اخبار کانون هاویژه

رییس کانون وکلای خراسان شمالی: هیچ‌یک از ۱۲ وکیل مربوط به تبصره ماده ۴۸ استان از کانون وکلا نیستند

وکلاپرس– رئیس کانون وکلای خراسان شمالی در یک نشست خبری به مناسبت شصت و نهمین سالروز استقلال کانون وکلای دادگستری، حضور وکلای مستقل را لازمه ایجاد عدالت برشمرد.

به گزارش وکلاپرس به نقل از ایرنا، رضا نوروزیان جشن آبادی در این نشست در تاکید بر اصل استقلال وکلا و کانون های وکلا  تشکیل مجموعه موازی با مجموعه ای که از ۶۹ سال پیش فعالیت دارد، را خلاف قانون برشمرد و بخشی از آسیب های نهاد وکالت را بیان کرد.

برای ایجاد عدالت نیاز به وکلای مستقل است

رئیس کانون وکلای خراسان شمالی اظهار داشت: وجود حق دفاع برای مردم در برابر قدرت و یا هجمه ها بدون وجود استقلال برای دفاع وکلا امکان پذیر نیست.

بیشتر بخوانید:

وی افزود: برای ایجاد عدالت نیاز به وکلای مستقل است و ما مدافع بقای استقلال کانون وکلا هستیم و با هر نوع مداخله در اصل استقلال مخالف هستیم.

مطابق قانون اساسی، اصل استقلال را مبنای وجود دفاع درست می دانیم

رییس کانون وکلای خراسان شمالی تصریح کرد: کانون وکلا در طول ۶۹ سال فعالیت خود سعی در حفظ استقلال خود داشته است، ما مطابق قانون اساسی، اصل استقلال را مبنای وجود دفاع درست می دانیم.

نوروزیان جشن آبادی اظهار داشت: این کانون ۶۹ سال پیش با رویکرد دفاع از اساسی ترین حق یعنی داشتن حق دفاع مستقل از نهاد حاکمیتی تشکیل شد و این کانون در این استان هم در تیرماه امسال تشکیل شده است و به صورت مستقل در حال فعالیت است.

بیشتر بخوانید:

وی با انتقاد از محدود بودن وکلا و انتخاب وکلای محدود برای وکالت پرونده‌های ویژه گفت: یکی از آسیب های نبود استقلال برای وکلا همین محدودیت است.

۱۲ وکیل مورد تأیید در استان حضور دارند

رییس کانون وکلای خراسان شمالی  با بیان اینکه در سطح کشور از میان تمام وکلا، تنها یک هزار و ۲۰۰ نفر حایز شرایط وکالت پرونده‌های ویژه(تبصره ماده ۴۸ قانون آیین دادرسی کیفری) شناخته شده اند افزود: در این استان تنها ۱۲ وکیل برای وکالت پرونده های ویژه تایید شده اند که هیچ کدام عضو کانون وکلای استان نیستند.

بیشتر بخوانید:

وی با انتقاد از فعالیت یک مجموعه موازی با کانون وکلا اظهار داشت: بر اساس قانون، نباید مجموعه موازی با مجموعه ای که از ۶۹ سال پیش فعالیت دارد، تشکیل شود اما مجموعه ای با شکل و شمایل کانون وکلا تشکیل شد در صورتی که استقلال ندارد و صدور پروانه، نظارت، تعلیق یا ابطال پروانه با قوه قضاییه انجام می دهد.

فرهنگ مراجعه به وکیل در میان مردم نهادینه نشده است

نوروزیان جشن آبادی در بخش دیگر سخنان خود با بیان اینکه فرهنگ مراجعه به وکیل در میان مردم نهادینه نشده است گفت: مردم باید از حقوق خود آگاه باشند و بدین منظور باید از ظرفیت‌های موجود در شهر برای اطلاع رسانی استفاده شود.

بیشتر بخوانید:

رییس کانون وکلای خراسان شمالی گفت: آشنایی مردم با حقوق خود یک اقدام پیشگیرانه در زمینه بروز مشکلات حقوقی و پرونده ها است، اگر مردم را با حقوق خود آشنا کنیم شاهد رعایت قانون و کاهش مشکلات خواهیم بود.

۱۸ درصد از وکلا به علت اوضاع مالی نامناسب پروانه خود را تمدید نکرده اند

نوروزیان جشن آبادی درباره بالابودن هزینه های مربوط به مراجعه به وکلا گفت: بالا بودن حق الوکاله فقط یک شعار است و واقعیت ندارد، امسال ۱۸ درصد از وکلای عضو این کانون در استان به علت اوضاع مالی نامناسب نتوانسته اند پروانه خود را تمدید کنند.

وی افزود: و ۱۰ درصد از وکلا هم پروانه خود را تودیع کرده اند و اکنون ۲۵۰ نفر وکیل پایه عضو کانون در حال فعالیت هستند.

منبع: ایرنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا