اخبار صنفی

مهلت ثبت و اتصال کارتخوان‌ به کد مالیاتی امشب به پایان می‌رسد

وکلاپرس– امروز آخرین مهلت ثبت نام کارتخوان‌ ها به سامانه مالیاتی است و تا کنون تصمیمی برای تمدید این زمان اعلام نشده است.

به گزارش وکلاپرس، بر اساس قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان، تمام دستگاه‌های کارتخوان و درگاه‌های فروش باید به کد مالیاتی متصل باشند. به همین علت سازمان امور مالیاتی به تمامی دارندگان دستگاه کارتخوان تا پایان بهمن مهلت داده است تا دستگاه‌های خود را در سامانه مودیان مالیاتی به نشانی my.tax.gov.ir ثبت کنند.

آموزش استفاده از سامانه مالیاتی را در اینجا مشاهده کنید:

بر این اساس مودیان تا ۳۰ بهمن مهلت دارند اقدام به اتصال دستگاه کارتخوان‌ به سامانه مالیاتی کنند و اگر کسی اقدامی نکند دستگاه کارتخوان او قطع می‌شود.

قطع ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه کارتخوان‌

کسانی که بر اساس قانون دستگاههای کارتخوان را به پرونده مالیاتی الصاق نکنند بانک مرکزی می بایست این دستگاهها را غیرفعال کند و در صورت نیاز می بایست پرونده مالیاتی تشکیل و در نظام مالیاتی ثبت نام کنند.

تا کنون در مجموع ۷ میلیون و ۲۳۲ هزار دستگاه کارتخوان تعیین تکلیف شده اند. همچنین، بانک مرکزی تاکنون اقدام به قطع ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه کارتخوان که دارای صاحبان فوتی یا بدون تراکنش را به علت فوت دارنده یا تراکنش صفر قطع کرده است.

بیشتر بخوانید:

از قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان:

ماده۱۱ـ بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران موظف است با همکاری سازمان ظرف مدت یک‌سال پس از ابلاغ این قانون، نسبت به ساماندهی دستگاههای کارتخوان بانکی و یا درگاههای پرداخت الکترونیکی اقدام نموده و با ایجاد تناظر بین آنها با مجوز فعالیت و شماره اقتصادی بنگاههای اقتصادی به هر یک از پایانه‌های فروش، شناسه یکتا اختصاص دهد.

پس از تخصیص شناسه مذکور، کلیه تراکنش­های انجام‌شده از طریق حسابهای بانکی متصل به دستگاههای کارتخوان بانکی و نیز درگاههای پرداخت الکترونیکی به عنوان تراکنش­های بانکی مرتبط با فعالیت شغلی صاحب حساب بانکی محسوب شده و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران موظف است در چهارچوب قانون و مقررات مربوطه، اطلاعات این تراکنش­های بانکی شامل مانده اول دوره، وجوه واریزی، وجوه برداشت‌شده و مانده آخر دوره هر حساب بانکی را به منظور تکمیل پایگاه اطلاعات هویتی، عملکردی و دارایی مؤدیان موضوع ماده (۱۶۹ مکرر) قانون مالیات‌های مستقیم مصوب ۳/۱۲/۱۳۶۶ با اصلاحات و الحاقات بعدی به صورت برخط در اختیار سازمان قرار دهد.

تبصره- پس از انقضای موعد(گذشت زمان) مذکور در این ماده، اتصال دستگاههای کارتخوان بانکی (pos) و یا درگاههای پرداخت الکترونیکی که تعلق آنها به مؤدی معین توسط سازمان امور مالیاتی تأیید نشده باشد، به شبکه پرداخت بانکی کشور ممنوع است.

بانک مرکزی و حسب مورد کلیه بانکها و ارائه‌دهندگان خدمات پرداخت موظف هستند مشخصات بهره­برداران کلیه دستگاههای کارتخوان بانکی (pos) و پایانه‌های پرداخت الکترونیکی را به سازمان اعلام کنند. در صورت تخلف از حکم این ماده، مرتکبان به مجازات درجه شش قانون مجازات اسلامی به غیر از حبس محکوم می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا