اخبار بین المللی

وکلای خیابان؛ فعالیت رایگان وکلا برای کارتن‌خواب‌ها و بی‌خانمان‌ها در ایتالیا

وکلاپرس- «وکلای خیابان» نام یک انجمن وکالتی در ایتالیا است که به صورت رایگان برای کارتن‌خواب‌ها و بی‌خانمان‌ها خدمات حقوقی ارائه می دهد.

به گزارش وکلاپرس، این انجمن با بیش از ۲۰ سال سابقه با همکاری با شهرداری ها و انجمن های محلی خدمات بهداشتی، هویتی و… را برای بی خانمان ها فراهم می کند.

بیشتر بخوانید: نگاهی به تاریخچه بازنگری در نظام آموزشی حقوق در آمریکا

«وکلای خیابان» بزرگ‌ترین و هم‌زمان کم‌درآمدترین انجمن وکالتی

«وکلای خیابان» بزرگ‌ترین و هم‌زمان کم‌درآمدترین انجمن وکالتی در ایتالیا است. این مرکز خدمات حقوقی در سال ۲۰۰۰ در شهر بولونیا (شمال ایتالیا) برای حمایت از کارتن‌خواب‌ها و بی‌خانمان‌هایی تاسیس شد که به‌دلیل نداشتن آدرس، از حق برخورداری از وکیل محروم بودند. فعالیت‌های وکلای خیابان حالا در سراسر این کشور دنبال می‌شود.

وکلای خیابان
وکلای خیابان

بیشتر بخوانید: چراغ سبز وکیل لهستانی برای پناهجویان

اقامتگاه مجازی برای بی خانمان ها

در شهر ناپل در جنوب، «بازار» وکلای خیابان به شدت داغ است. فرانچسکو پریوره، وکیل عضو این دفتر می‌گوید: «نهاد ما با همکاری با شهرداری ناپل و در هماهنگی با انجمن‌های محلی، به بی‌خانمان‌ها کمک می‌کند تا یک اقامتگاه مجازی داشته باشند. آدرس این اقامتگاه که وجود خارجی ندارد، در حکم یک نشانی عادی است و به موکلان ما امکان می‌دهد که به خدمات بهداشتی، لیست انتخابات و کارت هویت دسترسی داشته‌ باشند.»

هدف وکلای خیابان: کرامت برای بی‌خانمان‌ها

ارنستینا سروو، عضو موسسه «دِدال آس» می‌گوید: «افرادی که به کمک نیاز دارند عمدتا شغلشان را از دست داده‌اند و مشکل سلامتی دارند. دشواری‌های اجتماعی معمول مثل شکست در روند مهاجرت و همراه آوردن خانواده‌های مهاجران هم هست. در نتیجه همه این‌ها، افراد به دام فقر مطلق می‌افتند.»

بیشتر بخوانید: طرح جدید دولت بریتانیا برای پذیرش پناهجویان و مهاجران

بی‌خانمان‌ها در مرکز خدمات اجتماعی غیردولتی، حمام می‌کنند. آن‌ها سرپناه و کس و کاری ندارند و عملا به چشم کسی نمی‌آیند. «وکلای خیابان» برای همین هدف مبارزه می‌کنند: یافتن جا و اندکی کرامت برای بی‌خانمان‌ها.

پذیرش ۳۰۰۰ پرونده قضایی در سال

لوسیانو، یکی از بی‌خانمان‌هایی هست که برای تغییر جنسیت به مشاوره حقوقی نیاز دارد. او علاوه بر همه دشواری‌ها، دوجنسیتی است و قرار است پس از سال‌ها انتظار به‌زودی برای تغییر جنسیت عمل کند. او می‌گوید: «من به اسناد هویتی و یک اقامتگاه نیاز دارم. بعد می‌توانم با افراد دیگر برای تغییر جنسیت حرف بزنم. اینطوری حال خوبی ندارم. حالم خوب نیست.»

بیشتر بخوانید: حمایت آمریکا از دگرباشان جنسی با صدور گذرنامه های ویژه

فرانچسکو پریوره، عضو «وکلای خیابان» می‌گوید تجربه زندگی پدرش او را به این مبارزه کشانده است: «من پدرم را می‌دیدم که قربانی بی‌عدالتی بود. به خودم گفتم اگر می‌توانستم از او دفاع کنم، کارش به اینجا نمی‌کشید.»

این انجمن سالانه حدود ۳۰۰۰ پرونده قضایی را رایگان انجام می دهند و هدف این انجمن نمایش این گروه از بی خانمان ها به جامعه است.

منبع: یورونیوز و پائودال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا