اخبار کانون هاویژه

فردا کلینیک حقوق شهروندی در کانون وکلای مرکز افتتاح می شود

وکلاپرس– فردا(۲۶ آذر ۹۹) کلینیک تخصصی حقوق شهروندی اداره معاضدت قضایی کانون وکلای مرکز با حضور شماری از مسئولان افتتاح خواهد شد.

به گزارش وکلاپرس، حسین طالع، رییس اداره معاضدت قضایی کانون وکلای دادگستری مرکز، در صفحه شخصی اینستاگرام خود از افتتاح کلینیک تخصصی حقوق شهروندی اداره معاضدت قضایی در کانون وکلای مرکز خبر داد.

به گفته رییس اداره مذکور در این کلینیک میزهای تخصصی منع خشونت خانگی، خدمات معاضدتی کودکان، توان خواهان (معلاولان)، زنان، محیط زیست و… تشکیل و مبادرت به ارائه خدمات تخصصی حقوق بشر و شهروندی خواهند نمود.

در همین راستا وکیل حسین طالع از وکلای آشنا و فعال در زمینه حقوق شهروندی جهت کمک به شهروندان در زمینه حقوق شهروندی تقاضای همکاری کرد و نوشت: «این اداره از وکلای گرانقدر آشنا به زمینه حقوق شهروندی جهت کمک به مردم نیازمند تقاضای همکاری و مساعدت می نماید.»

بیشتر بخوانید:

نگاهی به وظایف اداره معاضدت قضایی

بر اساس گزارش موجود در سایت کانون وکلای مرکز وظایف اداره معاضدت قضایی  براساس مقررات قانونی به ‌شرح زیر است:

۱- تعیین وکیل معاضدتی:

طبق مواد ۴۱ و ۴۲ آیین نامه قانون وکالت پس از وصول تقاضا ، شعبه عرایض باید عقیده خود را در مورد پیشرفت دعوی اظهار کند و اگر دعوی پیشرفت داشته باشد، برای تقاضاکننده از سوی شعبه قضایی وکیل تعیین می‌شود.

طبق ماده ۳۷ و ۳۸ معاضدت قضایی مجاز است از تقاضا کننده توضیحات بخواهد و پیرامون دلایل دعوا تحقیق کند و هرگاه تشخیص دهد که مقصود متقاضی سوء استفاده و شرخری است، از تعیین وکیل خودداری کند.

۲- نظارت بر روند پرونده ارجاعی

در مواردی که از سوی کانون وکلا برای افراد بی‌بضاعت وکیل تعیین می‌شود، اعتبار و حیثیت کانون وکلا نیز تحت تأثیر روش انجام وظیفه وکیل انتخابی می‌باشد و لذا باید کانون وکلا در امر پیگیری پرونده حساسیت لازم را از خود نشان دهد.

طبق ماده ۴۴ آیین نامه، وکیل انتخابی باید از جریان کار مرجوع، شعبه قضایی را مطلع کند.

۳- مشورت به ‌وکلای انتخابی

طبق ماده ۴۵ آیین نامه، وکیل انتخابی حق دارد راجع به‌ طرز اقداماتی که در دفاع از موکل معاضدتی لازم است ، از معاضدت قضایی مشورت بگیرد و اداره معاضدت باید به ‌این تقاضا پاسخ بدهد.

۴- وصول حق‌الوکاله سهم کانون

طبق ماده ۴۳ آیین نامه، پس از ختم دعوی، در صورتی که موکل معاضدتی محکوم‌له واقع شود وکیل موظف است خمس حق‌الوکاله را طبق قرارداد وصول و به‌ صندوق کانون وکلا واریز کند، مگر اینکه ثابت کند دریافت حق‌الوکاله قانوناً مقدور نیست.

۵- مشاوره حقوقی

بر حسب رویه موجود در اداره معاضدت، همکاران وکیل به‌ مراجعه کنندگان به‌طور رایگان مشورت حقوقی می‌دهند. این اقدام، داوطلبانه و نیکوکارانه است، زیرا مبنای قانونی این وظیفه آیین نامه دفتر راهنمایی مصوب سال ۱۳۱۷ است که ظاهراً وزیر وقت عدلیه تصویب کرده است. طبق این آیین نامه وزارت عدلیه مکلف شده به ‌مراجعان به ‌دادگستری و ادارات ثبت اسناد راهنمایی حقوقی ارائه دهد.

 براساس ماده ۱ آیین نامه ، اجرای این وظیفه ازسوی وزارت عدلیه به‌ کانون وکلا محول شده است.

از آنجا که در سال ۱۳۳۱ کانون وکلا به‌ عنوان مؤسسه‌ای مستقل تأسیس شد و وابستگی اداری آن با وزارت عدلیه منتفی شد، به ‌نظر می‌رسد تکلیف اداری مقرر در ماده اول آیین نامه سال ۱۳۱۷ هم ساقط شده است . زیرا وزیر دادگستری رأساً از سال ۱۳۳۱ با تصویب استقلال کانون وکلا نمی‌توانسته برای کانون وکلا تکلیفی تعیین کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا