گفت و گوویژه

صبا آذرپیک: برخی تصورات عمومی درمورد وکلا غیرحرفه‌ای و ناصحیح است

آذرپیک: دو وکیل خوب همراهی ام می کنند

وکلاپرس- صبا آذرپیک درخصوص معرفی وکلای خود گفت: نام وکلایم محفوظ خواهد ماند و دلیلی برای معرفی آنان ندارم و در زمره اطلاعات شخصی باقی خواهد ماند.

چندی پیش صبا آذرپیک، روزنامه نگار فعال در زمینه فساد اداری، بازداشت شد. پایگاه خبری وکلاپرس ضمن معرفی این روزنامه نگار به گفتگو با وی پرداخته است.

مختصری درمورد صبا آذرپیک؛ در قامت یک روزنامه نگار فسادیاب

صبا آذرپیک نویسنده، روزنامه‌نگار و خبرنگاری است که در سوابق وی همکاری با گروه سیاسی روزنامه اعتماد یاد شده است.

پیگیری پرونده مرگ ستار بهشتی، معرفی دلالان رسانه درخصوص فساد وزارت صمت، پرونده محمد امامی و بدهکاران اصلی بانک سرمایه، پیگیری جعل مدارک توسط بذرپاش (نماینده مجلس) و… ازجمله موضوعاتی است که باعث شهرت صبا آذرپیک شد.

آذرپیک در لیست عفوهای رییس قوه قضاییه در سال ۱۳۹۸

در آستانه ۱۷ ربیع الاول، ۳۰ آذر ۱۳۹۸ و همزمان با میلاد با سعادت پیامبر مکرم اسلام، آیت الله رئیسی رئیس قوه قضائیه در نامه ‌ای به محضر مقام معظم رهبری لیستی بیش از ۳۵۵۲ نفر از محکومان را به جهت استفاده از عفو و تخفیف در مجازات ارائه کرد.

در این مرحله از عفو محکومان نسبت به ادوار گذشته تفاوت‌ هایی داشت؛ از جمله اینکه عدد محکومانی که مورد عفو قرار گرفتند، رشد فزاینده ‌ای داشت و هم اینکه در این لیست، جمعی از محکومان امنیتی در حوزه دانشجویی، اصحاب فرهنگ و رسانه و برخی از محکومان امنیتی دیگر دیده می‌ شد. براساس اطلاعات به دست آمده، پگاه آهنگرانی، صبا آذرپیک، پوریا عالمی، کیومرث مرزبان، حسین جنتی و حسین قدیانی جزء لیست عفو‌های اخیر درخواست شده از سوی آیت الله رئیسی بودند.

بیشتر بخوانید:

بازداشت آذرپیک در بهمن سال ۹۹

۱۹ بهمن امسال، عطاءالله حافظی، همسر صبا آذرپیک از بازداشت همسرش خبر داد. او در توییتی نوشت که بازداشت همسرش غیرقانونی بوده است و در ادامه خطاب به رییس قوه قضاییه که در عراق به سر می برد نوشت: «چه جریان مشکوکی در قوه قضاییه همزمان با غیبت شما در تهران اینگونه اقدامات نابخردانه اعتبار دستگاه قضایی را به بازی می گیرند و برای خود قوه قضاییه در آستانه سالگرد پیروزی انقلاب حاشیه سازی می کنند؟»

به گفته همسر آذرپیک، این روزنامه نگار بدون احضاریه کتبی و تنها با یک تلفن به پلیس فتا احضار شد و پس از حضور در آن جا بازداشت و به دادسرای جرایم رایانه ای منتقل شد.

گفتنی است بازداشت وی در روز ۲۰ بهمن و پس از معرفی کفیل اتمام یافت.

آذرپیک: دو وکیل خوب همراهی ام می کنند

صبا آذرپیک پس از معرفی کفیل و رفع بازداشت در توییتی نوشت: «دو وکیل خوب همراهی ام می کنند و از این پس نه تنها اسناد فساد منتشر می کنم بلکه همزمان، در محاکم قضایی از فاسدین شکایت می کنم روزهای ناامنی مفسدین بیشتر می شود…»

نام وکلایم محفوظ خواهد ماند

او در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار وکلاپرس درخصوص معرفی وکلای خود گفت: نام وکلایم محفوظ خواهد ماند و دلیلی برای معرفی آنان ندارم و در زمره اطلاعات شخصی باقی خواهد ماند.

این روزنامه نگار ضمن نادرست خواندن برخی تصورات عمومی نسبت به وکلای دادگستری، گفت: انگاره و حکم کلی درمورد وکلا غیرحرفه ای است و در هر صنف تنوع رفتاری وجود دارد.

آذرپیک در پاسخ به میزان ضرورت حضور وکلا در کنار اشخاصی که در عرصه شفافیت و مقابله با فساد فعالیت دارند گفت: «تا پیش از این سیستم قضایی نسبت به داشتن وکیل دیدگاه مناسبی نداشت و فرض می گرفت اگر شخصی وکیل داشته باشد، یعنی خودش بلد نیست از خودش دفاع کند و حق با وی نیست و به زور استفاده از وکیل می خواهد از برخورد قانون قسر در برود و حتی این موضوع را صراحتا مطرح می کرد؛ اما در دوره جدید برخوردها تغییر کرده است و حتی دادسرا از داشتن وکیل استقبال می کند.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا