گفت و گوویژه

عدم اطلاع از حرفه وکالت در اظهارنظر برخی نمایندگان مجلس

وکلاپرس ـ  دکتر لیلا رییسی درباره هجمه های اخیر رسانه های خاص علیه نهاد وکالت گفت: اظهارنظر برخی نمایندگان مجلس نشان از عدم اطلاع از حرفه وکالت دارد.

به گزارش وکلاپرس به نقل از روابط عمومی کانون وکلای اصفهان، پیرو هجمه های اخیری که از سوی برخی از رسانه های خاص علیه نهاد وکالت شکل گرفته و برخی اظهار نظرها از سوی نمایندگان مجلس، دکتر لیلا رییسی، رییس کانون وکلای دادگستری اصفهان، توضیحاتی ارائه داد که در ادامه خلاصه ای از آن را می خوانید:

این روزها با اتهام های تکراری مبنی بر انحصارگرایی کانونهای وکلا در جذب کارآموز وکالت از سوی برخی رسانه ها و نمایندگان مجلس مواجه هستیم. طرح این گونه مباحث با این کیفیت نشان از عدم اطلاع کافی منتقدان از حرفه ی وکالت است .

بیشتر بخوانید: موج جدید فشار خبرگزاری فارس بر کانون وکلای دادگستری

وکالت امری تخصصی است

 وکالت یک امر تخصصی است و قانونگذار شأن قانونی برای حرفه ی وکالت در نظر گرفته است و از آنجایی که وکیل دادگستری با جان، مال و ناموس افراد جامعه در ارتباط مستقیم قرار دارد، نمی توان این حرفه را با سایر مشاغل که صرفا به یک مجوز کسب و کار نیاز دارند، مقایسه نمود.

رییس کانون وکلای دادگستری اصفهان گفت : وکالت فروشندگی نیست که با دادن یک مجوز بتوان اجازه فعالیت در این حرفه را به افراد اعطاء نمود. کسانی که علی الظاهر به فکر فارغ التحصیلان رشته حقوق هستند، باید بدانند که یکی از شرایط ورود به حرفه وکالت داشتن مدرک تحصیلی است، اما تنها شرط نیست.

اهمیت و پیش نیاز کارآموزی

واقعیت غیر قابل قابل انکار این است، فردی که در آزمون وکالت پذیرفته می شود، برای ورود به این حرفه باید تربیت شده و مهارت های لازم را کسب نماید. برای این منظور یک کارآموز وکالت باید حدود دوسال به کارآموزی بپردازد تا پس از آن با شرکت در اختبار مجوز وکالت پایه یک دادگستری را اخذ نماید.

لیلا رییسی درباره زمینه های لازم برای تربیت وکیل دادگستری گفت: مسلما تربیت وکیل دادگستری که از وظایف و اختیارات قانونی کانونهای وکلا است، نیاز به زیر ساخت های زیادی هم در کانون های وکلا و هم در محاکم دادگستری دارد، تا بتوان وکیل دادگستری پرورش و تربیت نمود. این در حالی است که متاسفانه در شرایط فعلی، این زیر ساختها به میزان کافی وجود ندارد و مقامات قضایی نیز به این امر واقفند.

بیشتر بخوانید: سه نهاد مؤثر در تعیین ظرفیت آزمون وکالت

این استاد دانشگاه در ادامه از کسانی که درباره ایجاد اشتغال برای فارغ التحصیلان رشته حقوق دغدغه دارند پرسید: آیا خود ایشان حاضر هستند جان، مال و حیثیت خود را در دادگاه ها به کسانی که مجوز وکالت دارند اما مهارت و تبحر کافی ندارند، بسپارند؟ این گروه ها آیا می دانند طرح ادعاهای همانند انحصارگرایی علیه متولیان نهاد وکالت و اعمال فشار برای جذب خارج از قاعده و توان کارآموز، موجب ورود چه لطمات غیر قابل جبرانی به حقوق مردم خواهد شد؟

وی افزود: توصیه ی اینجانب به رسانه ها و کسانی که با اظهار نظرهای غیر تخصصی و متهم کردن کانون ها به انحصارگرایی، تنها باعث ایجاد شائبه و تضعیف اعتماد عمومی جامعه میگردند، این است که سعی نمایند فرهنگ مراجعه به وکیل را در جامعه ترویج نموده و نیز در راستای تصویب طرح قانونی اجباری شدن حضور وکیل در پرونده ها، همراه با فراهم نمودن تمام بسترها و شرایط لازم برای آموزش و تربیت وکیل حرفه ای، تلاش نمایند؛ تا از سویی مردم بتواند در تمام دعاوی و حتی حوزه پیشگیری از جرائم و مشکلات حقوقی، از حق داشتن وکیل توانمند، حرفه ای، متخصص و مستقل بهره مند شده و از سوی دیگر زمینه های لازم برای جذب تعداد بیشتری از فارغ التحصیلان رشته حقوق بعنوان کارآموز وکالت فراهم گردد.

رییس کانون وکلای اصفهان در پایان گفت: ‌آنچه امروز بر همه ما فرض است، حفظ نهادها و سرمایه های اجتماعی کشور، بکار گرفتن راهکارهای کارشناسی شده و صحیح در جهت حل مشکلات مردم و خودداری از تکرار آزمون و خطاهای پر مخاطره و بدور از مبانی علمی و عملی دقیق و سنجیده می باشد.

منبع: روابط عمومی کانون وکلای اصفهان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا