اخبار کانون هاویژه

مصدق: اکثر اصلاحات بر آیین‌نامه لایحه استقلال مورد قبول رئیس قوه قضائیه قرار گرفت

وکلاپرس- محمد مصدق، معاون اول قوه قضاییه، از موافقت رئیس قوه قضاییه با اکثر مواد اصلاحیه آیین نامه جدید لایحه استقلال خبر داد. این امر بدان معناست که با برخی از مفاد اصلاحیه کانون‌های وکلای دادگستری موافقت نشده است.

به گزارش وکلاپرس، روز دوشنبه مورخ ۱۵ اسفند ۱۴۰۱ حجت الاسلام محسنی اژه‌ای در راس هیاتی قضایی به اصفهان سفر کرد و در جریان این سفر یک روزه اعضای هیات مدیره کانون وکلای دادگستری استان اصفهان با معاون اول قوه قضائیه دیدار و گفتگو کردند.

بیشتر بخوانید:

بحث و گفتگو پیرامون معضلات قانونی نهاد وکالت

به نقل از روابط عمومی کانون وکلای اصفهان، دکتر حسین ادیب(رئیس کانون وکلای اصفهان) در رابطه با جزییات این جلسه گفت: هیات مدیره کانون اصفهان ازطریق رییس کل دادگستری اصفهان درخواست جلسه ای را با ریاست قوه در خصوص موضوعات مربوط به نهاد وکالت مطرح کردند.

رییس کانون وکلای اصفهان افزود: نهایتا طی هماهنگی های بعمل آمده مقرر گردید اعضای هیات مدیره کانون اصفهان به همراه هیات مدیره مرکز وکلای قوه قضاییه جلسه ای مشترک با دکتر محمد مصدق، معاون اول قوه قضاییه داشته باشند. در این جلسه از طرف هیات مدیره کانون وکلای اصفهان مسائل مربوط به وضعیت نهایی اصلاح آیین نامه، لایحه جامع وکالت ، قانون تسهیل و آثار و تبعات ناشی از آن، طرح موسوم به استفاده از نمایندگان حقوقی اشخاص حقوق خصوصی، مشکلات ناشی از تبصره ماده ۴۸ و درخواست حذف آن بحث و گفتگو به عمل آمد.

بیشتر بخوانید:

 لایحه جامع وکالت فعلا در اولویت دستگاه قضا نیست

دکتر ادیب همچنین افزود: دکتر مصدق در خصوص لایحه جامع وکالت نیز معتقد بودند که هر چند این اقدام باید نهایتا صورت گیرد ولیکن فعلا در اولویت کار قوه نیست. قابل ذکر است باتوجه به اینکه قبلا در درخواست کانون ها از قوه قضاییه، تبیین ضرورت اصلاح آیین نامه با توجه به تصویب قانون تسهیل و مغایرت برخی از مواد آیین نامه با آن قید گردیده بود که دکتر مصدق در اظهارات خود به این مطلب هم اشاره نمودند که مقرر گردید مواد آیین نامه که با قانون تسهیل نیز مغایرت دارد با نظر کانون ها اصلاح گردد.

رئیس کانون وکلای اصفهان اضافه کرد: دکتر مصدق درخصوص تبصره ماده ۴۸ قانون آیین دادرسی کیفری نیز تاکید کرد که قوه قضائیه نظر بر حذف تبصره مذکور داشته و دارد و درحال حاضر که قانون تغییر نیافته صرفا در مرحله دادسرا قابل اعمال است.

مصدق: اکثر اصلاحات مورد قبول واقع شده است

دکتر ادیب تصریح کرد: دکتر مصدق در خصوص وضعیت آیین نامه توضیحاتی ارائه و تصریح کردند که موارد اصلاحی آیین نامه از طرف معاونت حقوقی به حوزه ریاست ارسال شده و جلسه ای پس از اظهار نظر کارشناسان مربوطه با حضور ریاست و معاون اول قوه تشکیل و اکثر اصلاحات مورد قبول واقع شده و مقرر گردید مواردی از آیین نامه که با قانون تسهیل نیز مطابقت ندارد اصلاح و برای امضاء و تصویب نهایی مجدد به حوزه ریاست ارسال گردد.

بیشتر بخوانید:

معنی دیگر موافقت با اکثر اصلاحات آن است که علیرغم آنکه معاونت حقوقی قوه قضائیه با کلیه مواد اصلاحی اسکودا و کانون های وکلای دادگستری بر آیین نامه لایحه استقلال موافقت کرده و متن اصلاح شده را در تاریخ ۲۳ آبان برای دفتر رئیس قوه قضائیه ارسال نموده است، لیکن احتمالا حجت‌الاسلام محسنی ژه‌ای با تمام مواد اصلاحی موافقت نکرده است.

این در حالی است که برخی مدیران نهاد وکالت وعده داده بودند اگر کانون های وکلای دادگستری با اجرای آیین نامه جدید لایحه استقلال موافقت کنند، قوه قضائیه نیز اصلاحات کانون‌های وکلا را پذیرفته و آن را تصویب خواهد کرد.

بر این اساس نه تنها قریب به چهار ماه از معطلی کانون‌های وکلا برای تصویب اصلاحیه کانون‌های وکلا توسط حجت الاسلام محسنی اژه‌ای می‌گذرد، بلکه به نظر می‌رسد نباید انتظاری برای تصویب جامع و کامل اصلاحات نهاد وکالت بر آیین‌نامه جدید لایحه داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا