آگاهی و آموزش حقوقی

روش استعلام آنلاین سوابق محکومیت‌های مالی + جزئیات

وکلاپرس- یکی از امکاناتی که در «درگاه یکپارچه خدمات الکترونیک قضایی» برای شهروندان فراهم شده، سامانه استعلام سوابق محکومیت‌های مالی است.

این خدمت در راستای بند پ ماده ۱۱۶ قانون پنج ساله ششم توسعه اقتصادی و اجتماعی جمهوری اسلامی ایران توسط مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه ایجاد شده است. با استفاده از این خدمت الکترونیک می توانید با رضایت اشخاص از سوابق محکومیتهای مالی آنها مطلع شوید.

 برای بهره بردن از خدمت استعلام آنلاین سوابق محکومیت مالی، مانند بیشتر خدمات آنلاین، نیاز به ثبت نام و احراز هویت در سامانه ثبت نام الکترونیک(ثنا) دارید. همچنین توجه به این نکته لازم است که شخص استعلام‌شونده هم باید در «ثنا» ثبت نام کرده باشد.

با ورود به سامانه عدل ایران  در منوی سمت راست “خدمات قضایی من”  را انتخاب می کنید:

و وارد صفحه زیر خواهید شد:

سپس نیاز به ورود رمز ارسال شده به همراه شما می باشد:

حال شما میتوانید  با کلیک روی آیکون «استعلام سوابق محکومیت‌های مالی» در صفحه «خدمات قضایی من» به صفحه «سجل محکومیت‌های مالی» دسترسی خواهید یافت.

در  این صفحه ۳ گزینه «استعلام جدید»، «فهرست استعلام‌های انجام شده در مورد من» و «فهرست استعلام‌های انجام شده توسط من» مشاهده می‌شود.

استعلام جدید

پس از کلیک روی «استعلام جدید» وارد صفحه ای می‌شوید که لازم است کد ملی و شماره تلفن همراه فرد استعلام‌شونده را به همراه کد امنیتی قابل مشاهده در صفحه، درج کنید.

با ۲ روش می‌توانید آرای صادره توسط مراجع قضایی و اجراییه‌های صادره از سوی سازمان ثبت اسناد و املاک را مشاهده کنید. اگر روی دکمه «ارسال کد تاییدیه به شخص» که به رنگ آبی نمایش داده شده، کلیک کنید، یک کد تایید برای موبایل شخص استعلام‌شونده ارسال می‌شود. از او بخواهید کد تایید را برای شما ارسال کند تا آن را در قسمت «ورود کد تاییدیه» وارد کنید.

استعلام آنلاین سوابق محکومیت های مالی

به این ترتیب سوابق فرد قابل مشاهده می‌شود. همچنین در روش دوم، اگر روی دگمه سبزرنگ «ارسال لینک تاییدیه به شخص» کلیک کنید، یک لینک برای استعلام‌شونده پیامک می‌شود که لازم است از او بخواهید لینک را به منظور مشاهده سوابق، برای شما بفرستد. در صورتی که روی لینک ارسالی کلیک کنید، فهرست سوابق او برای شما نمایش داده می‌شود.

همچنین اگر شخص مورد استعلام در ثنا ثبت نام نکرده باشد، پیامی با محتوای «شخصی با این شماره ملی ثبت نام نشده است» را مشاهده می‌کنید. البته شخص استعلام‌کننده پیش از مشاهده سوابق، هزینه اندکی را برای استعلام پرداخت می‌کند.

استعلام‌های انجام شده درباره من

در صورتی که می خواهید استعلام‌های اشخاص دیگر را درباره خود مشاهده کنید، روی گزینه «فهرست استعلام‌های انجام شده در مورد من» کلیک کنید. در صفحه جدید، شماره ملی شما و همچنین یک بازه زمانی قابل انتخاب را مشاهده می‌کنید.

استعلام آنلاین سوابق محکومیت‌های مالی
استعلام آنلاین سوابق محکومیت‌های مالی

صفحه استعلام های انجام شده درباره من

اگر کد رهگیری پیامک شده به تلفن همراه خود را در محل مربوطه درج و سپس روی دگمه «بررسی و استعلام» کلیک کنید، فهرست استعلام‌های صورت گرفته در مورد خود را مشاهده می‌کنید. این فهرست اطلاعاتی چون شماره استعلام، شماره ملی، نام و نام خانوادگی استعلام‌کننده، زمان استعلام، وضعیت، عملیات و ویژگی‌های فعال را در اختیار شما قرار می‌دهد.

یک متن کوتاه در صفحه پیش رو به این شرح مشاهده می‌شود که شما را از اشکالات احتمالی مطلع می‌کند: «نتیجه استخراج شده بر اساس اطلاعاتی است که شعبه رسیدگی کننده به پرونده در سامانه ثبت کرده است و مسئولیت آن صرفا بر عهده شعبه است و این سامانه هیچ دخل و تصرفی در کمیت و کیفیت اطلاعات ندارد. در صورتی که اطلاعات ثبت شده در سامانه با آنچه در متن رأی آمده مغایرت دارد، از طریق گزینه اعلام اشکال به شعبه می‌توانید مراتب را به شعبه اطلاع دهید.»

استعلام‌های انجام شده توسط من

همچنین برای اطلاع از استعلام‌هایی که درباره دیگران انجام داده اید، روی گزینه «فهرست استعلام‌های انجام شده توسط من» کلیک کنید. در صفحه جدید کد ملی شما با عنوان «شماره ملی استعلام کننده» و یک بازه زمانی قابل انتخاب برای استعلام‌ها نمایش داده می‌شود.

استعلام آنلاین سوابق محکومیت‌های مالی
استعلام آنلاین سوابق محکومیت‌های مالی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا