اخبار مجلس شورای اسلامیویژه

غضنفرآبادی :‌ هزینه دادرسی خیلی بالا نیست اما حق الزحمه وکلا بسیار بالا است

وکلاپرس ـ موسی غضنفرآبادی در گفت و گویی هزینه دادرسی در محاکم دادگستری را خیلی بالا ندانست و در مقابل حق‌الوکاله پرداختی به وکلای دادگستری را بسیار بالا قلمداد کرد.

به گزارش وکلاپرس، موسی غضنفرآبادی، رییس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی، در گفت و گو با خبرگزاری خانه ملت، تحقق مطالبه رییس قوه قضاییه در جهت تصویب قوانین متناسب برای مدیریت واحد هوشمندسازی دستگاه‌ها و فرآیندهای اداره کشور را در گروی ارائه لایحه از سوی این قوه به مجلس دانست و از قضازدایی به عنوان اقدام کمیسیون قضایی مجلس برای ایجاد تحول در حوزه قضایی کشور یاد کرد.

بیشتر بخوانید:

موسی غضنفر آبادی در مورد اظهارنظر رییس قوه قضاییه مبنی بر اینکه باید از ظرفیت مجلس یازدهم در جهت ایجاد تحول در فرآیند رسیدگی به پرونده‌های قضایی و کاستن هزینه‌های مادی و معنوی دادرسی استفاده شود، گفت: قوه مقننه می‌تواند با تصویب قوانین در این زمینه به قوه قضاییه کمک کند و اگر کلیه اجزای یک دستگاه قضا را بخواهیم مورد بررسی قرار دهیم یکی از راه‌های تحول آفرینی در آن قانونگذاری است. کما اینکه قضازدایی یکی از اقداماتی است که می‌تواند نقش اثرگذاری در این رابطه داشته باشد که در دستورکار مجلس قرار گرفته است.

نماینده مجلس شورای اسلامی ادامه داد: البته تحقق این امر، همکاری بسیار تنگاتنگی را می‌طلبد و باید کارشناسان قوه قضایی و مجلس در قالب برگزاری نشست‌هایی به این موضوع بپردازند و چارچوبی قانونمند برای آن تعریف کنند که بر اساس آن قانون تصویب شود.

وی افزود: هم‌اکنون تعدادی از نمایندگان مجلس از جمله بنده از سوابق قضاوت در دستگاه قضایی برخوردار هستیم که ظرفیت مطلوبی برای همکاری کارشناسی و دلسوزانه در جهت رفع مشکلات قوه قضاییه ایجاد کرده است.

حق الوکاله وکلا بسیار بالا است

غضنفرآبادی در رابطه با نقش مجلس در کاهش هزینه‌های دادرسی، تصریح کرد: پرداخت هزینه‌های دادرسی در برخی جاها اجتناب ناپذیر است هرچند هزینه‌های دادرسی خیلی زیاد نیست باید راهکارهایی که برای کاهش هزینه‌های دادرسی وجود دارد مورد بررسی قرار گیرد اما هزینه‌هایی که به عنوان حق‌الزحمه به وکلا پرداخت می‌شود بسیار بالا است و کاهش هزینه‌های این بخش نیاز به پیگیری دارد.

اگرچه آیین‌نامه تعرفه حق‌الوکاله از مصوبات انتهای سال ۹۸ رئیس وقت قوه قضائیه است، اما علیرغم گفته این نماینده مجلس، رئیس قوه قضائیه بارها بر بالا بودن هزینه دادرسی در قوه قضائیه تأکید و اذعان کرده و خواستار کاهش هزینه‌های دادرسی شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا