گفت و گوویژه

موضع کانون وکلای خوزستان درخصوص تعلیق وکیل فرزانه زیلابی

دادسرای اهواز چند روز قبل برای وکیل فرزانه زیلابی قرار نظارت قضایی مبنی بر منع اشتغال به وکالت صادر کرده بود

وکلاپرس– رییس کانون وکلای دادگستری خوزستان ضمن اعلام موضع این کانون درخصوص پرونده وکیل فرزانه زیلابی گفت: کانون وکلا تسلیم فشار غیرقانونی نخواهد شد.

به گزارش وکلاپرس، دکتر یزدالله طاهری نسب، رییس کانون وکلای دادگستری خوزستان، در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار وکلاپرس، با اشاره به جزییات پرونده وکیل فرزانه زیلابی گفت: نه از سوی مرجع قضایی مربوطه (دادسرای عمومی و انقلاب اهواز) و نه از سوی وکیل محترم خانم فرزانه زیلابی، هیچ گزارش، رای یا مکاتبه ای رسما به کانون وکلای خوزستان اعلام نشده است.

وی ادامه داد: باتوجه به اینکه حمایت از وکلا و اداره امور وکلا و موضوعات شغلی ازجمله وظایف کانون وکلا هست، پس از اینکه خبر را درمورد خانم زیلابی شنیدیم، وکیل وی دکتر شجاع پوریان را دعوت کردیم و از طریق وکیل محترم از موضوع اتهامات خاصی که به این وکیل وارد شده است مطلع شدیم. اجازه انتشار اتهامات را ندارم. شعبه بازپرسی برای وی قرار نظارت قضایی ممنوعیت از وکالت برای مدت ۶ ماه صادر کرده است.

وی با اشاره به خروج قرار قضایی صادره از حدود صلاحیت مرجع بازپرسی گفت: حتی اگر مرجع بازپرسی مربوطه قرار نظارت قضایی را به کانون ابلاغ کند، براساس ماده ۱۷ لایحه استقلال و ماده ۸۷ آیین نامه اجرایی این قانون و همچنین سند امنیت قضایی، وکلای دادگستری در مقام دفاع مصونیت شغلی دارند.

بیشتر بخوانید:

وی ضمن اعلام موضع این کانون درخصوص پرونده وکیل فرزانه زیلابی گفت: هیچ مرجعی به جز دادگاه انتظامی وکلا و دادگاه انتظامی قضات اجازه تصمیم گیری درمورد اشتغال یا عدم اشتغال وکیل دادگستری ندارد. زیرا این دو مرجع، مرجع قضایی و دادگاه محسوب می شوند. صلاحیت دادگاه عالی انتظامی وکلا در طول صلاحیت دادگاه عالی انتظامی قضات است.

رییس کانون وکلای دادگستری خوزستان ادامه داد: از سوی دیگر براساس مصوبه تشخیص مصلحت نظام در سال ۱۳۷۰ در مورد انتخاب وکیل توسط اصحاب دعوی، وکیل در موضع دفاع از کلیه تامینات و تضمینات شغل قضا برخوردار است. لذا اگر وکیلی متهم به ارتکاب جرمی شود، مرجع قضایی می تواند به آن اتهام رسیدگی کند اما حق تصمیم گیری درمورد ادامه اشتغال وی ندارد. لذا هیچ مرجعی به جز دادگاه انتظامی وکلا و قضات اجازه تصمیم گیری در این موضوع را ندارد. این رای نیز خارج از حدود صلاحیت مقام بازپرسی صادر شده است.

طاهری نسب افزود: درصورتیکه وکیلی متهم به جرمی شود، اگر مرجع قضایی به کانون گزارش دهد، وظیفه کانون است که به آن موصوع در مراجع انتظامی خود رسیدگی کند. لذا اگر دادسرا به کانون گزارشی دهد کانون مطابق قانون رسیدگی خواهد کرد.

او با بیان اینکه اینگونه مسائل با درایت و تدبیر قابل حل شدن است افزود: رسانه ای شدن پرونده حل مسئله از طریق تعامل را دشوار می کند. خانم زیلابی ابتدا باید به کانون اطلاع می داد.

طاهری نسب در پایان با تاکید بر این موضوع که کانون وکلا تابع قانون است گفت: کانون مطابق قانون رسیدگی خود را انجام خواهد داد. از سوی دیگر هر مرجعی بخواهد خارج از حدود قانون فشار وارد کند، کانون تسلیم فشار غیرقانونی نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا