اخبار قوه قضاییهویژه

رییس قوه قضاییه: بازداشت و تعقیب ۱۵ وکیل متخلف در تهران توسط مرکز حفاظت قوه قابل تقدیر بود

وکلاپرس ـ حجت الاسلام محسنی اژه‌ای در جلسه شورای عالی قوه قضاییه از بازداشت تعدادی وکیل متخلف توسط حفاظت اطلاعات قوه قضاییه تقدیر کرد و آن را موجب حفظ اعتبار وکالت و دستگاه قضا دانست.

به گزارش وکلاپرس، حجت الاسلام محسنی اژه‌ای ، رییس جدید قوه قضاییه، در جلسه امروز (دوشنبه ۲۸ تیرماه) شورای عالی قوه قضاییه با تبریک عید قربان و گرامیداشت روزه عرفه ابراز امیدواری کرد به واسطه این ایام نورانی تألمات ملت‌های مسلمان بویژه مردم افغانستان که این روز‌ها در سختی بسر می‌برند، هر چه زودتر برطرف شود.

وی در بخشی از این نشست به گزارش ها درباره شناسایی و تعقیب ۱۵ وکیل متخلف در روزهای گذشته اشاره کرد و افزود: فقط در روزهای اخیر در تهران ۱۹ نفر تحت تعقیب قرار گرفته اند که برخی بازداشت و برخی با قرار تأمین آزاد هستند.

دادگاه ها به این تخلفات خیلی سریع رسیدگی کنند

اژه ای درباره رسیدگی به این جرایم گفت: از حفاظت اطلاعات و دادستانی و بعد دادگاه می خواهم خیلی سریع به جرایم این اشخاص رسیدگی کنند.

وی افزود: بازپرس ئ دادستان مسئول در خصوص قدر متیقن جرایم رخ داده سریع کیفرخواست صادر کنند و دادگاه ها هم خیلی سریع به این امر رسیدگی کند.

رییس دستگاه قضا درباره انتشار احکام این متخلفین گفت: انشاالله رأی های داده شده بعد از قطعیت به سمع و نظر مردم برسد.

۱۵ وکیل در پرونده ای تحت تعقیب قرار گرفته‌اند

حجت الاسلام اژه‌ای از بازداشت ۱۹ نفر از عناصر کارچاق‌کن در تهران اعم از ۱۵ وکیل و چند کارمند دادگستری در روز‌های اخیر تقدیر کرد و این موارد را موجب بی اعتمادی مردم به دستگاه قضا و وکلا دانست.

محسنی اژه‌ای تصریح کرد: اقدامات چند فرد خاطی آثار سویی از جمله ذهنیت سازی منفی در مردم نسبت به کارکنان خدوم دستگاه قضایی داشته و نسبت به آن‌ها سوءظن بوجود می‌آورد به نحوی که حدود ۸۰ هزار وکیل را بدنام کرده و موجب بی‌اعتمادی مردم به نظام قضایی می‌شود.

مراجعین به دادگستری هزینه دادرسی زیادی پرداخت می کنند که در توان مردم نیست

رییس قوه قضاییه در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به بالا بودن هزینه‌های دادرسی در دعاوی حقوقی و کیفری به معاونت حقوقی مأموریت داد این موضوع را مورد بررسی قرار دهد تا هر میزان که امکان دارد از این هزینه‌ها کاسته شود.

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای به ذکر نمونه‌ای در این زمینه پرداخت و گفت: در یکی از پرونده‌های حقوقی که اخیراً بررسی کردم دیدم که برای یک دادخواست یک میلیاردی ۴۳۰ میلیون هزینه شده که حدود ۵۰ درصد از کل دادخواست بوده که بخش عمده آن دستمزد وکیل، کارشناس و هزینه دادرسی بوده است.

بیشتر بخوانید: دو نظریه مشورتی در خصوص حق الوکاله و ابطال تمبر مالیاتی

وی ادامه داد: علاوه بر زمانی که افراد برای پیگیری یک دعوای حقوقی صرف می‌کنند، پول کلانی باید برای وکیل و کارشناسی و هزینه‌های دادرسی پرداخت کنند که بسیاری از مردم توان پرداخت این مبالغ را ندارند و باید برای آن تدبیر کنند.

رئیس قوه قضاییه گفت: ممکن است در مقام مقایسه گفته شود که در فلان کشور هزینه رسیدگی به دعاوی بیشتر است، اما ما باید این مسئله را نسبت به شرایط کشور خودمان مورد ارزیابی قرار دهیم.

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای تأکید کرد: اگر لازم است قانونی یا رویه‌ای اصلاح شود تا هزینه رسیدگی به دعاوی کاهش یابد باید انجام شود تا بتوانیم با سرعت بیشتری در مسیر تسهیل کار مردم و خدمت رسانی کم هزینه‌تر و بی منت به مردم گام برداریم.

بیشتر بخوانید:

همچنین در این نشست حجت الاسلام و المسلمین عبداللهی رئیس مرکز حفاظت و اطلاعات قوه قضائیه، از دستگیری ۴۱ نفر از تاریخ ۱۹ تیرماه سال جاری شامل ۱۷ وکیل، ۱۳ کارمند و تعدادی کارچاق کن در تهران و سایر شهرستان‌های کشور خبر داد.

‫۲ دیدگاه ها

  1. با سلام
    جای تقدیر و تشکر داره ایکاش این توجهات و پیگیری ها رو هم در شهرستان قدس انجام میشد نمونه بارز خود بنده طرف هم وکیل هست واینکه نماینده شورا بدون داشتن هیچ سمتی در پرونده وارد و حتی لایحه هم مکتوب میکنه جالبتر امضای خودشو هم میزنه بجای محکوم علیه و ارائه میده ودستور رفع توقیف هم میگیره .شکایت هم کردیم هیچ سودی نداشت بلکه آخرش سر همین شکایت هم محکوم به افترا و زندان وشلاق شدم اگر دادگاه تجدید نظر نبود الان در زندان بودم
    حالا هم که به حق وحقوق نرسیدم هیچ ،بدهکار هم شدم دویست پنجاه میلیون خسارت باید بدم به هرجا مراجعه کردم دوباره فرستادن سرجای اول خوب این جا اگر قرار بود عادلانه و منصفانه رسیدگی کنند از اول رعایت میشد .

  2. سلام بنده از وکیل شکایت کردم سه سال به طول انجامید بعد از سه سال تخلف وکیل محرز دانسته شد..خانه ومال و زندگی من به تاراج رفت و به مزایده گذاشته شد..در حکم تخلف وارده زده در سوابق وکیل و در پرونده ایشان درج میشود…درج شدن داخل پرونده ایشان برای من خانه و زندگی نمیشه بخدا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا