد. در شرایطی که کانون های وکلا مورد هجمه قرار دارند، برگزاری این مسابقات باتوجه به اهمیت آن، نمادی از همبستگی و اتحاد است و ارزش آن بسیار بالاتر از آن است که بخواهیم درمورد رقم آن بحث کنیم. ضمن آن که ۲۰ کانون در المپیاد حضور داشتند که همین موضوع دلیلی بر رد ادعای بالا بودن هزینه های ورودی است.

برخی معتقدند در این شرایط که اسکودا با کسری بودجه مواجهه، برگزاری این مسابقات منطقی نبود. نظر شما چیست؟

ما ادعا می کنیم که نهاد وکالت، از نهادهای مرتبط با دنیای مدرن است. ورزش و به ویژه رقابت های ورزشی هم پدیده ای مدرن است که نهاد وکالت به دلایل پیش گفته، منطقی نیست نسبت به آن بی توجه باشد. گرد هم آیی و اجتماع ۷۰۰ وکیل ورزشکار از نظر فرهنگی و اجتماعی آثار بسیار مطلوبی دارد. دوستی، آشنایی همکاران ورزشکار با فرهنگ های مختلف با یکدیگر مقدمه همبستگی و اتحادی است که به شدت بر آن تاکید می‌کنیم.

المپیاد ورزشی با کمترین هزینه ممکن، این کارکردهای اساسی را دارد. ضمن اینکه باید پرسید آیا برای امور دیگر مثلا رسانه، آیا مشکل ما نداشتن منابع مالی است که از بودجه ورزش داریم کم می‌کنیم و این همه بر برگزاری المپیاد ورزشی انتقاد وارد می کنیم یا اینکه مشکل ما فقدان برنامه ونداشتن ایده است؟ من به دومی اعتقاد دارم.

مجموعا چه میزان برای برگزاری این دوره هزینه شده است؟ آیا گزارشی در این خصوص منتشر شده یا خواهد شد؟

عمده هزینه هرینه اقامت در مجموعه ورزشی آهوان بود اما هزینه های ایاب و ذهاب هزینه های داوری، تدارکات، عوامل اجرایی و… که مجموع آن را باید محاسبه و اطلاع رسانی کرد.

ابهاماتی درباره حضور مستمر برخی از مسئولین و منتسبین به اسکودا در محل برگزاری مسابقات وجود دارد. افرادی که شاید حضورشان برای یک یا دو روز کفایت بود. در این خصوص توضیح دهید.

ما صرفا افراد مرتبط با کمیسیون ورزش اتحادیه را به مسابقات دعوت کردیم؛ دکتر ابراهیم کیانی، نائب رئیس اسکودا، مسئول امور ورزشی اتحادیه است. بازرس اتحادیه عضو کمیسیون ورزش اتحادیه است. مهمانان کاملا مرتبط با موضوع ورزش دعوت شدند و مهمان متفرقه ای از سمت ما دعوت نشد و هزینه کرد خارج از عرفی نداشتیم.

در خاتمه پیشنهادم این است که برای کم شدن رقابت های منفی و اجتناب از دامن زدن به حاشیه ها، المپیاد هرجا برگزار می‌شود، مرجع برگزاری آن اتحادیه باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا