اخبار بین المللی

محکومیت رییس جمهور و شش مقام دولتی کشور اندونزی در پرونده آلودگی هوا

در ایران هفت وکیل و فعال مدنی که در حال مشورت برای اتخاذ تصمیم جهت شکایت از مسئولین بروز بحران کرونا در کشور بودند، بازداشت شده و تا چند ماه آینده مورد محاکمه قرار خواهند گرفت.

وکلاپرس- دادگاهی در اندونزی رییس جمهور و شش مقام بلند پایه این کشور را به اتهام برای اتخاذ نکردن اقدامات مشخصی برای کاهش آلودگی هوا محکوم کرد

به گزارش وکلاپرس، دکتر مرتضی شهبازی‌نیا(رییس سابق اسکودا) در پستی اینستاگرامی از محکومیت بالاترین مقام حکومت اندونزی و شش مقام بلندپایه دیگر در این کشور خبر داد

عدم اتخاذ به موقع و صحیح اقدامات مشخص برای کاهش آلودگی هوای شهر جاکارتا علت این محکومیت اعلام شده است.

بیشتر بخوانید: توضیحات رییس اداره حقوقی کانون وکلای مرکز درباره آخرین وضعیت وکلای بازداشت شده شکایت از بحران کرونا

 

دو سال پیش سی نفر از شهروندان جاکارتا، به خاطر آلودگی هوا، دعوایی حقوقی علیه رییس جمهور و اعضای کابینه اندونزی نزد دادگاه بخش مرکزی جاکارتا طرح کردند.

دادگاه که متشکل از سه قاضی بود رای خود را صادر کرد و جوکو ویدودو رییس جمهور را همراه با شش نفر از اعضای کابینه بخاطر اقدامات خلاف قانون مقصر شناخت و آنها را ملزم به اتخاذ اقدامات مشخصی برای کاهش آلودگی هوای شهر جاکارتا کرد.

با این حال دادگاه دعوای نقض حقوق بشر علیه رییس جمهور را رد کرد.

ساختار قدرت در اندونزی

در ساختار قدرت اندونزی، رییس جمهور رییس کشور و نیز رییس دولت است و هر پنج سال یکبار با رای مستقیم مردم انتخاب می شود.

قدرت اجرایی توسط دولت اعمال می‌ شود، قدرت قانونگذاری بخشی به به دولت و بخشی به دو شورای نمایندگان مردم واگذار شده‌

است. دستگاه قضایی مستقل از دستگاه اجرایی و قوه مقننه است.

مجموعه سه دادگاه اصلی، اعمال قوه قضاییه اندونزی را به عهده دارند. یکی دیوان عالی اندونزی، دیگری دادگاه قانون اساسی که صلاحیت رسیدگی به نتایج انتخابات و بررسی اقدامات برای خلع رییس‌ جمهوری را به عهده دارد و سوم دادگاه مبارزه با فساد که وظیفه رسیدگی به فساد و اختلاس مقامات را به عهده دارد.

روسای دادگاه‌ های قانون اساسی و کمیسیون یا دادگاه مبارزه با فساد و همین‌ طور قضات دیوان عالی (از میان نامزدهای معرفی‌ شده از طرف مجلس به تعداد شصت نفر)، همگی توسط رییس‌ جمهوری انتخاب و مشغول به کار می‌ شوند.

بیشتر بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا