اخبار بین المللی

واکنش رضا نصری به غیر کارشناسی بودن «طرح دوفوریتی خروج ایران از برجام»

وکلاپرس- رضا نصری حقوقدان مسائل بین الملل در  واکنش به اظهارات نماینده تهران مبنی بر ضعفِ کارشناسیِ  اقدامات دکتر ظریف در برجام، در یک رشته توییت از طرح های غیر کارشناسی ارائه شده توسط این نماینده انتقاد کرد.

به گزارش وکلاپرس رضا نصری در انتقاد از عملکرد علی خضریان (نماینده تهران) در ارجاع مسئله برجام به کمیسیون اصل ۹۰ قانون اساسی  به علت ضعف کارشناسی، از این نماینده درخواست کرد تا  طرح «دو فوریتی خروج خودکار از برجام» را (که خود خضریان به مجلس ارائه داده است) نیز به جهت بررسی و پیگیری به کمیسیون اصل ۹۰ ارجاع دهد.

بیشتر بخوانید: توضیح رضا نصری درباره مفهوم اصطلاح Suspend در سند برجام

متن کامل این رشته توییت به شرح زیر است:

ارائه طرح دو فوریتی “خروج خودکار از برجام”  توسط خضریان

۱) سال گذشته آقای خضریان یک طرح دو فوریتی تقدیم مجلس کردند که در آن به غلط فرض بر این گذاشته شده بود که «اعضای دائمی شورای امنیت» (و نه کشورهای فعلی شرکت‌کننده در برجام) این اختیار را دارند تا قطعنامه‌های قبلی شورای امنیت علیه ایران را احیا کنند!

 هدف «خروج خودکار ایران از برجام» به واسطه مصوبه مجلس

۲) بر اساس همین پیش‌فرض غلط نیز – که دقیقاً بازتاب و تأیید موضع مردود آقای پومپئو بود و عملا آمریکا را مانند یکی از اعضای باقی‌مانده در برجام در راه‌اندازی مکانیسم ماشه «صاحب اختیار» می‌دانست – ایشان قصد داشتند بواسطه مصوبه مجلس «خروج خودکار ایران از برجام» را اعلام کنند!

بازگشت قطعنامه‌های شورای امنیت در صورت خروج از برجام

۳) یعنی در عمل، با تصویب این طرح مستعد ایجاد بستری بودند که در آن – به محض اینکه آمریکا به صورت غیرقانونی و یکجانبه مدعی احیای قطعنامه‌های شورای امنیت شود – ایران نیز به صورت خودکار برجام را ترک کند و بالطبع با خروج ایران قطعنامه‌های شورای امنیت بازگردند!

۴) به بیان دیگر، اگر طرح آقای خضریان به تصویب می‌رسید، عملاً نقشه آقای پومپئو برای احیای قطعنامه‌های شورای امنیت – بدون کم‌ترین زحمت و به دست خود ایران – تحقق می‌یافت و امروز تیم مذاکره‌کننده ایران می‌بایست با شش قطعنامه‌ فصل هفتمی شورای امنیت نیز دست و پنجه نرم کند!

۵) بگذریم از اینکه احیای مجدد قطعنامه‌های شورای امنیت چه تبعات راهبردی و امنیتی مهمی می‌توانست برای ایران در پی داشته باشد.

شکست پمپئو در مجمع عمومی سازمان ملل

۶) خوشبختانه طرح آقای خضریان و همکارانشان عقیم ماند و دولت آمریکا و شخص پومپئو – پس از ادعای راه‌اندازی  مکانیسم ماشه -به تحقیرآمیزترین شکل در شورای امنیت و سپس در مجمع عمومی سازمان ملل شکست خوردند.

بررسی ضعف کارشناسی طرح «دو فوریتی خروج خودکار از برجام» در کمیسیون اصل ۹۰

۷) حال، امروز که آقای خضریان دغدغه «ضعف‌های کارشناسی» آقای ظریف را پیدا کرده‌اند و بخاطر امکان «سوءاستفاده دشمن» از این ضعف به کمیسیون اصل نود مجلس متوسل شده‌اند، خوب است از همین کمیسیون تقاضا کنند ماجرای «طرح دو فوریتی خروج خودکار از برجام»، ضعف مستتر در این طرح و امکان سوءاستفاده دشمن از ضعف کارشناسی بانیان آن را نیز مورد بررسی و پیگیری قرار دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا