اخبار بین المللیویژه

سودان ؛ اصلاح نظام حقوقی

وزیر دادگستری دولت موقت سودان تغییر و اصلاح برخی قوانین کشور را اعلام کرد

وکلاپرس- دولت موقت سودان در تلاش برای ایجاد تغییراتی در برخی قوانین سختگیرانه این کشور است. در این راستا از جمله قوانین مربوط به ارتداد، ختنه زنان، ممنوعیت نوشیدن الکل برای غیرمسلمانان تغییر کرده است و زنان برای سفر به اجازه همسر نیازی ندارند.

اصلاحات حقوقی در سودان پس عبدالبشیر

پس از گذشت حدود سی سال نصرالدین عبدالباری، وزیر دادگستری دولت موقت سودان، در سخنانی در تلویزیون دولتی این کشور از انجام تغییراتی در برخی قوانین سختگیرانه و اصلاح نظام حقوقی این کشور خبر داد. او در سخنان خود تاکید کرد که تمام قوانین ناقض حقوق بشر در این کشور لغو خواهند شد.

وزیر دادگستری جوان دولت موقت سودان
وزیر دادگستری جوان دولت موقت سودان

وزیر دادگستری سودان گفت که برای اولین بار در دهه‌های گذشته به غیرمسلمانان اجازه داده شده است که الکل مصرف کنند، به این شرط که “نظم عمومی را مختل نکنند” و در مکان‌های عمومی الکل ننوشند.

اکثریت سودانی‌ها مسلمان هستند اما اقلیت قابل ملاحظه‌ای از جمعیت این کشور را مسیحیان یا پیروان ادیان دیگر تشکیل می‌دهند. نوشیدن الکل اما برای مسلمانان در سودان همچنان ممنوع است.

از جمله دیگر اصلاحات در قوانین سودان، حذف مجازات شلاق در اماکن عمومی است. در دوره عمرالبشیر این مجازات در ملاء عام به اجرا گذاشته می‌شد.

عبدالباری همچنین اعلام کرد که از این پس ارتداد در نظام حقوقی سودان جرم تلقی نمی‌شود و مجازاتی در پی ندارد.

عبدالباری یکی از وزیران دولت انتقالی سودان است که یک سال پیش، پس از سرنگونی حکومت دیکتاتوری و طولانی مدت عمر البشیر تشکیل شد.

بیشتر بخوانید:

 

ممنوعیت ختنه زنان

بر اساس این تغییرات از روز جمعه گذشته ختنه زنان در سودان جرم محسوب می‌شود و کسانی که مبادرت به این عمل کنند مجازات خواهند شد. بر اساس قوانین جدید در سودان کسانی که دختران را ختنه کنند تا حدود سه سال حبس و پرداخت جزای نقدی محکوم می‌شوند. بیمارستان‌ها و یا نهادهای دیگر نیز در صورت این اقدام با احتمال تعطیل شدن روبرو خواهند شد.

وزیر دادگستری سودان در خارطوم گفت که این عمل که ریشه‌ای دیرین دارد موجب پایمال کردن شأن و منزلت زنان می‌شود. عمل ختنه که در شدیدترین شکل آن کلیتوریس دختران بریده می‌شود، اغلب بدون بیهوشی و در شرایط غیربهداشتی انجام می‌گیرد و موجب نقض عضو و در بسیاری از موارد به مشکلات جسمی، روحی و جنسی و حتی مرگ دختران می‌انجامد.

اجازه سفر برای زنان

 در ارتباط با لغو احکام محدود‌کننده زنان در سودان، هشت ماه پیش نیز قوانین مربوط به تعیین پوشش زنان و رفتار آنان ملغی شده بود.

به گفته وزیر دادگستری سودان، در قوانین جدید همچنین زنان سودانی برای انجام سفر به تنهایی و یا با فرزندان خود، مجبور به کسب اجازه از همسر نیستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا