اخبار قوه قضاییهویژه

سخنگوی قوه قضاییه: اقدام قاضی جاویدنیا در دادسرای انتظامی قضات در حال پیگیری است

وکلاپرس ـ سخنگوی قوه قضاییه در نشست خبری امروز(۴ خرداد ۱۴۰۰) راجع به آخرین موضوعات و مسایل قوه قضاییه توضیحاتی ارائه داد.

به گزارش وکلاپرس، غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه، در نشست خبری امروز خود(۴ خرداد ۱۴۰۰) به توضیح آخرین اقدامات و مسایل پیش روی قوه قضاییه پرداخت.

اسماعیلی با اشاره با سالروز آزادسازی خرمشهر گفت: مردان میدان دفاع مقدس جهاد و شهادت را بر ای دفاع ایران اسلامی برگزیدند.

وی افزود: پیروزی جبهه مقاومت در نبرد شمشیر قدس در دفاع از قبله اول مسلمانان مصداقی از دفاع از حرم الهی و دفاع از مردم مظلوم فلسطین و غزه و امتداد راهبردی آزادی خرمشهر و جبهه مقاومت و مکتب شهید سلیمانی بود.

سخنگوی قوه قضاییه با اشاره به در پیش بودن انتخابات گفت: قوه قضاییه در فرآیند اجرا و نظارت بر نحوه برگزاری بر انتخابات مداخله ای ندارد.

وی گفت: قوه قضاییه در موضوع انتخابات سه ماموریت پیشگیری از وقوع جرم، رسیدگی به جرایم و تخلفات احتمالی و نظارت بر حسن اجرای قانون در دستگاه های اجرایی را بر عهده دارد.

حبس‌های طویل المدت برای ۱۸ نفر از اخلالگران در نظام اقتصادی

سخنگوی قوه قضاییه در بخشی از این نشست، گفت: در یکی از پرونده‌ها با داشتن بیش از هزار شاکی و مشتمل بر ۱۴۵ جلد ناظر به شرکت انبوه سازان آبتین به جهت اخلال در نظام اقتصادی شرکت مذکور منحل شد و تمامی اموال این شرکت مورد مصادره قرار گرفت.

وی افزود: دست اندرکاران این شرکت که ۱۸ نفر بودند به حبس‌های طویل المدت محکوم شدند. «مهدی درخوانی» مدیرعامل شرکت به تحمل ۲۰ سال حبس، شلاق، رد اموال، ضبط کلیه اموال نامشروع، محرومیت از عضویت در هیات مدیره و استرداد مال و جزای نقدی محکوم شد. «علی کریمی» به تحمل ۱۶ سال حبس، شلاق ، رد مال و «محسن اسدی» به ۱۲ سال حبس، شلاق، رد مال و جزای نقدی محکوم شدند.

دیدگاه قوه قضاییه درباره فعالیت‌های انتخاباتی در  فضای مجازی و کلاب هاوس

اسماعیلی درباره فعالیت‌های انتخاباتی در کلاب هاوس گفت: تدابیری اتخاذ کردیم که تخلف صورت نگیرد. فرقی بین فضای مجازی غیرفضای مجازی قائل نیستیم/ در این ارتباط رصدها انجام می شود و چنانچه جرمی رخ داده بود همانند سایر جرایم حقیقی برخورد خواهد شد.

توضیح درباره اقدام جاویدنیا و نامه فیلترینگ اینستاگرام

سخنگوی قوه قضاییه در ارتباط با اقدام جاویدنیا و نامه فیلترینگ اینستاگرام از ناحیه وی گفت: اقدامی که شخص مذکور انجام داده بود خارج از حوزه وظایف اختیارات اداری و قضایی وی بود. به همین لحاظ بلافاصله این اقدام ملغی الاثر شد و موضوع به دادسرای انتظامی منعکس شد و پیگیری هایی انجام و نتایجی حاصل شده است.

خط تولید دیگر شرکت صنایع غذایی کیوان به بهره برداری خواهد رسید

سخنگوی قوه قضاییه گفت: در سفر اول امسال ریاست قوه قضائیه به استان همدان، بازدیدی از شرکت صنایع غذایی کیوان که تعطیل شده بود انجام شد. با دستور ریاست قوه قضائیه، پیگیری ها و مساعدت‎های بخشهای مختلف یک خط تولیدی در هفته گذشته احیا شد. ۵۰ نفر کارگر شاغل در این شرکت با راه اندازی خط دوم به ۱۰۰ نفر ارتقا پیدا کرد. تا قبل از پایان خرداد خط تولید دیگر به بهره برداری خواهد رسید. نیروهای شاغل در این مجموعه به ۲۰۰نفر افزایش پیدا می‌کند.چون شرکت صنایع غذایی است پیگیری هایی در جهت تهیه آب و مواد اولیه انجام شده و الان خط تولید جدید این شرکت مشغول فعالیت است.

پرونده شکایت سرباز راهور از نماینده مجلس به کجا رسید؟

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سؤالی درباره وعده برگزاری دادگاه پرونده شکایت سرباز راهور از نماینده مجلس که قرار بود برگزار شود، گفت: هنوز دادگاه مربوط به شکایت از نماینده مجلس تشکیل نشده است و مقدمات لازم برای برگزاری دادگاه انجام شده است.

واکنش اسماعیلی به اظهارات وزیر صنعت در ارتباط با احتکار خودرو و ورود دستگاه قضا

سخنگوی قوه قضاییه درباره اظهارات وزیر صنعت در ارتباط با احتکار خودرو توسط واسطه ها و دلال ها و ورود دستگاه قضا گفت: خوشحالیم وزارت صمت در این موضوع ورود کرده است. اگر متولیان خودشان وظیفه خود را به نحو شایسته انجام دهند نیاز به ورود دستگاه قضا نخواهیم داشت. مدیریت صحیح و اعمال نظارت زمینه فسادزدایی در جامعه و ریشه کن کردن فساد است. اگر احتکار عمده نباشد در اختیار سازمان تعزیرات است و موارد خاصی مرتبط با قوه قضاییه است.

توضیحاتی درباره قتل های طایفه ای و خانوادگی مثل قتل بابک خرمدین

اسماعیلی در پاسخ به سوالی درباره ضرورت ورود نخبگان به موضوع قتل‌های طایفه ای و خانوادگی هستیم و اینکه  و دستورالعملی پیش بینی شود، گفت: ما قتل را بدترین جنایت می دانیم و فرقی نمی کند که این قتل خانوادگی ، طایفه ای یا بیگانه باشد. در هر حال کشتن انسان جنایتی بزرگ است و مرتکبان آن باید مجازات شوند و اجرای مجازات هم باید بازدارنده باشد.  اما این جنایت بزرگ نیازمند   آسیب شناسی و بررسی از منظر جرم شناختی است. همکاران ما در معاونت پیشگیری از وقوع جرم با آسیب شناسی دقیق در پرونده های جنایی بویژه قتل‌ها در زمینه ارتکاب آن و مباشرت قتل و…  مطالعات دقیقی انجام می دهند و از مجامع علمی تقاضا کردیم که مطالعات شناختی خود را  ارائه دهند و قطعا فرهنگ سازی عمومی توسط جوامع نخبگان و ریش سفیدان و بزرگان قبایل می تواند در کاهش جرایم نقش موثری داشته باشد.

وی در باره قتل بابک خرمدین گفت: کشتن عمل جنایت آمیزی است و فرقی نمی کند فرزندکشی باشد یا  مادرکشی و پدرکشی. باید با فرهنگ مناسب از این جنایت هولناک پیشگیری کنیم. در این قصه با اصلاح قوانین و مقررات و با تشدید مجازات این  قبیل قتل ها و در جنبه عمومی جرم و در مواردی که اولیای دم از حق خود گذشت می کنند و جنبه عمومی وجود دارد،  باید مجازات مناسب لحاظ شود و  موضوع در مجلس است و قوه قضاییه با تشدید جنبه عمومی جرم  موافق و اقداماتی در حال انجام است.

منبع: میزان و ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا