اخبار کانون هاویژه

نمونه‌ای از گزارش وکلای کانون وکلای خراسان درباره قاضی بازنشسته متقاضی پروانه وکالت

وکلاپرس-  تعدادی از وکلای کانون خراسان در گزارشی مخالفت خود را با صدور پروانه وکالت یک قاضی بازنشسته اعلام کردند.

به گزارش وکلاپرس، تعدادی از وکلای کانون وکلای خراسان در نامه‌ای به رییس کانون وکلای خراسان درباره یک قاضی متقاضی پروانه وکالت، با اشاره به سوابق وی در دوران تصدی منصب قضا خواستار عدم موافقت با صدور پروانه برای این قاضی سابق دادگستری شدند.

لازم به ذکر است در متن زیر اسامی اشخاص و اماکن حذف شده است. مشروح گزارش به شرح زیر است:

باسمه تعالی

ریاست محترم هیات مدیره کانون وکلای خراسان

موضوع : درخواست عدم موافقت با صدور پروانه متقاضی محمد …

سلام علیکم

آن مقام بازنشسته را لایق پوشیدن ردای وکالت نمی دانیم

احتراماً عطف به اطلاعیه منتشره در کانال تلگرامی این کانون محترم در تاریخ ۱۴۰۰/۵/۱۳ با موضوع درخواست صدور پروانه وکالت توسط احدی از مقامات سابق قضایی مشهد به هویت آقای محمد… بازپرس بازنشسته شده شعبه … دادسرای ناحیه … مشهد، اینجابان امضاکنندگان ذیل این مرقومه به عنوان وکلای عضو آن کانون، بر پایه تجارب عینی و همچنین علم حاصل از اقوال و شنیده های متعدد همکاران گرامی و حتی موکلین مختلف که منجر به شیاع گردیده، آن مقام بازنشسته را لایق پوشیدن ردای وکالت، ندانسته و نمی دانیم چرا که لازمه اخذ پروانه وکالت، تحلیف و ادای سوگند بر طبق قوانین و آیین نامه های مربوطه است.

در بخشی از سوگندنامه حرفه مقدس وکالت وکیل سوگند یاد می کند؛

” … نسبت به اشخاص و مقامات قضایی و اداری و همکاران و اصحاب دعوی و سایر اشخاص رعایت احترام را نموده و از اعمال نظریات سیاسی و خصوصی و کینه توزی و انتقام جویی احتراز نموده و در امور شخصی و کارهایی که از طرف اشخاص انجام می دهم راستی و درستی را رویه خود قرار داده و مدافع از حق باشم … “

این در حالی است که نامبرده در طول دوران قضاوت خود به دفعات در برخورد با مراجعین اعم از شاکی و متهم و وکلایشان ثابت نموده که نمی تواند به مواد سوگندنامه پایبند باشد.

عدم رعایت احترام به هم نوع

۱. در سابقه قضایی مشارالیه، بی احترامی های مکرر و از روی عادت به مراجعین و وکلا مشاهده شده که مهم این نوع رفتارها به حدی بوده که می توان به ضرس قاطع گفت عدم رعایت احترام به هم نوع از خصوصیات اخلاقی فردی ایشان بوده که متاسفانه در وی نهادینه شده است.

رسیدگی به پرونده ها توام با غرض ورزی

۲. در دوره تصدی گری ایشان بر شعبه … بازپرسی مشهد، پرونده هایی علیه وکلا در آن شعبه تحت رسیدگی قرار گرفته که حسب اطلاعات واصله و مشاهدات و شنیده های گوناگون، رسیدگی ایشان در این پرونده ها توام با کینه توزی، انتقام جویی و غرض ورزی بوده است.

رفتارهای غیرقانونی و به دور از شأن بازپرس

۳. شخص مذکور در زمان تصدی آن شعبه بازپرسی، بارها وارد موضوعات خارج از صلاحیت و بی ارتباط با موضوع پرونده شده است.

مضافاً آن که با سوء استفاده از جایگاه مربوطه در زمان تصدی با رفتارهای غیرقانونی و رفتارهای به دور از شان، اعمالی از جمله عدم اجازه مطالعه پرونده، عدم صدور دستور ثبت لوایح علی رغم امکان قانونی را در حق وکلای محترم روا داشته است.

عدم همکاری با مُراجع به خاطر انتخاب وکیلی خاص

۴. در دوره تصدی گری ایشان در شعبه … دادسرای ناحیه … ، در اغلب پرونده ها مشاهده می شد که نامبرده به جای انجام وظایف قانونی مبنی بر رسیدگی به شکایت شاکی یا حفظ حقوق حقه متهم، از ایشان در باب اوضاع و احوال موکل پرس و جو می نمودند.

ایشان سوالاتی مطرح می کردند من جمله مبلغ حق الوکاله و اینکه چرا با چنین وکیلی قرارداد بسته شده است و آیا کسی معرف شما به ایشان بوده است؟ و در پایان تحقیقات بی مورد راجع به وکیل، مراجعه کننده را با جمله ای مشابه این که چون این وکیل را انتخاب کردید، من بعد هیچ اقدامی برای شما انجام نخواهم داد و در شعبه من با مشکل مواجه خواهید شد، مراجعه کننده را در همان ابتدای راه احقاق حق نا امید و بی اعتماد به دادگستری و مهم تر از همه به وکیل می نمود.

حال، با توجه به گواهی و تصدیق مطالب پیش گفته توسط تعداد زیادی از وکلا، نامبرده صلاحیت اخذ پروانه وکالت را نداشته و ندارد.

لذا اینجانبان با تقدیم مرقومه حاضر تقاضای اقدام شایسته و متناسب با شأن آن کانون محترم در راستای مخالفت قاطع با درخواست آن مقام قضایی بازنشسته مبنی بر صدور پروانه وکالت و مآلا اخذ آن را دارد.

با تشکر و احترام مجدد
جمعی از وکلای عضو کانون وکلای دادگستری خراسان

بیشتر بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا