اخبار مجلس شورای اسلامی

مجادله بر سر بی‌ تفاوتی برخی نمایندگان به شرکت در رای گیری مصوبات مجلس

اعتراض نماینده اصفهان به تذکر رییس مجلس به نمایندگان برای شرکت در رای گیری

وکلاپرس- پس از تذکرهای رییس مجلس به نمایندگان برای شرکت در رای گیری، نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی نسبت به این تدکرها واکنش نشان داد.

به گزارش وکلاپرس به نقل از خبرگزاری خانه ملت، پس از تذکرهای رییس مجلس شورای اسلامی برای شرکت نمایندگان در رای گیری مصوبات مجلس عباس مقتدایی نماینده اصفهان در قالب تذکر آیین نامه ای به رییس مجلس اعتراض کرد.

اعتراض نماینده مجلس به تذکر رییس مجلس درخصوص عدم شرکت در رأی گیری

عباس مقتدایی، نماینده مجلس، در واکنش به تذکر رییس مجلس به استناد ماده ۷۵ آیین نامه داخلی مجلس گفت: رییس مجلس امروز در صحن چندین مرتبه گفتند که تعدادی از نمایندگان در رأی گیری شرکت نکردند، آقای رشیدی نیز در اعتراض به این امر به این موضوع اشاره کردند و نوعی مطلب را بیان کردند که نماینده های مردم وظیفه اصلی خود را انجام نمی دهند.

لذا از رئیس مجلس سوال می کنم که آیا دیشب را در مجلس ماندید یا به خانه رفتید؟ چون ما دیشب تا دیروقت به همراه آقایان نورمحمدی نماینده یزد، نقدعلی نماینده خمینی شهر و میرزایی نماینده اصفهان در مجلس ماندیم و نماز صبح را هم در مجلس خواندیم. نمایندگان استان کرمان و مازندران نیز تا پاسی از شب در مجلس کار می کردند.

مذاکره؛ علت عدم شرکت برخی نمایندگان در رأی گیری

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی افزود: نماینده های ملت شبانه روز کار می کنند و اگر کسی در رأی گیری شرکت نمی کند چون رأی اش منفی است و کار مهم تری انجام می دهد و یا با نماینده دیگری مذاکره می کند در رأی گیری شرکت نمی کند و به لحاظ قانونی می تواند این کار را انجام دهد.

این نماینده مردم در مجلس با تاکید بر حفظ رعایت شأن مجلس و نمایندگان، گفت: ما نمایندگان تعهد دادیم که تمام وقت و توان خود را برای مردم بگذاریم.

هیچ موضوعی واجب تر از پرداختن به طرح و لایحه در دستور نیست

رییس مجلس در پاسخ به تذکر این نماینده ضمن تشکر از همراهی نمایندگان گفت: وقتی که در صحن هستید هیچ موضوعی واجب تر از پرداختن به طرح و لایحه در دستور نیست. بنابراین چه موافق، مخالف و یا ممتنع نظر داشته باشیم اولویت ما پرداختن به موضوعات در دستور است، بله ما هم دیشب در مجلس ماندیم، اما اینکه بگوییم شب اینجا ماندیم و صبح در صحن نباشیم یا وظیفه مان را انجام ندهیم درست نیست.

تاثیر تصمیمات و عملکرد نمایندگان بر زندگی مردم

جلال رشیدی کوچی نیز در نشست علنی امروز در تذکر شفاهی گفت: این تذکر را در ابتدا به خود و سپس به همکاران می‌ دهم چرا که سکوت در برخی جاها جفا در حق مجلس و مردم است.

نماینده مردم مرودشت و پاسارگاد و ارسنجان در مجلس ادامه داد: مردم نگران هستند و با دقت رفتار نمایندگان را رصد می‌ کنند اما جای نگرانی وجود دارد وقتی یک چهارم نمایندگان در صحن حاضر نیستند که به مواردی که بررسی می‌ شود، رأی بدهند و این در حالی است که کلمه به کلمه‌ ای که اینجا مطرح می‌ شود در زندگی میلیون ‌ها انسان تأثیر دارد.

بی‌ تفاوتی برخی نمایندگان در رأی دادن به لوایح و طرح ها به دفعات تکرار می‌ شود

این نماینده یادآور شد: این حجم از بی ‌تفاوتی برای مجلسی که به آن لقب انقلابی داده شده، نگران ‌کننده است ضمن اینکه باید به این نکته توجه کنیم که در روز قیامت برای هر کدام از ثانیه ‌ها که در اینجا حضور داشتیم از ما سوال می ‌کنند. متأسفانه بی‌ تفاوتی برخی نمایندگان در رأی دادن به موارد مورد بررسی در صحن به دفعات تکرار می‌ شود تا جایی که رئیس مجلس باید هر روز در این رابطه تذکر بدهد.

بیشتر بخوانید:

آسیب شناسی مسئله عدم حضور نمایندگان در جلسات مجلس و عدم مشارکت آنان در رأی گیری‌ ها

مسئله عدم حضور نمایندگان در جلسات مجلس و عدم مشارکت آنان در رأی گیری‌ ها و به تبع آن، موضوع جدیدی نیست. اخیرا در روزی که طرح صیانت از کاربران در فضای مجازی در صحن مطرح می شد، ۸۱ نماینده مجلس غایب بودند.

در این جلسه تنها ۲۰۹ نماینده حضور داشتند و ۷۴ نماینده رأی منفی به اصل هشتاد و پنجی شدن این طرح دادند که چه بسا حضور این ۸۱ نماینده می توانست نتیجه را تغییر دهد، اما گویا ترجیح نمایندگان بر خالی کردن صحنه و غایب بودن در روز مهم و تصمیم ساز مجلس بود.

گزارش مجلس از میزان مشارکت نمایندگان در رأی ‌گیری ‌های جلسات علنی سال ۱۳۹۷

مجلس شورای اسلامی، در راستای سیاست شفاف ‌سازی و در چارچوب انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات فعالیت نمایندگان مجلس، اقدام به انتشار گزارشی از میزان مشارکت نمایندگان در رأی ‌گیری ‌های جلسات علنی مجلس شورای اسلامی در سال ۱۳۹۷ کرد.

غیبت یک‌ چهارم نمایندگان مجلس در سال ۱۳۹۷ در جلسات بررسی طرح‌ ها و لوایح

به صورت میانگین یک‌ چهارم نمایندگان مجلس در سال ۱۳۹۷ در جلسات بررسی طرح‌ ها و لوایح در صحن علنی غیبت داشته و ۳۵ نماینده هم با آن که در صحن علنی حضور داشتند در آرا مشارکتی نداشتند.

تمرکز بر عملکرد نمایندگان مجلس دهم در سال گذشته حاکی است که ۲۴.۸ درصد نمایندگان مجلس از ۲۹۰ نماینده در جلسات بررسی طرح ‌ها و لوایح در صحن حضور نداشته و ۷۲ نماینده که باید در مسائل اصلی که قوه مقننه درخصوص طرح ‌ها و لوایح باید تصمیم‌ گیری کنند غایب بودند.

همچنین ۵ نماینده یعنی ۱.۷ درصد جمع نمایندگان مردم در خانه ملت با رای ممتنع خود با آراء بی ‌طرفی خود را نسبت به طرح ‌ها و لوایح اعلام کردند در حقیقت آنها گرایشی به هیچ کدام از طرح ‌ها و لوایح و همچنین اعلام نظر خود نداشتند.

مشارکت ماهانه نمایندگان در رأی ‌گیری‌ ها، ۱۸۵ نفر

بر اساس بررسی این موضوع می‌توان اعلام کرد که میانگین مشارکت ماهانه نمایندگان در رأی ‌گیری‌ ها در ۱۲ ماه سال گذشته ۱۸۵ نفر بوده است. مشارکت در رأی‌ گیری شامل رای مثبت، منفی و ممتنع می ‌شود.

عواقب غیبت نمایندگان و عدم مشارکت آنان در رأی گیری ها

طبق بند ۱۱ ماده ۲۳ آین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، شأن مجلس باید رعایت شود؛ برای حفظ این امر باید نمایندگان مشارکت فعال تری در رأی گیری ها داشته باشند.

براساس ماده ۸۶ آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، نماینده‌ ای که بیش از ۱۰۰ ساعت متوالی یا ۲۵۰ ساعت غیرمتوالی از اوقات رسمی جلسات مجلس و کمیسیون را بدون عذر موجه در یک سال غیبت کند، مستعفی شناخته می ‌شود.  همچنین نماینده ‌ای که به علت ناتوانی جسمی و یا بیماری بیش از چهار ماه در یک سال غیبت موجه داشته باشد بنا به درخواست ۳۰ نفر از نمایندگان و تصویب دو سوم نمایندگان حاضر مبنی بر عجز وی از ایفای وظایف نمایندگی، سمت نمایندگی را خود را از دست می ‌دهد.

همچنین براساس ماده ۸۷، به غیبت و تأخیر غیرموجه نمایندگان حقوق تعلق نمی‌گیرد.

ماده ۸۹ مقررات مذکور تأکید می ‌کند که غیبت، تأخیر غیرموجه نمایندگان پیش از ثبت پایان جلسه مجلس اعلان و در صورت مذاکرات مجلس ثبت می ‌شود. غیبت غیرموجه از دو جلسه کمیسیون نیز در حکم غیبت از یک جلسه رسمی مجلس است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا