اخبار صنفیویژه

دو نماینده سابق مجلس و ۲۲ قاضی سابق دادگستری از کانون وکلای مرکز تقاضای صدور پروانه وکالت کردند

وکلاپرس ـ دو نماینده سابق مجلس شورای اسلامی و ۲۲ قاضی سابق دادگستری از کانون وکلای مرکز تقاضای صدور پروانه وکالت کردند.

به گزارش وکلاپرس، بر اساس اسامی منتشر شده متقاضیان اخذ پروانه وکالت از کانون وکلای مرکز، دو نماینده سابق مجلس شورای اسلامی از کانون وکلای مرکز تقاضای صدور پروانه وکالت کرده اند

علیرضا رحیمی و محمد مهدی افشاری تقاضای صدور پروانه وکالت کردند

بر اساس اعلام روابط عمومی کانون وکلای مرکز، علیرضا رحیمی و محمد مهدی افشاری، نمایندگان سابق مجلس شورای اسلامی، از این نهاد مدنی به استناد بند ج ماده ۸ لایحه قانونی استقلال کانون وکلای دادگستری،‌ تقاضای صدور پروانه وکالت کرده است.

بیشتر بخوانید: نظریه مشورتی درخصوص ماده ۸ لایحه استقلال کانون وکلای دادگستری

علیرضا رحیمی از جانبازان دوره دفاع مقدس و عضو هیأت رییسه دوره دهم مجلس شورای اسلامی بود که شورای نگهبان صلاحیت وی را برای شرکت در انتخابات دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی ابتدا تایید و سپس رد کرد.

علاوه بر علیرضا رحیمی، محمد مهدی افشاری نیز که از نمایندگان دوره هشتم مجلس شورای اسلامی بوده، از کانون وکلای مرکز درخواست صدور پروانه وکالت کرده است.

بیشتر بخوانید: تعیین ظرفیت و برگزاری آزمون وکالت برای متقاضیان بند د ماده ۸ در کانون وکلای گیلان

گفتنی است علاوه بر این دو فرد، ۲۲ نفر نفر از قضات سابق دادگستری نیز در فروردین ماه سال جاری تقاضای اخذ پروانه وکالت از کانون وکلای مرکز داشته اند که در میان برخی از ایشان اسامی تعدادی از مدیران دستگاه قضایی همچون علی حبیبی بیرون و اسماعیل یخکشی فر(که در سابقه قضایی هر دو نفر معاونت قضایی رییس کل دادگاه های عمومی و انقلاب تهران آمده است) به چشم می خورد.

بر اساس اطلاعیه صادر شده، به غیر از این ۲۴ نماینده مجلس و قاضی سابق دادگستری، اسامی ۱۶ کارشناس حقوقی بازنشسته در ادارات دولتی نیز ذکر شده است که مطابق بند د ماده ۸ مذکور درخواست دریافت پروانه وکالت بدون شرکت در آزمون وکالت داشته اند.

برای دیدن اسامی اینجا کلیک کنید.

کانون های وکلا ملزم به صدور پروانه وکالت برای متقاضیان ماده ۸ هستند

کانون های وکلای دادگستری سراسر کشور طبق مادۀ ۸ اصلاحی ۱۳۷۳ لایحه قانونی استقلال کانون وکلا ملزم هستند به افراد مشمول بندهای چهارگانه ذیل این ماده بدون شرکت در آزمون، پروانه وکالت بدهند.

با توجه به حکم صریح قانون، کانون های وکلای دادگستری راهی برای خودداری از اعطای پروانه وکالت به این افراد ندارند و در صورت خودداری این افراد می توانند با شکایت به دادگاه عالی انتظامی قضات الزام هیات مدیره کانون وکلا به صدور پروانه وکالت را بخواهند.

گفتنی است با توجه به فسادزا و تبعیض آمیز بودن چنین مقرره ای، بارها مدیران نهاد وکالت و وکلای دادگستری از نمایندگاه مجلس حذف ماده ۸ لایحه قانونی استقلال کانون وکلای دادگستری را خواستار شده اند.

دکتر عیسی امینی رییس سابق کانون وکلای دادگستری مرکز پیش تر اعلام کرده بود که سالانه حدود ۳۶۰۰ قاضی بازنشسته از طریق ماده ۸ قانون وارد حرفه وکالت می شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا