اخبار قوه قضاییهویژه

ورودی پرونده به دادگستری قریب به ۷ میلیون است؛ نه ۱۷ میلیون

رییس قوه قضاییه بر دقت در اعلام آمار و ارقام پرونده های قضایی تاکید کرد

وکلاپرس- رییس قوه قضاییه در خصوص آمار و ارقام صحیح پرونده های قضایی گفت: ورودی پرونده به دادگستری قریب به ۷ میلیون است نه ۱۷ میلیون.

به گزارش وکلاپرس، آیت الله سید ابراهیم رییسی در نشست امروز شورای عالی قوه قضاییه (۲۴ آذر ۹۹) در خصوص آمار و ارقام صحیح پرونده های قضایی گفت: ورودی پرونده به دادگستری قریب به ۷ میلیون پرونده است.

آیت‌الله رئیسی در سخنان خود دقت در آمار و ارقام در فعالیت‌های تحقیقاتی و پژوهشی را مورد تأکید قرار داد و با رد برخی آمار مطرح شده درباره ورودی پرونده‌های قضایی گفت: این که برخی رقم پرونده‌های ورودی به قوه قضاییه را ۱۷ میلیون پرونده عنوان کرده اند درست نیست و مجموع پرونده‌های وارده به شورا‌های حل اختلاف و دادگستری‌ها حدود ۹ میلیون فقره است.

رئیس دستگاه قضا متذکر شد: آمار ۱۷ میلیونی پرونده‌های قضایی در واقع مربوط به فرایند رسیدگی به ۲ میلیون پرونده وارده به شورا‌های حل اختلاف و ۷ ملیون پرونده مفتوح در دادگستری هاست که در یک چرخه از بازپرسی و محاکم تا دیوان عالی کشور مورد رسیدگی قرار می‌گیرند.

رییسی افزود:‌ پرونده یکتا یعنی پرونده ای که وارد می شود و چرخش در فرایند رسیدگی پیدا می کند و ۱۷ میلیون در مجموعه  شورای حل اختلاف و دادگستری  می شود اما پرونده ای که در دادگستری  وارد می شود قریب به ۷ میلیون پرونده است.

مراکز پژوهشی روی همین عدد ۱۷ میلیون کار می‌کنند و ضرب و تقسیم می کنند و می گویند چقدر افراد درگیرند. بدین ترتیب از نتیجه چنین پژوهش هایی نتایج درستی به دست نمی‌آید.

بیشتر بخوانید:

گفتنی است تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و برخی نهادهای پژوهشی حاکمیتی با پیش فرض گرفتن رقم ۱۵ تا ۱۷ میلیون پرونده در قوه قضاییه، به کمبود شدید وکیل در ایران اشاره می کنند و سال هاست در صدد تصویب طرح هایی برای جذب بدون ظرفیت وکیل دادگستری می باشند.

طراحان دو طرح اصلاح مواد ۱ و ۷ قانون اجرای سیاست های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی و طرح تسهیل صدور برخی مجوزهای کسب و کار در مقدمات توجیهی این طرح ها با استناد به آمار ۱۵ تا ۱۷ میلیونی پرونده های قضایی و جمعیت فعلی کشور، سرانه وکیل در ایران را بسیار پایین تر از آمار کشورهای پیشرفته دانسته اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا