اخبار قوه قضاییهویژه

دستورالعمل ثبت قرارداد الکترونیک وکالت در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی

وکلاپرس– سرپرست اداره کل خدمات الکترونیک قضایی طی نامه ای به دفاتر خدمات قضایی دستورالعمل ثبت قرارداد الکترونیک وکالت را منتشر کرده است.

به گزارش وکلاپرس، سید حمید نجم آبادی، سرپرست اداره کل خدمات الکترونیک قضایی مرکز آمار و فناوری اطلاعات، طی نامه ای به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی نکاتی را در قالب یک دستورالعمل جهت ثبت قرارداد الکترونیک وکالت ابلاغ کرد:

بیشتر بخوانید:

در راستای توسعه خدمات الکترونیک قضایی و با عنایت به بند ش از تبصره ۶ قانون بودجه سال ۱۳۹۹، امکان ثبت قرارداد الکترونیک وکالت در سامانه خدمات قضایی و خودکاربری وکلا فراهم گردیده است. بر اساس قسمت اخیر ماده مذکور قرارداد الکترونیک مبنای شناسایی وکیل در سامانه خدمات الکترونیک قضایی و روابط مالی فی‌مابین وکیل و موکل است.

با این بیان، سامانه دربرگیرنده وکالت‌نامه و قرارداد مالی توأمان بوده و مستند کاغذی در این خصوص در مراجع قضایی و شبه قضایی فی‌مابین وکیل و موکل از زمان الزام به استفاده قابل‌پذیرش نیست، لذا نکاتی پیرامون نحوه ثبت قرارداد الکترونیک وکالت به شرح ذیل اعلام می‌گردد:

  •  امکان ثبت قرارداد الکترونیک منوط به داشتن شناسه قضایی (ثنا) وکیل، موکل یا نماینده می‌باشد.
  • امکان ثبت قرارداد الکترونیک وکالت با اجتماع دو وکیل فراهم می‌باشد، به‌نحوی‌که یکی از وکلا با حساب کاربری خود نسبت به ثبت اطلاعات اقدام و سپس با کلید افزودن و درج کد ملی وکیل بعدی، اطلاعات ایشان را از سامانه بازیابی می‌نماید. در این صورت در انتهای فرایند پیامکی برای وکیل دوم مبنی بر تأیید قرارداد وکالت ارسال می‌گردد.
  • ثبت قرارداد الکترونیک وکالت در خصوص اشخاص حقوقی: به اطلاع می‌رساند جهت تنظیم قرارداد الکترونیک وکالت که شخص حقوقی موکل آن می‌باشد. اطلاعات شناسه ملی شخص حقوقی در صفحه موکل ثبت و اطلاعات اشخاص حقیقی که برای موارد مندرج در آگهی‌های ثبتی شرکت به‌عنوان نماینده و صاحبان حق امضای مجاز شرکت شناخته می‌شوند در بخش نماینده درج خواهند شد. لازم به ذکر است رمز موقت جهت درج امضاء به شماره همراه نماینده شخص حقوقی ارسال می‌گردد و همان‌طور که مستحضرید شخص حقوقی و نماینده می‌بایست دارای شناسه قضایی (ثنا) باشند.
  • ثبت قرارداد الکترونیک وکالت در وضعیت وکالت مع الواسطه: جهت ثبت قرارداد در وضعیت مذکور به استحضار می‌رساند ثبت‌نام ثنای موکل الزامی نمی‌باشد و اطلاعات وکیل مع الواسطه در فیلد نماینده درج و بازیابی خواهد شد، لازم به ذکر است داشتن شناسه قضایی وکیل مع الواسطه الزامی می‌باشد.
  • ثبت قرارداد الکترونیک وکالت توسط کارآموزان وکالت: در خصوص کارآموز وکالت با توجه به ایجاد امکان تخصیص هوشمند وکیل سرپرست به کارآموز وکالت، درصورتی‌که کارآموز با شناسه خود وارد سامانه شود، در فهرست ارسال پیامک، مشخصات وکیل سرپرست نیز قید می‌گردد و پیامک برای ایشان ارسال خواهد شد. وکیل سرپرست با مراجعه به سامانه خود و ثبت کد رهگیری مربوط به قرارداد وکالت نسبت به رؤیت متن اقدام و در صورت تأیید کد ارسالی را در سامانه ثبت و یا در اختیار کارآموزی وکالت قرار می‌دهد. بر این اساس تصویر امضای ایشان از ثنا استخراج و ذیل قرارداد درج می‌گردد.
  • امکان ابطال قرارداد الکترونیک وکالت قبل از تأیید نهایی امکان‌پذیر است و پس‌ازآن قرارداد مذکور دارای آثار قانونی است.
  • در خصوص تمبر مالیاتی وکلا به اطلاع می‌رساند، صفحه اصلی قرارداد چاپ و پس از ابطال تمبر مالیاتی به پیوست اسکن و تقدیم دادخواست ارسال گردد.

خدمت قرارداد الکترونیک وکالت تعرفه ندارد، لذا دفاتر خدمات الکترونیک قضایی نبایستی هزینه بابت ثبت قرارداد اخذ نمایند لکن دفاتر خدمات می‌توانند وکلا را جهت ثبت قرارداد به‌عنوان خدمت مستقل به ثبت از طریق خود کاربری راهنمایی نمایند و عدم پذیرش ثبت از طریق دفاتر تخلف محسوب نخواهد شد.
در خصوص ثبت الکترونیک وکالت‌نامه، تدابیری جهت اعمال استثنائات در سامانه فراهم گردیده است که به شرح ذیل جهت بهره‌برداری اعلام می‌گردد:

  1. افراد زندانی: افرادی که در حال حاضر محل اقامت آنان زندان است به دلیل عدم داشتن شناسه قضایی یا عدم دسترسی به تلفن همراه جهت دریافت رمز موقت می‌توان از روش سابق اقدام به تنظیم وکالت‌نامه کاغذی نمود. در این صورت جهت ثبت دعاوی یا ارائه مستندات مثبته (گواهی وکیل مبنی بر وجود موکل در زندان) از قسمت مجوزهای خاص گزینه «عدم نیاز به قرارداد الکترونیکی وکالت» انتخاب شود. لازم به ذکر است در نسخ آتی سامانه که به‌زودی عملیاتی می‌گردد، دفاتر خدمات مستقر زندان با احراز شماره تلفن ثابت متعلق به زندانی امکان ثبت‌نام در ثنا و تنظیم قرارداد وکالت در دفاتر خدمات مذکور را خواهند داشت.
  2. موکلین خارج از کشور: در خصوص موکلین که اقامتگاه آنان خارج از کشور و فاقد ثبت‌نام در ثنا می‌باشند و یا نسبت به تنظیم وکالت‌نامه یا وکیل در خارج از کشور اقدام می‌نمایند جزء موارد با مجوز خاص به شمار آمده و تصویر مستندات مثبت خروج از کشور ایشان پیوست دادخواست شود.
  3. افراد با محدودیت حرکتی: نظر به اینکه امکان ثبت‌نام ثنا برای این افراد میسر نمی‌باشد و لازمه ثبت قرارداد الکترونیک وکالت داشتن شناسه قضایی می‌باشد، وکیل به روش سابق با تنظیم وکالت‌نامه کاغذی یا ارائه مدارک و مستندات مثبته (گواهی ضابط یا پزشک معتمد مهمور به مهر وکیل) می‌بایست اقدام و از قسمت مجوزهای خاص گزینه «عدم نیاز به قرارداد الکترونیکی وکالت» را انتخاب نماید.

سید حمید نجم‌آبادی
سرپرست اداره کل خدمات الکترونیک قضایی

دستورالعمل ثبت قرارداد الکترونیک وکالت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا