اخبارویژه

پیشنهاد اصلاح آیین نامه اجرایی قانون تشکیل صندوق حمایت وکلا

در این اصلاحیه محدودیت زمانی احتساب سوابق بیمه ای وکلا حذف شده است

وکلاپرس- وزارت دادگستری اعلام کرد پیشنهادی برای اصلاح آیین نامه اجرایی قانون تشکیل صندوق حمایت وکلا و کارگشایان دادگستری به کمیسیون لوایح هیات دولت ارایه کرده است.

به گزارش وکلاپرس بنا بر اعلام پایگاه اطلاع رسانی دفتر هیئت دولت براساس ماده (۱۳) قانون تشکیل صندوق حمایت وکلا و کارگشایان دادگستری، سوابق خدمت رسمی قضات، کارمندان دولت و مدت خدمت وظیفه کسانی که مشمول مقررات این قانون قرار می گیرند از لحاظ بازنشستگی به شرط پرداخت تمام حق بیمه سنوات مذکور با احتساب وجوه پرداختی بابت بازنشستگی متقاضی که به صندوق فوق واریز شده است، جزء سابقه وکالت محسوب می گردد.

‌ماده ۱۳ قانون تشکیل صندوق حمایت وکلا و کارگشایان دادگستری

سوابق خدمت رسمی قضات و کارمندان دولت و مدت نمایندگی مجلسین سنا و شورای ملی و مدت خدمت وظیفه کسانی که مشمول‌مقررات این قانون قرار می‌گیرند از لحاظ بازنشستگی به شرط پرداخت تمام حق بیمه سنوات مذکور با احتساب وجوه پرداختی بابت بازنشستگی‌متقاضی که به صندوق واریز شده است جزء سابقه وکالت محسوب خواهد شد.

‌تبصره- در صورتی که برای متقاضی بازنشستگی به عنوان سهم کارفرما وجوهی در صندوق‌های بیمه دیگر پرداخت شده بر حسب تقاضای‌ متقاضی به صندوق منتقل خواهد شد.

در این خبر آمده است: بر همین اساس و به منظور احتساب سوابق، نرخ و ترتیب پرداخت حق بیمه با هدف بهره مندی از حمایت های بازنشستگی، از کارافتادگی و فوت، آیین نامه اجرایی قانون مذکور در سال ۱۳۷۷ به تصویب رسید. مطابق این آیین نامه، بیمه شدگانی که بخواهند سوابق آنها در محاسبات فوق منظور شود باید ظرف مدت زمان مربوطه به صندوق حمایت وکلا و کارگشایان دادگستری، مراجعه و توافق نامه لازم را با صندوق مزبور تنظیم نمایند.

با توجه به اینکه آیین نامه مذکور صرفا در خصوص وکلایی که تاریخ صدور پروانه وکالتشان موخر بر تاریخ لازم الاجراشدن این آیین نامه می باشد، قابل اجرا بوده و از طرفی حسب اعلام مدیریت صندوق مزبور هنوز تعداد قابل ملاحظه‏ ای از وکلای دادگستری ذی نفع که تاریخ صدور پروانه وکالت ایشان قبل از تصویب آیین نامه مذکور می‏ باشد، وجود داشته که متقاضی انتقال و احتساب سوابق خود در صندوق هستند، بر همین اساس وزارت دادگستری با هدف رفع موانع قانونی موجود در انتقال سوابق بیمه ای وکلا، پیشنهاد اصلاح آیین‏ نامه قانون تشکیل صندوق حمایت وکلا و کارگشایان دادگستری و حذف قیود زمانی مقرر در آن را ارائه نموده است.

متن پیشنهادی به شرح زیر است:

تبصره ۲- بیمه شدگانی که تمایل به احتساب سوابق خود به شرح این ماده را دارند می توانندبه صندوق مراجعه و توافق نامه لازم را با صندوق امضاء نمایند.

خبر منتشر شده از سوی دفتر هیات دولت اشاره به تبصره (۲) ماده ۱۴ آیین‌نامه اجرایی ماده ۸ قانون تشکیل صندوق حمایت وکلا و کارگشایان دادگستری اصلاحی ۱۳۹۴ دارد:

تبصره ۲- بیمه شدگانی که تمایل به احتساب سوابق خود به شرح این ماده را دارند، باید ظرف چهارده ماه از تاریخ لازم‌الاجرا شدن این اصلاحیه و یا اخذ پروانه وکالت چنانچه مؤخر بر تاریخ لازم‌الاجرا شدن این تصویب‌نامه باشد، به صندوق مراجعه و توافقنامه لازم را با صندوق امضاء کنند. (اصلاحی ۹/۱۰/۱۳۹۴)

وزارت دادگستری در اصلاحیه پیشنهادی جدید قصد دارد با توجه به انقضای مهلت ۱۴ ماهه برای آن دسته از وکلای دادگستری که پروانه وکالت خود را مقدم بر اجرایی شدن این آیین نامه دریافت کرده اند و یا آن دسته از وکلا که پروانه وکالت خود را موخر بر اجرایی شدن آیین نامه دریافت کرده اند ولی در مهلت ۱۴ ماهه مقرر برای احتساب سوابق بیمه ای خود اقدام نکرده اند، محدودیت های زمانی مذکور را به طور کلی رفع کند تا وکلای دادگستری در هر زمان بتوانند برای احتساب سوابق بیمه ای خود به صندوق حمایت از وکلا مراجعه کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا