ویژهیادداشت

نگاهی به نامزدهای انتخابات اسکودا؛ دکتر جعفر کوشا و دکتر سید مهدی حجتی

وکلاپرس- با نزدیک شدن به انتخابات هیات رییسه اسکودا، وکیل سجاد شکوری راد در یادداشتی سوابق و فعالیت های نامزدهای احتمالی ریاست اسکودا را معرفی کرده است.

به گزارش وکلاپرس، سجاد شکوری راد، وکیل دادگستری و دبیر کمیسیون حمایت کانون وکلای مرکز، در این یادداشت با بیان سیر تاریخی تأسیس اسکودا از سال ۸۲ تاکنون، نگاهی به سوابق دکتر جعفر کوشا و دکتر سید مهدی حجتی به عنوان دو نامزد ریاست اسکودا کرده است.

بیشتر بخوانید: آگهی برگزاری انتخابات هیأت رئیسه و بازرسان اتحادیه سراسری کانونهای وکلای دادگستری ایران (اسکودا)  

گفتنی است ثبت نام از نامزدهای حضور در هیأت رییسه اسکودا تا روز ۱۰ مهر ۱۴۰۰ ادامه خواهد داشت و انتخابات هیأت رییسه اسکودا در روزهای ۲۶ و ۲۷ آبان ماه به میزبانی کانون وکلای بوشهر برگزار خواهد شد.

متن یادداشت این حقوقدان به شرح زیر است:

انتخابات سرنوشت ساز اتحادیه کانون های وکلای دادگستری ایران

آنچنان که مستحضرید جامعه وکالت انتخابات سرنوشت ساز اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران(اسکودا) جهت مشخص شدن ترکیب هیات رییسه جدید را در پیش رو دارد.

علیرغم اهمیت این انتخابات، در ادوار قبل معادلات با رایزنی و هماهنگی های پیش از انتخابات میان نامزدها و اعضای هیات مدیره کانون ها مشخص می شده است و جامعه وکالت از نقاط ضعف و قوت نامزدها و آرایش انتخاباتی آنان کم اطلاع بوده اند.

 این موضوع نگارنده را به صرافت انداخت تا طی یک سلسله یادداشت به معرفی نامزدهای ریاست(بخش اول) نامزدهای نایب رییسی(بخش دوم) تحلیل آرایش انتخاباتی(بخش سوم) در راستای تنویر اذهان مخاطبان بپردازد.

سیر تاریخی شکل گیری اسکودا

به عنوان مقدمه باید عنوان نمایم که پس از آنکه شورای هماهنگی کانون های وکلای دادگستری در کشور به صورت غیر رسمی و بر مبنای توافقات اولیه کانون های وکلای دادگستری تشکیل شد؛ تصمیم زعمای جامعه وکالت بر آن قرار گرفت تا این شورای هماهنگی را به یک اتحادیه سراسری، متشکل از کانون های وکلای دادگستری کل کشور تغییر دهند.

بیشتر بخوانید: اسکودا چگونه ایجاد شد؟

در همین راستا پس از تمهیدات اولیه و تهیه اساسنامه، نهایتاً اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری ایران (اسکودا) در تاریخ ۸۲/۹/۸ با شماره ثبتی ۱۶۰۳۰ در اداره ثبت شرکت ها و موسسات غیر تجاری تهران به ثبت رسید و آگهی تاسیس آن در روزنامه رسمی شماره ۱۷۱۲۲ مورخ ۸۲/۹/۱۷ چاپ و منتشر شد.

نگاهی به رؤسای اسکودا از بدو تأسیس

اکنون ۱۸ سال از تأسیس و فعالیت اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری ایران می گذرد و مرحوم بهمن کشاورز برای ۵ دوره، سیدمحمد جندقی کرمانی پور برای ۱ دوره، دکتر علی مندنی پور برای ۱ دوره، دکتر مرتضی شهبازی نیا برای یک دوره دو ساله و یک سال از دوره دو ساله دیگر(که با استعفای ایشان خاتمه پیدا کرد) و دکتر جعفر کوشا (رییس فعلی اتحادیه برای باقیمانده دوره دو ساله به جانشینی از مرتضی شهبازی نیا، ) بر این اتحادیه ریاست داشته اند.

فرصت ثبت نام هیأت مدیره اسکودا تا دهم مهر ماه

در حال حاضر با توجه به نزدیکی انقضای دوره دو ساله مأموریت هیأت رییسه و بازرسان اتحادیه، آگهی ثبت نام از داوطلبان سمت های فوق منتشر و تا دهم مهرماه فرصت ثبت نام از داوطلبان هیأت رییسه و بازرسان باقی است.

برگزاری انتخابات در ۲۷ و ۲۶ آبان ماه

در این رابطه، گمانه زنی ها حکایت از حضور قطعی دو نامزد و شایعاتی پیرامون حضور برخی از چهره های غیر صنفی و سیاسی برای تصدی سمت ریاست اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری ایران دارد که سعی می کنیم در این نوشتار کوتاه، به بررسی سوابق و شانس هر یک از نامزدها برای تصدی این سمت در انتخابات پیش رو که در ۲۷ و ۲۶ آبان ماه سال جاری به میزبانی کانون وکلای دادگستری بوشهر برگزار خواهد شد می پردازیم.

دکتر جعفر کوشا

۱– دکتر جعفر کوشا: از ایشان به عنوان نامزد قطعی حضور در انتخابات پیش رو برای تصدی سمت ریاست اتحادیه سراسری کانون های وکلا یاد می شود که سفر ایشان به استان ها جهت گفتگو در خصوص مسائل روز جامعه وکالت نیز تقویت کننده این گمانه زنی است.

وی سوابقی همچون عضویت در هیات علمی دانشگاه و هیات مدیره کانون وکلای مرکز و بالاخص رسیدن به کرسی ریاست اسکودا طی انتخابات پر حرف و حدیث ۸ آبان ماه ۱۳۹۹ را در کارنامه دارد.

در حال حاضر ایشان در مسیر انتخاب مجدد به عنوان رییس اتحادیه با چالش ها و انتقاداتی روبرو است.

نگاهی به سوابق صنفی دکتر جعفر کوشا

معمرین کانون به یاد دارند که دکتر جعفر کوشا علی رغم اینکه در دوره بیست و ششم هیأت مدیره کانون وکلای دادگستری مرکز به عنوان نفر سیزدهم و عضو علی البدل انتخاب شده بود در هیچ یک از جلسات هیأت مدیره دوره بیست و ششم شرکت نکرد.

بیشتر بخوانید: مجمع عمومی اسکودا با حضور اکثریت اعضا برگزار شد

همچنین ایشان در انتخابات پیشین در حالی پیروز شد، که هیچ رقیبی در مقابل وی قرار نداشت و آن انتخابات نیز به واسطه شرایط حاد کرونایی در کشور و به لحاظ عدم شرکت تمامی اعضای هیأت عمومی اتحادیه و تحریم آن انتخابات توسط برخی از هیأت های مدیره، با چالش مشروعیت مواجه شد و هنوز هم طیفی از جامعه وکالت کشور، ریاست وی بر اتحادیه را مشروع تلقی نمی کنند.

انتقاد دیگر اینکه رییس فعلی اتحادیه به لحاظ استفاده از حلقه بسته مشاوران عمدتا ناکارآمد، عملکرد غیر قابل دفاع در موضوع آیین نامه اجرایی لایحه قانونی استقلال کانون وکلا و عدم توفیق در حل بحران های متعدد حاکم بر نهاد مستقل وکالت کشور، به لحاط عدم ارتباط مؤثر با نهادهای حاکمیتی و فقدان مدیریت صحیح در استفاده از ظرفیت های قابل توجه جامعه وکالت کشور با انتقادات زیادی مواجه است.

در کنار انتقادات فوق عضویت در هیات مدیره دانشگاه شهید بهشتی، تحصیل در فرانسه، تجربه مدیریتی لازم و آشنایی نسبی با صنف و شهرت علمی لازم و داشتن حمایت اکثریت اعضای هیات مدیره کانون وکلای مادر(مرکز) از نقاط قوت ایشان می باشد.

در انتخابات آتی، تا کنون حداقل وجود یک رقیب انتخاباتی در مقابل این چهره دانشگاهی قطعی است و باید دید که هیأت عمومی اتحادیه، مجدداً به این چهره علمی اقبال نشان خواهد داد و یا یک چهره صنفی یا سیاسی!!!

دکتر سیدمهدی حجتی

۲- وکیل سید مهدی حجتی: اخبار غیر رسمی حکایت از حضور قطعی این چهره فعال صنفی و عضو فعلی هیأت مدیره کانون وکلای دادگستری مرکز در انتخابات پیش روی هیأت رییسه اسکودا دارد.

نگاهی به سوابق صنفی سیدمهدی حجتی

ایشان به عنوان نامزد تصدی سمت ریاست اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری ایران سوابقی همچون دبیری شورای تشکل های وکلای دادگستری، عضویت در هیات مدیره کانون مرکز، احراز رتبه نخست انتخابات دوره سی و یکم کانون وکلای دادگستری مرکز، نگارش مقالات و یادداشت های صنفی و حقوقی، و شرکت در مناظرات مختلف و آشنایی و اشراف کامل با موضوعات و مسائل صنفی و دفاع تمام قد از مصالح و منافع صنفی وکلا و کانون های وکلا را در کارنامه دارد و همین امور وی را یک چهره محبوب در جامعه وکالت کشور تبدیل نموده است.

بیشتر بخوانید: نتایج انتخابات کانون وکلای مرکز

با این حال جوانی، عدم توفیق در کسب سمت در ترکیب هیات رییسه دوره سی و یکم کانون وکلای مرکز و عدم موفقیت در کسب کرسی نایب رییسی در انتخابات دور قبل هیأت رییسه اتحادیه که به میزبانی کانون وکلای فارس برگزار گردید، عدم ارتباط گیری لازم با کانون های استانی در گذشته، مشخص نبودن برنامه انتخاباتی و مبهم بودن وضعیت وجاهت نزد بزرگان صنفی از انتقادات وارد بر عملکرد انتخاباتی ایشان است.

منتفی شدن حضور یکی از مقامات حقوقی دولت قبل در انتخابات

خبرهای غیر رسمی حاکی از رایزنی برخی از چهره های دانشگاهی برای اقناع یکی از حقوقدانان حاضر در هیات دولت گذشته دارد که پیگیری های نگارنده نشان از منتفی شدن این موضوع به دلیل عدم پذیرش کاندیداتوری از سوی ایشان می باشد.

ایشان هیچگاه به عنوان وکیل حرفه ای به کار وکالت اشتغال نداشته و در امور صنفی جامعه وکالت نیز هیچ سابقه فعالیتی ندارد.

همچنین وی هیچگاه عضویت در هیأت های مدیره کانون وکلا را نیز تجربه نکرده و به همین دلیل نیز شناخت و اشرافی بر موضوعات جاری صنفی و روابط بین کانون های وکلا و چالش های موجود ندارد که به دلیل انتفای کاندیداتوری ایشان از بحث در خصوص ایشان خودداری می گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا