گفت و گو

نیم نگاهی به پیش نویس آیین نامه لایحه استقلال

گفتگویی کوتاه با محمد شیوایی؛ وکیل دادگستری

وکلاپرس ـ از زمان انتشار اخبار مربوط به پیش‌ نویس آیین نامه لایحه استقلال کانون وکلا، بسیاری از حقوقدانان و وکلا به اظهار نظر درخصوص متن و روند بررسی آن پرداخته‌اند. «محمد شیوایی»، وکیل دادگستری، در گفت و گو با خبرنگار وکلاپرس به ایرادات این پیش نویس پرداخته است. شرح این گفت و گو در ادامه آمده است.

مسئله ریشه‌ای صلاحیت قوه قضاییه

نخستین ایراد وارد بر پیش نویس، بحث ریشه ای صلاحیت قوه قضاییه برای تصویب چنین آیین نامه ای است‌. براساس ماده ۲۲ ایی نامه قوه قضاییه ابدا نمی تواند بدون پیشنهاد کانون وکلا ایین نامه ای تصویب کند. معتقدم ماده ۲۲ لایحه استقلال کانون مدت ۲ماهه را برای تصویب آیین نامه در نظر گرفته و از این نظر، سالبه به انتفاء موضوع است و به استناد چه چیزی می توانیم آیین نامه جدیدی وضع کنیم؟

عنوان قید محرمانه در پیش‌ نویس و ضرورت انتشار متن پیش‌ نویس

قید محرمانگی خلاف حقوق مسلم اجتماعی و وکلا است‌. نمی‌توان تصمیمی برای وکلا و افراد جامعه بگیریم درحالی که خودشان مطلع نباشند. از آن جا که آیین نامه لایحه استقلال کانون وکلا تحکیم دادرسی عادلانه و حق دفاع مردم را در بردارد، با حقوق تمامی آحاد جامعه مرتبط است، باید منتشر می‌شد و در دسترس وکلا و حتی مردم قرار می‌گرفت. اصولا همگان باید از موضوعی که به حقوق مردم ربط دارد آگاه و از روند آن مطلع شوند.

فراقانونی بودن متن پیش‌ نویس

متن آیین‌ نامه فراتر از آیین نامه است و به لحاظ پیش بینی برخی مسائل جدید، دخالت در قانون تلقی می‌شود. لذا از منظر پروتکلی تصویب آیین نامه نیز صحیح نیست. مفاد این آیین نامه گاهی مخالف با قانون اصلی خودش است و سبب می‌شود آثار آن ناقض قانون همان آیین نامه باشد. باید در وهله نخست برای حفظ حاکمیت قانون و حفظ استقلال کانون وکلا و در وهله بعد برای حفظ حقوق مردم و وکلای دادگستری تلاش شود چرا که یکی از موارد اعتبار دستگاه قضا در عرصه بین المللی، داشتن کانون وکلای مستقل است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا