رایویژه

نمونه رأی نقض حکم دادگاه به علت عدم دعوت و احضار وکیل مدافع به جلسه دادرسی

احضار وکیل مدافع متهم از جمله مقدمات واجبه و متجلی حقوق دفاعی و تضمینی وی و تشریفات اساسی دادرسی است

وکلاپرس- بر اساس منطوق رأی شعبه تجدیدنظر دادگاه خوزستان احضار وکیل مدافع متهم به جلسه دادرسی از واجبات تشکیل جلسه دادرسی و نشان دهنده حقوق دفاعی موکل است.

به گزارش وکلاپرس، شعبه تجدیدنظر دادگاه خوزستان در رأیی حضور وکیل مدافع متهم را از مقدمات واجبه و متجلی حقوق دفاعی متهم دانسته و عدم حضور وکیل را از دلایل نقض رأی دادگاه بدوی بر شمرده است.

بیشتر بخوانید:

متن رأی شعبه ۲۳ دادگاه تجدیدنظر خوزستان را در ادامه  می خوانید:

 شماره : ۱۳۹۹/۹/۳ – ۹۹۰۹۹۷۶۳۰۱۰۰۱۲۴۱

 دادنامه

درخصوص تجدیدنظر خواهی خانم ف.م وکیل پایه یک دادگستری به وکالت از محکوم‌ علیها خانم ا.ب فرزند…. از دادنامه شماره ۱۳۹۹/۶/۳۰ – ۹۹۰۹۹۷۶۱۴۵۱۰۰۸۴۹ صادره از شعبه ۱۰۱ دادگاه کیفری دو شهرستان… که به موجب آن خانم ب به اتهام توهین با انطباق بابند (ج) ماده یک قانون کاهش مجازات حبس تعزیری به پرداخت جزای نقدی معادل ۲۰میلیون ریال درحق صندوق دولت محکوم و از این دادنامه وکیل محکوم علیها در فرجه قانونی تجدیدنظرخواهی و ایراد نموده که بدون احضار وحضور وی در دادگاه بدوی مبادرت به تشکیل جلسه و اصدار رأی شده و پرونده به این دادگاه ارجاع و با انعقاد جلسه دادرسی دفاعیه وکیل معترض اخذ شده است.

دادگاه مستفاد از مواد ۲-۵- ۳۴۲- ۳۴۶ – ۳۴۷ قانون آیین دادرسی کیفری احضار وکیل مدافع متهم از جمله مقدمات واجبه و متجلی حقوق دفاعی و تضمینی وی و تشریفات اساسی دادرسی است به نحوی که فی نفسه بدون احضار وکیل به جلسه دادرسی انعقاد جلسه و اصدار حکم فاقد اعتبار قانونی و موجب شکست حکم است و بر این اساس ایراد و اعتراض شکلی وکیل محکوم علیها وارد و به استناد تبصره ماده ۴۵۵ قانون آیین دادرسی کیفری از این حیث دادنامه معترض عنه نقض می شود؛ لیکن در ماهیت به ملاحظه شکایت شاکی خصوصی آقای ع.خ فرزند…، اظهارات گواهان عینی به شرح مندرج درصفحات ۵۴-۵۳ پرونده ونحوه اظهارات متهم در محضر دادگاه بدوی وسایر قرائن وامارات مندرجه در جوف پرونده بزهکاری متهم محرز و مسلم است وبه استناد ماده ۶۰۸ کتاب پنجم قانون‌مجازات اسلامی؛ قانون حاکم بر تاریخ وقوع جرم (سال ۱۳۹۷) با وصف حق مکتسب؛ حکم به محکومیت متهم به پرداخت جزای نقدی معادل یک میلیون ریال در حق صندوق دولت صادر واعلام می دارد. رای صادره حضوری وقطعی است.

قضات شعبه ۲۳ دادگاه تجدیدنظر خوزستان

رئیس: قدرتی                                                                                                 مستشار: مسعودی نسب/دادبان

برگرفته از کانال عدالت و حقوق

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا