اخبار بین المللی

واکنش وکلای ترکیه به ممنوعیت فیلمبرداری از نیروهای امنیتی

وکلاپرس- رییس کانون وکلای استانبول در واکنش به ممنوعیت فیلمبرداری از نیروهای امنیتی در حین انجام وظیفه گفت: چنین ممنوعیتی باید از طریق قانون گذاری بررسی شود.

به گزارش وکلاپرس به نقل از رویترز، محمد آکتاس، رییس پلیس ترکیه، در قالب یک فرمان به مأموران خود دستور داده است تا مانع فیلم برداری مردم از نیروهای امنیتی در حین انجام وظیفه شوند.

وی در این فرمان گفته است فیلم برداری از مأموران، ناقض حریم شخصی آنها است و مانع از انجام وظایف این افراد می‌ شود. در این فرمان گفته شده ماموران نباید اجازه ضبط صدا یا ویدیو بدون کسب اجازه را بدهند و تاکید شده است افرادی که دست به چنین کاری بزنند، تحت پیگرد قرار خواهند گرفت.

مهمت دوراکوغلو، رییس کانون وکلای استانبول، با انتقاد از ممنوعیت فیلمبرداری از نیروهای امنیتی گفته است چنین ممنوعیتی باید از طریق قانون گذاری بررسی شود، نه با یک فرمان پلیس و جلوگیری از شناسایی موارد نقض حقوق بشر به دلیل انتشار اطلاعات شخصی پلیس صحیح نیست.

بیشتر بخوانید: قانون تعدد کانون های وکلا ی ترکیه تصویب شد

یک گروه از وکلای برجسته ترکیه گفته‌ اند در دستور جدیدی گفته شده است مأموران در هنگام تظاهرات، باید مانع از فیلم برداری از مأموران پلیس شوند. این افراد با انتقاد از این سیاست، می‌ گویند چنین اقدامی باعث افزایش موارد نقض حقوق بشر خواهد شد.

به عقیده منتقدان، این دستور غیرقانونی است و این کار باعث دشوارتر شدن یافتن مأمورانی می‌ شود که در تظاهرات یا مراسم دیگر، حقوق افراد را نقض می‌ کنند.

حزب جمهوری‌ خواه خلق، حزب مخالف دولت رجب طیب اردوغان گفته است چنین اقدامی می‌ تواند به افزایش خشونت پلیس منجر شود.

بیشتر بخوانید:

گفتنی است در آذر سال ۱۳۹۹ فرانسه نیز طی پیش نویس قانونی مشابه، انتشار تصویر اعضای پلیس در حین ماموریت را ممنوع اعلام کرد و آن را جرم تلقی کرد. اگرچه موافقان این طرح در پارلمان فرانسه اعلام کردند که این قانون مانع اذیت و آزار ماموران پلیس به صورت آنلاین یا حضوری می‌ شود اما منتقدان طرح دولت را مجبور به بازنویسی کامل لایحه و ارئه یک نسخه جدید از قانون کردند.

منبع: عصر ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا