اخبار

نکاتی در خصوص دستورالعمل تبصره ماده ۱۰۰ قانون مالیات‌های مستقیم در عملکرد سال ۱۴۰۰

نکاتی در خصوص دستورالعمل تبصره ماده ۱۰۰ قانون مالیات های مستقیم در عملکرد سال ۱۴۰۰

۱-تمام صاحبان مشاغل (گروه اول ، دوم و سوم) درصورتی که مجموع فروش کالا و ارائه خدمتشان در سال ۱۴۰۰ کمتر از ۱۴٫۴۴۰٫۰۰۰٫۰۰۰ باشد امکان استفاده از فرم تبصره ماده ۱۰۰ قانون مالیات های مستقیم را دارند.

بیشتر بخوانید:

۲-ساز و کار تعیین مالیات مقطوع نسبت به سنوات گذشته تغییر کرده است بدین نحو که در فرم یادشده مالیات مقطوع موضوع تبصره ماده ۱۰۰ قانون مالیات های مستقیم با توجه به اطلاعات موجود و دریافتی از پایگاه های اطلاعاتی سازمان امور مالیاتی کشور و یا فروش ابرازی حسب مورد و براساس قوانین و مقررات تعیین می شود. چنانچه مالیات تعیین شده مورد پذیرش مودی باشد می تواند با تسلیم فرم مذکور از شرایط این دستورالعمل بهره مند شود. یعنی سازمان مبلغ مالیات ‌مورد نظرش پیشنهاد می‌دهد اگر شما پذیرفتید فرم تبصره تکمیل و ارسال کنید اگر نپذیرفتید مکلفید اظهارنامه تسلیم کنید.

۳- برای استفاده از تبصره ماده ۱۰۰ نیازی به قطعیت مالیات سال ۱۳۹۹ نیست.

۴- اشخاصی که در سال ۱۳۹۹ معاف از پرداخت مالیات شدند نیز می‌توانند از تبصره استفاده کنند البته توصیه می‌شود اگر سازمان مبلغی پیشنهاد نمود اقدام به ارسال تبصره کنند ولی اگر مجددا مبلغ ۰ لحاظ گردید بهتر است اقدام به تسلیم اظهارنامه نمایند.

۵- مودیان که مجموع فروش کالا و ارائه خدمتشان در سال ۱۴۰۰ کمتر از ۱۴٫۴۴۰٫۰۰۰٫۰۰۰ بیشتر باشد امکان استفاده ندارند و درصورت تسلیم مشمول ضمانت اجرای عدم ارسال اظهارنامه می‌شوند.

۶-مودیانی که متقاضی اعمال ماده ۱۳۷(هزینه‌های درمانی)- ۱۶۵( خسارت دیدگان ناشی از حوادث)- ۱۷۲(کمک های بلاعوض به برخی نهادها و اشخاص ) می باشند هم نباید اقدام به تسلیم فرم تبصره ماده ۱۰۰ نمایند.

۷- حتی اشخاصی که اقدام به تسلیم اظهارنامه نمودند درصورت وجود شرایط می‌توانند از فرم تبصره ماده ۱۰۰ استفاده کنند.

۸- امکان تقسیط چهار ماهه مالیات مقطوع وجود دارد.

۹-اشخاصی که محل اشتغالشان در سال ۱۴۰۰ نسبت به ۱۳۹۹ تغییر کرده برخلاف سنوات قبل ممنوعیتی جهت ارسال فرم ندارند.

۱۰-نداشتن پایانه فروشگاهی ( دستگاه کارتخوان و سامانه صدور صورت حساب) مانعی جهت استفاده از فرم نیست.

منبع: توئیتر وکیل حمید رضا موسوی

از قانون مالیات های مستقیم:

ماده ۱۰۰ – مؤدیان موضوع این فصل مکلفند اظهارنامه مالیاتی مربوط به فعالیت‌های شغلی خود را در سال مالیاتی برای هر واحد شغلی یا برای هر محل جداگانه طبق‌ نمونه‌ای که وسیله سازمان امور مالیاتی کشور تهیه خواهد شد تنظیم و تا آخر خرداد ماه سال بعد به اداره امور مالیاتی محل شغل خود تسلیم و مالیات ‌متعلق را به نرخ مذکور در ماده ۱۳۱ این قانون پرداخت نمایند.

تبصره ـ سازمان امور مالیاتی کشور می‌تواند برخی از مشاغل یا گروههایی از آنان را که میزان فروش کالا و خدمات سالانه آنها حداکثر ده برابر معافیت موضوع ماده (۸۴) این قانون باشد از انجام بخشی از تکالیف از قبیل نگهداری اسناد و مدارک موضوع این قانون و ارائه اظهارنامه مالیاتی معاف کند و مالیات مؤدیان مذکور را به‌ صورت مقطوع تعیین و وصول نماید. در مواردی که مؤدی کمتر از یک سال مالی به فعالیت اشتغال داشته باشد مالیات متعلق نسبت به مدت اشتغال محاسبه و وصول می‌شود.

حکم این تبصره مانع از رسیدگی به اظهارنامه‌های مالیاتی تسلیم‌ شده در موعد مقرر نخواهد بود.

بند ه‍ تبصره ۸ قانون بودجه سال ۱۳۹۸ کل کشور: «عبارت “ده برابر” در متن تبصره ماده (۱۰۰) قانون مالیات‌های مستقیم با اصلاحات و الحاقات بعدی آن برای عملکرد سالهای ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ به عبارت “سی برابر” اصلاح می‌شود. »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا