گفت و گوویژه

دلایل درخواست کانون وکلای خراسان برای تشکیل مجمع عمومی صندوق حمایت وکلا به طور فوق العاده

حسن حسن زاده نایب رییس کانون وکلای خراسان و نماینده این کانون در صندوق حمایت وکلا تشریح کرد

وکلاپرس- حسن حسن زاده نماینده کانون وکلای دادگستری خراسان در صندوق حمایت وکلا از درخواست تشکیل مجمع عمومی عادی به طور فوق العاده خبر داد و دلایل درخواست تشکیل مجمع عمومی عادی صندوق حمایت به طور فوق العاده را شرح داد.

حسن حسن زاده، نماینده کانون وکلای دادگستری خراسان در صندوق حمایت وکلا و کارگشایان دادگستری در گفت و گو با خبرنگار وکلاپرس دلایل درخواست و پیشنهادات کانون متبوعش برای طرح و بررسی در مجمع عمومی صندوق حمایت از وکلا که خبر آن چند روز پیش منتشر شده بود را تشریح کرد.

کانون وکلای دادگستری خراسان ۱۳۹۹/۷/۱۴ با ارسال نامه به دکتر جلیل مالکی رییس مجمع عمومی صندوق حمایت از وکلا و کارگشایان دادگستری طبق ماده ۸ اساسنامه تشکیل صندوق خواستار تشکیل مجمع عمومی صندوق به طور فوق العاده شده بود.

نایب رییس کانون وکلای دادگستری خراسان مبنای درخواست این کانون از صندوق حمایت وکلا را ماده ۸ اساسنامه صندوق حمایت اعلام کرد که تشکیل مجمع عمومی عادی به طور فوق العاده را به درخواست هر یک از کانون های عضو مقرر کرده است.

ماده ٨ اساسنامه صندوق حمایت وکلای دادگستری مصوب ۱۳۷۹/۱۲/۱۳ شورای عالی تامین اجتماعی:
مجمع عمومی بطور عادی همه ساله در تیر ماه و بهمن ماه برحسب دعوت هیئت مدیره صندوق و به طور فوق العاده برحسب دعوت هیئت مدیره و یا تقاضای شورای عالی تأمین اجتماعی و یا تقاضای هریک از کانون های وکلا عضو تشکیل می شود.

علت تقاضای تشکیل مجمع عمومی عادی به طور فوق العاده

حسن زاده درخصوص چرایی درخواست تشکیل مجمع عمومی عادی به طور فوق العاده گفت: به عنوان نماینده کانون خراسان در صندوق حمایت در تاریخ ۱۶ بهمن سال گذشته و پیش از تشکیل مجمع عمومی عادی که قرار بود در ۱۷ بهمن برگزار شود یکسری پیشنهادات را به صورت مکتوب به رئیس مجمع و با رونوشت به سایر کانون ها ارسال کردم تا در مجمع مورد بررسی قرار بگیرد. اما در جلسه مذکور به علت ضیق وقت دکتر عیسی امینی، رئیس وقت مجمع، اعلام کرد که این موضوعات باید بررسی شود و به جلسه آتی مجمع موکول شد.

وی ادامه داد: مجمع بعدی در تاریخ ۳۰ مرداد برگزار شد که قبل از این جلسه نیز مجددا نامه‌ای برای رئیس مجمع ارسال کردم اما از آنجا که دستور این جلسه انتخابات هیات مدیره صندوق و تصویب ترازنامه بود، مورد بررسی قرار نگرفت و به جلسات بعدی موکول شد. با توجه به اینکه در مجمع عمومی عادی پیشنهادات متعددی مطرح می شود، بر اساس اجرای ماده ۸ اساسنامه صندوق تقاضای تشکیل مجمع عمومی عادی به طور فوق العاده دادیم.

به همین دلیل در جلسه ۱۲ مهر هیات مدیره کانون وکلای خراسان موضوع را مطرح کردم اکثریت اعضای هیات مدیره موافق این مسئله بودند.

بیشتر بخوانید:

پیشنهادات کانون وکلای خراسان برای طرح در مجمع عمومی صندوق حمایت وکلا

نماینده کانون وکلای دادگستری خراسان در صندوق حمایت پیشنهادات کانون متبوعش برای طرح در مجمع عمومی صندوق حمایت وکلا را در پنج محور تشریح کرد و گفت: به طور کلی تقاضای ما در ۵ محور قرار می گیرد:

۱- مبنای حق عضویت وکلا و کانون های وکلا بایستی مورد بررسی قرار گیرد. اگرچه ماده ۲ آیین نامه نحوه محاسبه حق عضویت وکلا و کانون ها را شرح داده است. اما برداشت من این است که تاکنون اشتباه محاسبه شده است. باید بررسی شود و هیات مدیره مکلف شود براساس متن ماده ۲ آیین نامه به صورت قانونی محاسبه و اخذ کند.

۲- درخصوص تبصره ۱ ماده ۵ آیین نامه که خسارت تاخیر تادیه را پیش بینی کرده است. معتقدم خسارت تاخیر تادیه و وجود این تبصره زائد است؛ چرا که اگر وکیل حق عضویت خود را نپردازد و برای تمدید پروانه اگر مفاصاحساب اخذ نکند تمدید صورت نخواهد گرفت یا اگر وکیلی بخواهد بازنشسته شود، تا زمانی که مفاصاحساب اخذ نکند بازنشسته نخواهد شد. لذا وقتی در مواد ۱۱ و ۱۲ قانون تشکیل صندوق حمایت ضمانت اجراهایی در نظر گرفته شده است دلیلی ندارد که تبصره مذکور هم وجود داشته باشد. به عبارت دیگر نیازی نیست از وکلایی که حق عضویت نپرداخته اند خسارت تاخیر دریافت شود. علاوه بر این با مطالعه این تبصره اصلا برداشت نمی شود که اگر یک روز تاخیر محقق شود مبنای محاسبه از ۸ به ۱۰ برسد و لازم به پرداخت خسارت ۲۵درصدی باشد. موضوعی که در حال حاضر اتفاق می افتد این است که حتی یک روز تاخیر سبب دریافت خسارت ۲۵ درصدی می شود و تفاوتی میان ۱ روز تاخیر یا ۱ سال تاخیر وجود ندارد.

۳- مقرره تبعیض آمیزی در خصوص وکلای زن در ماده ۱۹ آیین نامه صندوق وجود دارد. مبلغ حق عضویت زنان و مردان برابر است اما در صورت فوت یا بازنشستگی وکیل زن، فرزند وی تحت شرایطی می تواند از منافع صندوق بهره مند شود در حالی که درمورد مردان اینگونه عمل نمی شود.

۴- براساس ماده ۱۰ اساسنامه صندوق، اعضای هیات مدیره حتما باید عضو کانون وکلای مرکز باشند حال آن که زمان تصویب اساسنامه در سال ۵۵، تنها سه کانون مرکز، فارس و آذربایجان وجود داشت اما در حال حاضر که ۲۵ کانون داریم، دلیلی بر وجود این مقرره نیست و باید اصلاح شود. ضمن اینکه رقم حق عضویت وکلا و کانون ها همه برابر است.

۵- الزامی بودن عضویت در صندوق حمایت موضوع قانونی است و خود مجمع نمی تواند درمورد آن تصمیم بگیرد و در حیطه وظایف مجلس شورای اسلامی است. حال که مقرره وجود دارد بایستی حداقل یک بیمه پایه داشته باشد. علی رغم این همه مبلغ دریافتی توسط صندوق، وکلا حتی از داشتن یک دفترچه بیمه درمانی نیز محروم هستند. اجرایی شدن برخی از پیشنهادات در صلاحیت هیات وزیران است اما مجمع می تواند پیشنهاد اصلاح را به هیات دولت یا شورای عالی تامین اجتماعی(در خصوص اصلاح اساسنامه) بدهد.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا