اخبار کانون ها

نگاهی به عملکرد اداره معاضدت قضایی کانون وکلای مرکز طی سال‌های ۱۳۹۸ – ۱۴۰۰

وکلاپرس- رئیس اداره معاضدت قضایی کانون وکلای دادگستری مرکز به مناسبت هفته استقلال وکیل به بیان رئوس فعالیت‌های این اداره طی سال‌های ۱۳۹۸ – ۱۴۰۰ پرداخته است.

به گزارش وکلاپرس به نقل از ایسنا، حسین طالع در این گزارش مردم نیازمند و اقشار آسیب پذیر را به عنوان اصلی ترین مخاطبان اداره معاضدت برشمرده و از همکاری طیف وسیعی از وکلا مخصوصاً جوانان و بانوان خبر داده است.

بیشتر بخوانید:

وکیل حسین طالع در این باره نوشت:

«در راستای اهداف قانونی اداره معاضدت و اجرای سیاست های مصوب هیات مدیره محترم کانون وکلای مرکز، پیوسته دو موضوع محور اصلی فعالیت مد نظر این اداره می باشد:

  • ۱- کمک به مردم نیازمند و تسهیل در گرفتن خدمات حقوقی اقشار بی بضاعت از اداره معاضدت
  • ۲- تشویق و ترغیب همکاران وکیل در مشارکت و همکاری موثر با اداره معاضدت قضایی

 مردم نیازمند و اقشار آسیب پذیر اصلی ترین مخاطبان اداره معاضدت بشمار می‌روند

 مردم نیازمند و اقشار آسیب پذیر بعنوان جامعه هدف، اصلی ترین مخاطبان اداره معاضدت بشمار می‌روند. اطلاع رسانی به مخاطبین از راه‌های مختلف مانند دفاتر مشاوره مستقر در مجتمع‌های قضایی، سازمان زندانها، شوراهای حل اختلاف و سازمان‌های حمایتی چون بهزیستی، کمیته امداد امام خمینی ، انجمن ام اس و … بعنوان پایگاه‌های شناسایی و ارجاع افراد به مرکز اداره و با هماهنگی های لازم با مسئولین مربوطه در نظر گرفته شده است و به موازات آن از فضای مجازی و ارتباط مستمر با رسانه‌ها استفاده می‌گردد.

به یمن اقدامات صورت گرفته و ارتباطات با جامعه هدف، دفتر مرکزی اداره معاضدت روزانه با مراجعین نیازمند از اقشار مختلف آسیب پذیر روبرو بوده که جهت دریافت خدمات حقوقی (مشاوره حقوقی و یا معرفی وکیل معاضدتی) به دفتر مرکزی اداره معاضدت واقع در تهران، خیابان سعدی شمالی، ساختمان ۲۵۰، طبقه هشتم مراجعه می‌نمایند.

مصوبه قانونی و تکلیف بر انجام حداکثر ۳ پرونده حقوقی معاضدتی از سوی وکلا

علیرغم مصوبه قانونی و تکلیف بر انجام حداکثر ۳ پرونده حقوقی معاضدتی از سوی وکلای محترم، تقویت انگیزه همکاران مدنظر بوده است تا به کمک خدا پسندانه و یاری رساندن تخصصی به مردم همت گمارند. از جمله این اقدامات جلسات مستمر و موثر با کارآموزان وکالت در محل اداره معاضدت با هدف آشنایی با ساختار اداره معاضدت قضایی و تشویق آنان جهت همکاری پس از دریافت پروانه پایه یک است که اینک شاهد همکاری طیف وسیعی از وکلای محترم مخصوصاً جوانان و بانوان، بدون چشمداشت و با عشق و علاقه وافر با اداره معاضدت قضایی کانون وکلا می‌باشیم که درخور ستایش و ستودنی است.

همچنین در شرایط سخت کرونا و مشکلات ناشی از آن، علیرغم آنکه برخی همکاران در راه خدمت رسانی به کرونا مبتلا شدند، گروه‌هایی متشکل از وکلای پایه یک دادگستری در کلیه دفاتر فعال مشاوره قضایی در مراکز قضایی و غیرقضایی بصورت روزانه، مستمر و سازماندهی شده حضور داشته و هیچ یک از دفاتر مشاوره قضایی تاکنون تعطیل نگردیده است.

رئوس عملکرد اداره معاضدت قضائی کانون وکلای دادگستری مرکز طی سال‌های ۱۳۹۸ – ۱۴۰۰

رئوس عملکرد اداره معاضدت قضائی کانون وکلای دادگستری مرکز طی سال‌های ۱۳۹۸ – ۱۴۰۰ اجمالاً به شرح زیر است:

در حال حاضر وکلای در حال همکاری با اداره معاضدت بیش از ۱۱۰۰ وکیل بوده که به عنوان مشاور در دفتر مرکزی و سایر مجتمع های قضایی و دادسراها و همچنین سازمان‌ها مشغول خدمات رسانی به بیش از ۲۰۰۰ نفر مراجعه کننده در روز می باشند. ضمن آن که تعداد وکلای معاضدتی معرفی شده در پرونده‌های حقوقی و دعاوی خانواده از سال ۱۳۹۹ تا کنون بیش از ۲۷۵۰ وکیل می‌باشد که در مجموع اداره معاضدت افتخار همکاری با ۳۸۵۰ وکیل را دارد.

در حال حاضر اداره معاضدت قضایی با بسیاری از مجتمع‌های قضایی استان تهران همکاری مستمر دارد که بالغ بر سی مجتمع قضایی و غیرقضایی است.

افتتاح دفاتر معاضدتی در طول ۹ ماهه گذشته:

طی مکاتبات و مذاکرات و تفاهم‌نامه‌های انجام یافته با مسئولین محترم دادگستری و سازمان زندان‌ها و سازمان‌های خدمات عمومی در ۹ ماه گذشته تا کنون دفاتر معاضدت و مشاوره در مراکز زیر افتتاح شده است:

  • ۱- دادسرای ناحیه ۶
  • ۲- دادسرای ناحیه ۷
  • ۳- دادگستری شهرستان دماوند
  • ۴- دادگستری شهرستان لواسان
  • ۵- ندامتگاه تهران بزرگ
  • ۶- سازمان بهزیستی (در منطقه ۶ تهران)
  • ۷- کانون اصلاح و تربیت
  • ۸- شورای حل اختلاف منطقه ۵ (اکباتان)
  • ۹- کمیته امداد امام خمینی ( میدان فردوسی )
  •  ۱۰- انجمن ام اس تهران

بدبهی است در صورت علاقه‌مندی و همکاری دادگاه‌ها و دادسراها در تخصیص مکان مناسب برای وکلا، اداره معاضدت ظرفیت توسعه دفاتر معاضدتی خود را دارد.

افتتاح کلینیک معاضدتی حقوق شهروندی:

این کلینیک مورخ ۱۳۹۹/۰۹/۲۶ با حضور مسئولین قضایی و اداری و تعدادی از همکاران علاقه مند با هدف نگرش جامع و تخصصی به گروههای هدف مورد پوشش معاضدتی و مشاوره ای رسما افتتاح گردید و فعالیت خود را شروع نمود و با افتخار اعلام می نماید تاکنون در بیش از ۳۴۶ پرونده با موضوعات خشونت خانگی و کودکان اقدام به معرفی وکیل داوطلب در حوزه حقوق شهروندی کرده که همکاران ما در حال پیگیری پرونده‌های ارجاعی می باشند. همچنین در زمینه ارائه مشاوره در دفتر مرکزی هر ماه به بیش از ۵۵۰ نفر خدمات حقوقی رایگان ارائه می‌شود.

فعالیت مستمر و هدفمند کلینیک معاضدتی حقوق شهروندی منشاء خدمات حقوقی به اقشار آسیب‌پذیر شده است و در این میان باید از وکلای داوطلب در این حوزه که به صورت رایگان به فعالیت می‌پردازند، صمیمانه تشکر نماییم.

سامانه تلفنی :

با توجه به شیوع بیماری کرونا در کشور و تاکید وزارت بهداشت مبنی بر رعایت پروتکل های بهداشتی و همچنین تکریم افراد معلول و مسن که امکان مراجعه حضوری جهت استفاده از خدمات معاضدتی را ندارند دفتر مرکزی اداره معاضدت با استقرار مشاوران حقوقی نسبت به ارائه مشاوره تلفنی با شماره های ۷۷۶۱۲۰۶۴ ۰۲۱و ۰۲۱۷۷۶۱۲۴۴۳ خدمات حقوقی ارائه می‌نماید که از استقبال قابل توجهی برخوردار است.

همچنین در راستای توسعه خدمات معاضدتی اقدام به انعقاد تفاهم‌نامه جهت خدمت رسانی به اقشار تحت پوشش مراکز زیر شده است و این همکاری به صورت منظم و مستمر ادامه دارد.

  • ۱- اداره کل زندانها و اقدامات تامینی و تربیتی تهران
  • ۲- کمیته امداد امام خمینی (ره)
  • ۳- سازمان بهزیستی کشور
  • ۴- انجمن حمایت از بیماران ام اس
  • ۵- کلینیک حقوق زنان و کودکان دانشگاه شهید بهشتی

ساماندهی و ایجاد هماهنگی با فعالان حوزه معاضدت شامل وکلای دادگستری و سرپرستان دفاتر از طریق برگزاری جلسات هم‌اندیشی و یکسان سازی در ارائه خدمات بهینه از جمله فعالیت‌های مستمر اداره معاضدت قضایی می‌باشد.

منبع: ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا