گفت و گو

طرح شکایت علیه اصغر محمدی ؛ وکیل مدافع کارگران معدن مس سونگون

وکلاپرس– وکیل اصغر محمدی که اخیرا وظیفه دفاع از ۴۰ تن از کارگران معدن مس سونگون را بر عهده داشت به توهین، نشر اکاذیب و افترا متهم شده است.

به گزارش وکلاپرس، وکیل اصغر محمدی، عضو کانون وکلای آذربایجان شرقی، که وکالت تعداد قابل توجهی از کارگران معترض شرکت مس سونگون را بر عهده گرفته، پس از موفقیت در این پرونده وکالتی، با تهدیدات و در نهایت شکایت کیفری مواجه شده است.

اتهامات کارگران مس سونگون

وکیل اصغر محمدی درخصوص جزییات این پرونده گفت: تیرماه امسال کارگران معدن سونگون اعتراضاتی در راستای همسان‌سازی حقوق داشتند؛ چرا که کارگران وابسته به شرکت مس سونگون، حدودا درآمدی معادل ۳۰ میلیون تومان دارند اما کارگران شرکت‌های تابعه ۸ میلیون دریافت می‌کنند.

وی ادامه داد: در این راستا برای حدود ۶۰ نفر از کارگران پرونده‌هایی با اتهاماتی مثل اخلال در نظم عمومی، توهین و تخریب مطرح شد. لازم به ذکر است این کارگران در ۸ ماه اخیر بنا به مطالبات صنفی نتوانستند به محل کار بازگردند.

تلاش برای بازگشت به کار کارگران مس سونگون

محمدی با اشاره به پذیرش وکالت این کارگران گفت: در ادامه اعتراضات، وکالت حدود ۴۰ نفر را بر عهده گرفتم. برخی از این کارگران به اتهام اخلال در نظم عمومی، توهین و تخریب در بازداشت موقت (۳۰روز، ۲۵روز و ۲هفته) بودند. اگرچه این اتهامات اصلا مشمول بازداشت موقت نبود، اما درنهایت قرار بازداشت به قرار وثیقه تبدیل شد. علی‌رغم برگزاری جلسه رسیدگی در دوماه قبل، هنوز رای دادگاه صادر نشده است‌.

او افزود: علاوه بر جریان رسیدگی به این موضوع، در اداره کار ورزقان موضوع بازگشت به کار کارگران را مطرح کردم. وکیل معدن سونگون در مقام دفاع اعلام کرد که پرونده کیفری علیه کارگران هنوز در جریان است و به همین دلیل نسبت به پرونده مذکور قرار اناطه صادر شد و هنوز اکثر کارگران بعد از ۸ماه نتوانسته‌اند به کار بازگردند.

بیشتر بخوانید:

رای مثبت هیات حل اختلاف کار برای پرداخت ۵۰درصد حقوق کارگران

این وکیل دادگستری گفت: سپس مطابق با ماده ۱۸ قانون کار، درخواست پرداخت ۵۰ درصد حقوق کارگران را تا تعیین تکلیف نهایی پرونده کیفری مطرح کردیم. اداره کار ورزقان رای مثبت به نفع ما داد و به دلیل اعتراض، هیات حل اختلاف نیز مجددا خواسته ما را تایید کرد.

طرح شکایت کیفری به اتهام توهین، نشر اکاذیب و افترا

وکیل مدافع کارگران مس سونگون با اشاره به تهدیداتی که با آن مواجه شده است، گفت: پس از اینکه مطالبات کارگران را به اجرا گذاشتم، تهدیداتی علیه من صورت گرفت تا این‌که علیه من شکایت کیفری -که از اساس نادرست بود- صورت پذیرفت.

اصغر محمدی درخصوص جزییات اتهاماتش گفت: اتهامات توهین، نشر اکاذیب و افترا براساس لایحه‌ای که در جریان رسیدگی به پرونده کارگران تنظیم کرده بودم، به من وارد شد.

او ادامه داد: شعبه یک دادیاری شهرستان ورزقان که قرار جلب دادرسی را صادر کرده بود، کیفرخواست را به نیابت از دادستان صادر کرده و پرونده به شعبه ۱۰۱ دادگاه کیفری دو ورزقان ارجاع شده است.

وی در پایان گفت: دهم اسفند یک جلسه رسیدگی برگزار شد و جلسه بعدی ۲۵ اسفندماه خواهد بود.

یادآوری:

  • انتشار یادداشت، اخبار، مصاحبه‌ و … الزاما به معنای یکسان بودن دیدگاه هیأت تحریریه وکلاپرس با نگاه نویسنده، مصاحبه شونده و … آن مطلب نیست. به عبارت صریح‌تر انتشار مطلب به معنای تأیید محتوا از سوی وکلاپرس نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا