اخبار بین المللیویژه

عادله هاشم؛ تنها وکیل مسلمان تیم حقوقی آفریقای جنوبی علیه اسراییل در دیوان لاهه

وکلاپرس- دکتر عادله هاشم کسیه، حقوقدان اهل دوربان آفریقای جنوبی، تنها فرد مسلمان عضو تیم حقوقی آفریقای جنوبی در دادگاه محاکمه اسراییل به اتهام ارتکاب نسل کشی در غزه، در دادگاه لاهه است.

به گزارش وکلاپرس به نقل از عصر ایران، افکار عمومی جهانی در روزهای اخیر به شدت پیگیر پرونده مطروحه از سوی آفریقای جنوبی علیه اسرائیل در دادگاه لاهه است و روند دادگاه در صدها شبکه تلویزیونی در جهان به صورت زنده پخش می شود.

تیم حقوقی آفریقای جنوبی در شکایت ۸۴ صفحه‌ای از اقدامات رژیم صهیونیستی در غزه در دیوان بین‌المللی دادگستری در لاهه، خواستار صدور دستور توقف فوری این اقدامات شده است.

آفریقای جنوبی به عنوان یکی از امضاکنندگان معاهده منع نسل کشی، این توانایی را دارد که اسرائیل را به دادگاه بین‌المللی دادگستری که به اختلافات بین دولت‌ها رسیدگی می‌کند و اغلب از آن به عنوان “دادگاه جهانی” یاد می‌شود، بکشاند.

این نخستین بار است که رژیم اسرائیل به اتهام ارتکاب به نسل کشی در یک محکمه بین المللی حاضر می شود و مقامات تل آویو نگران حکم احتمالی دادگاه لاهه علیه خود هستند.

بیشتر بخوانید:

دکتر عادله هاشم کسیه به عنوان تنها وکیل مسلمان تیم حقوقی آفریقای جنوبی در این دادگاه حضور دارد. این بانوی مسلمان ۵۹ ساله که دارای مدرک دکترای حقوق است، یک وکیل مشهور آفریقای جنوبی است که به دلیل مشارکت قابل توجه خود در حقوق اساسی و اصلاحات عدالت اجتماعی شناخته شده است. او همزمان یک مدافع حقوق بشر نیز است.

او در سال ۱۹۶۵ در شهر دوربان، مرکز استان ناتال آفریقای جنوبی به دنیا آمد. در اواخر دهه ۱۹۸۰، او برنده بورسیه “فرانکلین توماس” شد تا مدرک کارشناسی هنر و حقوق را در دانشگاه “درو” در ایالات متحده تحصیل کند. پس از آن، او مدرک کارشناسی ارشد حقوق را از دانشگاه “سنت لوئیس” آمریکا دریافت کرد.

عادله هاشم برای ادامه تحصیل در مقطع دکترا در رشته حقوق در دانشگاه “نوتردام” در ایالات متحده، بورسیه تحصیلی دریافت کرد و دکترای خود را در سال ۲۰۰۶ به پایان رساند. او از ژوئن ۲۰۰۳ عضو کانون وکلای ژوهانسبورگ بوده است.

عادله هاشم دو دهه است که وکالت می کند و اخیرا به مقام قضاوت نیز رسیده است. زمینه های مورد علاقه او شامل قانون اساسی، حقوق اداری، قانون بهداشت و قانون رقابت است.

تیم حقوقی آفریقای جنوبی در دادگاه لاهه
تیم حقوقی آفریقای جنوبی در دادگاه لاهه

او وکالت پرونده‌ها را در بخش‌های مختلف دادگاه عالی آفریقای جنوبی و دادگاه قانون اساسی داشته است.

به گفته فعالان، عادله هاشم در تاسیس مرکز حقوقی غیرانتفاعی “بخش ۲۷ کاتالیزور عدالت اجتماعی” در سال ۲۰۱۰ شرکت کرد.

عادله هاشم در چندین پرونده حقوقی مطرح، از جمله فاجعه “ماریکانا” که در آن ۳۴ معدنچی کشته شدند، نقش اساسی داشت.

در سال ۲۰۱۴، او در سفری به اسرائیل با هدف رسیدن به شهر “الخلیل” در کرانه باختری رود اردن، به هیئتی از سازمان آفریقای جنوبی “خیابان شهدا را باز کنید” که مخالف شهرک سازی است، پیوست.

این سفر بخشی از شرکت آنها در پنجمین تظاهرات بین‌المللی سالانه تحت شعار “خیابان شهدا را باز کنید” بود، خیابانی که توسط مقامات اسرائیلی محدود شده و اجازه عبور و مرور را فقط برای شهرک‌نشینان اسرائیلی در شهرک‌های “کریات اربا” و “آبراهام آوینو” می‌دهد.

در دوره ۲۰۲۳-۲۰۲۴، او به عنوان عضوی از تیم حقوقی نماینده آفریقای جنوبی در پرونده علیه اسرائیل در دادگاه بین المللی دادگستری (دادگاه لاهه) در رابطه با نقض کنوانسیون نسل کشی توسط اسرائیل در جریان جنگ با غزه منصوب شد.

عادله هاشم کسیه
عادله هاشم کسیه

عادله هاشم، وکیل برجسته آفریقای جنوبی، در استدلال های خود در برابر دیوان بین المللی دادگستری اظهار داشت که هدف از بمباران اسرائیل “ویران کردن زندگی فلسطینی ها” است و این حملات فلسطینی ها را “به مرز قحطی” کشانده است.

وی تصریح کرد: “عملیات نسل کشی هرگز از قبل اعلام نمی شود، اما این دادگاه از شواهد به دست آمده در ۱۳ هفته گذشته بهره می برد که به طور غیرقابل انکار الگوی رفتار و نیات مرتبط را نشان می دهد که اتهام محتمل ارتکاب اعمال نسل کشی را توجیه می کند.”

منبع:عصر ایران

‫۲ دیدگاه ها

    1. با سلام
      اسلام برعکس انچه عموم تصور میکنن فقط در حجاب و نماز و دعا و …خلاصه نمیشه
      بلکه قواعد و قوانین اسلامی گسترده تر از اون چیزیه که عموم فکر میکنن
      مثلا در همین قضیه احقاق حق مردم غزه در جنگ با اسراییل اگر کسی مثل خانم عادله هاشم بخاطر داشتن حجاب نتونه از این مظلومان دفاع کنه اجازه شرعی داره به صورت موقت این حجاب رو برداره و پس از احقاق حق دوباره با حجاب بشه و گناهی هم بر اون فرد نیست
      این از قانون کلی شرع اسلام
      اما در حالات دیگه این خانم حق برداشتن حجاب رو نداره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا