ویژهیادداشت

نقدی بر آیین نامه جدید لایحه استقلال؛ انگیزه «دخالت» پیچیده در زرورق «نظارت»

وکلاپرس- رییس کانون وکلای دادگستری فارس و کهگیلویه و بویراحمد در یادداشتی با اشاره به آیین نامه اخیر لایحه استقلال کانون وکلا، نگاه از بالا به پایین و یک طرفه دستگاه قضا به کانون های وکلا و دخالت آشکار در امور نهاد وکالت را نقد کرده است.

به گزارش وکلاپرس، دکتر علی مندنی‌پور، رییس کانون وکلای دادگستری فارس و کهگیلویه و بویراحمد، در این یادداشت ضمن احترام گذاشتن به نظارت قوه قضاییه بر کانون وکلای دادگستری، آیین نامه جدید قوه قضاییه را بیانگر نادیده گرفتن استقلال کانون و دخالت آشکار در اداره امور این نهاد مدنی برشمرد و در ادامه بر عدم سو استفاده دیگران از این اختلافات درونی تاکید کرد.

بیشتر بخوانید: بیانیه کانون‌های وکلای دادگستری: مخالفت صریح خویش را با آیین‌نامه ناقض استقلال کانون وکلا اعلام می‌کنیم

در ادامه یادداشت رییس کانون وکلای منطقه فارس را که در روزنامه همدلی منتشر شده است، می خوانید:

بگو مگو را از خانه بیرون نبریم

دیر زمانی است بگومگو یا بهتر بگویم اختلافِ درون‌خانوادگی بین دستگاه قضا و معاضدِ دیرینه‌اش، یعنی کانون وکلای دادگستری کج‌دار و مَریز ادامه دارد؛ اختلافی که گویی تمامی ندارد، چرا که جدیداً نیز تنی چند از مستاجران خانه ملّت با ارائه طرح‌های آن‌چنانی، آنگونه که افتدودانی به آن ورود کرده و برحاشیه‌های آن دامن زده‌اند.

کانون وکلا از نظارتِ قانونی قوّه استقبال می کند

کانون وکلا در جایگاه نهادِ مدنیِ دیرپا، مستّقل، خودانتظام و خودگردان، هماره از نظارتِ قانونی قوّه استقبال کرده و به این قاعده احترام گذاشته و می‌گذارد.

قضاوت و وکالت؛ دوبال فرشته عدالت

این قوّه محترم قضاییه است، آن‌گونه که رَوَند حرکت پرواز این دوبال فرشته عدالت ( قضاوت و وکالت) در گذرِ زمان و به‌ویژه در متن آیین‎‌نامه جدید ۱۶۴ ماده‌ای نشان می‌دهد، قانع نبوده و بر خلاف انتظار، با نادیده گرفتن استقلالِ کانون، عزمِ خود را بر دخالت آشکار در اداره امور این نهاد مدنی و ارکان‌های قانونی‌اش جزم کرده است؛

حرکتی که نه با قانون اساسی همخوانی دارد و نه با حقوقِ مردم. نه باحقوق شهروندی نسبتی دارد و نه با دادرسی منصفانه و حقِ دفاع، پیوندی.

انگیزه «دخالت»؛ پیچیده در زر ورق «نظارت»

مروری کوتاه بر آنچه، از چند دهه گذشته تاکنون بر کانون وکلای دادگستری رفته، بیانگر واقعیّت تلخی است‌.

بیانگر نامهربانی‌هایی است که از این رهگذر، با انگیزه «دخالت» اما پیچیده در زرورق«نظارت» بر این نهاد خدمتگزار می‌رود. به ویژه در بزنگاه‌های مختلفی چون جابه‌جایی رئیسان‌ قوّه و اکنون نیز چند روزی پیش از برگزاری همایش کانون‌های سراسری وکلا.

طُرفه آنکه، درهمه این نگاه‌ها و پیام‌های یک طرفه و از بالا به پایین، کانون وکلا همواره بنا به وظیفه ذاتی‌اش مطیع و منقاد قانون بوده وسخت پایبند به این قاعده. اکنون از خود می‌پرسیم،کانون وکلا چه می‌خواهد؟

کانون وکلا پیوسته به قانون پایبند بوده است

جواب این پرسش در همان یک کلمه موردِ نظردر عنوان رساله میرزا یوسف‌خان تبریزی (مستشارالدّوله) در ۱۴۷ سال قبل، یعنی «قانون» خلاصه می‌شود و بس؛ همان یک کلمه‌ای که پیوسته کانون وکلا، به آن متّعهد و پایبند بوده و هرگز پا را از گلیم خود، در برابرش دراز نکرده.

انصاف بدهیم، وکلای دادگستری به‌خوبی شرایط و موقعیّت کشور را درک کرده و در عمل نشان داده‌اند، تمایلی به ایجاد چنین بگومگوهای خسته‌کننده، ملال‌آور و تفرقه‌ افکنانه نداشته و تا حدّ امکان به رسانه‌ای شدن خبرهایی از این دست رغبتی نداشته و ندارند و آن را در راستای مصالح و منافعِ جایگاه و اعتبارِ کشور ارزیابی نمی‌کنند و بی‌تردید، تدبیر، زمان‌شناسی و دوراندیشی مقامات مسئولِ محترم قوّه قضائیّه با تکیه بر قانون را راهگشای حلّ این مهّم دانسته و می‌دانند.

خواست کانون وکلا اجرای قانون است

در این باره نیز خواسته کانون اجرای قانون است و حرف اول و آخر ما این بوده و هست که در اجرای ماده ۲۲ آیین‌نامه قانونی کانون وکلای دادگستری، سنگ‌اندازی نشود، چیزی که شوربختانه در قسمت‌هایی از آیین‌نامه جدید به آن توّجه لازم مبذول نشده و در عمل با افزودن ماده‌ها و تبصره‌هایی به آنچه کانون در اجرای این ماده تقدیم معاونت محترم حقوقی قوّه کرده است‌، به استقلال کانون وکلا و جایگاه وکیل دادگستری، به عنوان یکی از بال‌های فرشته عدالت و «هم‌شأن با قاضی» خدشه وارد شده و به زیر سئوال برده است.

بگو مگو را از خانه بیرون نبریم

در این میان تدبیر، آینده‌نگری و قانون‌مداری مسئولان محترم قوّه قضائیّه و در راس آن، رئیس جدید قوّه را طلبیده و راهگشاست.

خواست وکلا این است که اجازه ندهیم این اختلافِ درون خانوادگی، استخوان لایِ زخم باقی مانده و از این رهگذر، خوراک تبلیغاتی و بهانه‌ای برای سوء استفاده دیگران فراهم آید.

منیع: روزنامه همدلی

بیشتر بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا