رایویژه

نمونه دادنامه برائت و قرار بایگانی پرونده درباره اتهام عدم رعایت حجاب شرعی

تصویر رأی در انتهای مطلب قابل مشاهده است

متهم: خانم… با ولایت قهری پدر و وکالت تسخیری خانم…

اتهامات

۱. تمرد نسبت به ماموران حین انجام وظیفه،

۲. ارتکاب فعل حرام از طریق عدم رعایت حجاب شرعی در انظار و اماکن عمومی

گردش کار

دادسرای نوجوانان تهران اعتقاد به ارتکاب جرایم فوق داشته و پرونده را با کیفرخواست به این دادگاه ارسال داشته است.  دادگاه در وقت مقرر اقدام به تشکیل جلسه دادرسی و استماع دفاعیات متهم، ولی قهری و وکیل تسخیری ایشان و نظریه مشاور نموده است. اکنون دادگاه ضمن اعلام ختم دادرسی، با استعانت از خداوند متعال و با تکیه بر شرف و وجدان به شرح زیر مبادرت به صدور رای می نماید.

بیشتر بخوانید:

 رای دادگاه

در این پرونده دختر نوجوان ۱۷ ساله به نام خانم…متولد به کدملی… ساکن تهران، فاقد پیشینه کیفری با وکالت تسخیری خانم… براساس گزارش پلیس امنیت اخلاقی پاوا فاتب و کیفرخواست صادره از دادسرای نوجوانان تهران، متهم است به: «۱. تمرد نسبت به ماموران پلیس امنیت اخلاقی حین انجام وظیفه، ۲- ارتکاب فعل حرام از طریق عدم رعایت حجاب شرعی در انظار و اماکن عمومی در تاریخ ۲۰-۴-۱۴۰۱ ش. در شهر تهران».

از نظر این دادگاه:

اولا هیچ دلیلی بر تمرد متهم نسبت به مأموران، ارائه و کشف نشده و متهم نیز منکر تمرد نسبت به ضابطان است. گزارش و تحقیقات ضابطان در مورد افراد زیر ۱۸ سال نیز براساس تبصره ۲ ماده ۲۸۵ از قانون آئین دادرسی کیفری ۱۳۹۲ فاقد اعتبار بوده و نمی تواند مستند تصمیم دادگاه اطفال و نوجوانان علیه نامبرده قرار گیرد ؛ خصوصا باتوجه به اینکه مامورین گزارش دهنده به رغم چند بار احضار از طرف بازپرس محترم دادسرای نوجوانان، در دادسرا حاضر نشده و فیلم دوربین خودروی گشت ارشاد را جهت ملاحظه و بررسی قضایی ارائه ننموده اند.

بنابراین ارتکاب جرم تمرد برای این دادگاه محرز نبوده و با استناد به ماده ۴ از قانون آئین دادرسی کیفری و اصل متعالی برائت، حکم بر برائت متهم نوجوان صادر و اعلام می گردد.

ثانیا دادگاه عنوان اتهامی « ارتکاب عمل حرام… » را صحیح نمی‌داند و عمل نوجوان حتی بر فرض وقوع، مشمول تبصره ماده ۶۳۸ از قانون مجازات اسلامی بخش تعزیرات مصوب ۱۳۷۵ با عنوان « عدم رعایت حجاب شرعی » خواهد بود که جرمی با مجازات درجه ۸ تعزیری است و چون دختر نوجوان در جلسه دادرسی بیان داشته محصل و در شرف کنکور می‌باشد و پس از تشکیل این پرونده، به این درک رسیده که از قوانین کشور بیشتر تبعیت نماید و از این به بعد اهتمام بیشتری به رعایت حجاب شرعی خواهد داشت و همچنین جهت یادگیری معارف دینی، کتاب «آموزش نماز و معارف دینی» که در جلسه دادرسی از این دادگاه هدیه گرفته را مطالعه و به کار خواهد بست و نامبرده فاقد سابقه کیفری بوده و جرم مزبور نیز از جمله جرایم بدون بزه‌دیده می‌باشد، بنابراین هدف غایی دادرسی که همان تنبه و اصلاح نوجوان باشد حاصل شده و شرایط خودداری از تعقیب متهم فراهم گردیده است؛

بر این اساس، دادگاه با استناد به مواد ۸۰ و ۲۸۰ از قانون آئین دادرسی کیفری، قرار بایگانی پرونده را صادر و اعلام می نماید. رای صادره حضوری و در بخش برائت ظرف مدت بیست روز و در بخش قرار بایگانی، ظرف مدت ده روز از تاریخ ابلاغ، به ترتیب قابل تجدیدنظرخواهی و اعتراض در دادگاه تجدیدنظر استان تهران است.

علی عزیزی- رئیس شعبه چهارم دادگاه اطفال و نوجوانان تهران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا