گفت و گوویژه

دیدار با علمای قم و معاونت حقوقی قوه قضائیه ؛ از جمله تصمیمات مدیران کانون وکلا در نشست اخیر هیأت عمومی اسکودا

7 شهریور تعدادی از مدیران نهاد وکالت با آیت الله با سید محمدرضا مدرسی یزدی دیدار داشتند

وکلاپرس- یک منبع آگاه به تشریح ۴ راهکار و پیشنهاد اصلی مدیران کانون‌های وکلای دادگستری درخصوص مصوبات مجلس علیه کانون وکلا پرداخت.

به گزارش وکلاپرس، هیات رئیسه اسکودا، مدیران و معمرین نهاد وکالت ۴ شهریور ماه در هتل پارسیان استقلال در خصوص مصوبات اخیر مجلس و هجمه های اخیر علیه نهاد وکالت به سخنرانی پرداختند.

در پایان این نشست نیز نمایندگان کانون‌های وکلای دادگستری به ارائه راهکارها و پیشنهادهای خود برای دستیابی به راه حل پیرامون مصوبات مجلس علیه کانون وکلا پرداختند.

۱- تشکیل کارگروه به منظور تولید محتوای تاثیر گذار در فضای مجازی

یک منبع آگاه در گفتگو با خبرنگار وکلاپرس به شرح برخی از این پیشنهادها پرداخت و گفت: یکی از پیشنهادهای مطرح شده در این نشست، تشکیل کارگروهی به منظور تولید محتوا و ارسال کلیپ های تاثیر گذار در فضای مجازی بود. پیشنهاد تشکیل این کارگروه مورد موافقت قرار گفت اما در جلسه مذکور اعضای کارگروه تعین نشدند.

۲- برگزاری تجمع کانون های استانی همگام با کانون وکلای مرکز

ابن وکیل دادگستری همچنین گفت: از دیگر پیشنهادها، تعیین زمان واحدی بود تا کانون های استانی همگام با کانون وکلای دادگستری مرکز در استان خود تجمع کنند. البته زمان دقیق این تجمع در نشست تعیین نشد و قرار شد اسکودا در این خصوص تصمیم گیری و زمان مشخصی را تعیین کند.

بیشتر بخوانید:

۳- دیدار با مراجع و علمای قم

این منبع آگاه با اشاره به اینکه پیشنهاد دیدار با مراجع نیز در این جلسه مورد پذیرش قرار گرفت، گفت: دیدار با علما و مراجع از همین هفته آغاز شده است؛ برای مثال روز گذشته (۷ شهریورماه) دکتر جعفر کوشا (رییس اسکودا) و چند نفر از وکلا با سید محمدرضا مدرسی یزدی(فقیه عضو شورای نگهبان) در قم دیدار کرده اند.

۴- دیدار با معاونت حقوقی قوه

او افزود: دیدار با معاونت حقوقی قوه و استمداد به منظور گوشزد نمودن موارد خلاف قانون نیز از دیگر پیشنهادهایی بود که در این جلسه مورد موافقت قرار گرفت.

‫۱۹ دیدگاه ها

  1. آیین نامه ۱۴۰۰ با قانون مخالفت نداره ولی مصوبه جدید مجلس دارد ، وقتی منافع خودتون در میان باشد مخالفت دارد ولی منافع کارآموزان مهم نیست و مخالفت ندارد و باید به قانون تمکین کرد ، یک کارآموز با این آیین نامه ایی که اجازه فعالیت ندارد چطور هزینه آموزش ، صندوق حمایت ، مالیات ، حق عضویت کانون ، پرداخت کند؟
    وقتی به مسئولان کانون مراجعه میکنی در مورد این آیین نامه می گویند قانون است و باید اجرا شود و شما می خواهید ما کار خلاف قانون انجام دهیم در صورتیکه آیین نامه مخالف قانون است.
    این شش ماه که کارآموز باید تمام ساعات اداری در دادگاه باشد ، و طبق آیین نامه اجازه فعالیت ندارد ، اصلا فکر کرده اید که کارآموز هزینه اجاره خانه و صندوق حمایت و مالیات و حق عضویت صندوق و آموزش و ایاب و ذهاب و خورد و خوراک و خیلی هزینه های دیگر را باید از کجا پرداخت کند؟
    آیا این ظلمی در حق وکلا نیست؟چطور می توانید با این شرایط انتظار همکاری وکلا را با خود داشته باشید؟

  2. انصافاً چند درصد، مراجع را قبول دارید در عمل و در کدام موارد حقوقی راجع موکلتان از مراجع استعلام و نظرخواهی کرده اید؟ که این یکی را؟؟؟؟؟؟نکند استقلال کانون وکلا و انحصارطلبی آیه قرآن دارد؟

  3. زودتر باید فکر نجات خودتون می بودید! الانم زیاد دست و پا نزنید. بهتره تا کله پا نشدید از مجلس و قانون تمکین کنید … یا علی

    1. شهروند فوق باسواد از کدوم قانون؟! مگه به مصوبه مجلس که هنوز در شورای نگهبان تأیید و در روزنامه رسمی منتشر نشده میگن قانون؟!

  4. به اب واتش میزنن از سال ۱۳۵۷ که شروع انقلاب است کانونهای وکلا هیچ برنامه ای برای دیدار علمای قم نداشتن الان که با قوانین جدید منافع میلیاردی شان به خطر افتاده خود را به اب واتش میزنند ،قانون است و باید تمکین کنید ،به لطف قوانین جدید ،بساط کاهنان معبد امون برچیده خواهد شد و جوانان جویای شغل این مملکت نفسی تازه خواهند کشید

  5. دیگه به عالم و آدم چنگ میزنن و متوسل میشن.خب وکیل بی سواد فقط از قانون تسهیل می‌ترسه.ابراهیم کیانی که خوب دانشجوهائ حقوقی تو شبکه خبر مسخره میکرد.حالا خودش افتاده به شکر خوری.

  6. با سلام شما قطعا کاراموز نیستی وگرنه تفرقه نمی انداختی ،کاراموز هم وکیل است و یکسال دیگه وکیل میشه پس اگه کاراموز هستی بدون هر مصوبه ای که برخلاف نهاد وکالت و وکلا تصویب بشه نه تنها به ضرر تمام وکلا و کاراموزان هست بلکه به ضرر کسی هست که داوطلب ازمون وکالت است . البته در نهایت متضرر اصلی مردم هستن .

    1. عجب نکنه شما هم از اون کسایی هستی که منافعت در خطره
      از خدا بترس
      چقدر انحصار
      خدا خیرت بده مجلس عزیز که دست و پای اینارو داری جمع میکنی
      فقط یه ضمانت اجرا هم برای متخلفینی که از قانون تبعیت نمی کنن بذار.
      ممنون

  7. در هر دادگاهی صحبت از مراجع و فتاوای ایشان کنید، فقط و فقط یک جمله از همین معمرین و اساتید وکالت می‌شنوید و جمله آن است که:
    مطابق قانون اساسی، جایی که راجع به موضوعی، قانون وجود دارد نمیتوان به تعالیم معتبر اسلامی یا فتاوای مراجع اسلام مراجعه کرد!!
    حالا خودشون تصوییب کردن واسه خودشون، که حتی وقتی قانون هست نه تنها میشه به مراجع مراجعه کرد، بلکه حتی میشه قانون رو ملغی کرد توسط مراجع👌
    یعنی وقاحت اگر تصویر بود!!

    1. آخرش یه نمره خام بگذارید تا همه چیز آروم بشه مگه نمره خام چش بود؟ هیچ کس به هیچی دیگه کار ندارم اصلاح کنید قانون رو برش ندارید

  8. خدا رو شکر ،انشالله بساط این انحصار طلبی برچیده بشه و فارغ و التحصیلان حقوق از این گرفتاری بزرگ نجات پیدا کنن.برای خودشون امپراطوری تشکیل دادن و بادرآمدهای میلیاردی واسه خودشون حال می کنن اونوقت جوون مردم دربه در دنباله کار و توی تامین هزینه های اولیه در مونده .

    1. خانم رضائی املای صحیح کلمه‌ای که نوشتین میشه:
      (فارغ التحصیلان)! جوان مردم بره درست درس بخونه و درست مطالعه کنه و دانشگاه درست و حسابی قبول بشه و بعدش مدعی وکیل شدن داشته باشه!

      1. آقای امیر حسام. “مدعی وکیل شدن داشته باشه” به نظرتون بلیغ است؟
        من خودم وکیلم
        متاسفانه قبولی با درصد بالا توی این آزمون ها و حتی اختبارِ بدونِ تجربه کافی، یک وکیل رو مبرز نمی کنه.
        مشکل ساختاره. دنبال کردن سیاست های شکست خورده .
        باید وکالت اجباری می شد. موسسات حقوقی که ارائه خدمت رو با اقدامات مخرب تجاری و بازرگانیِ خودشان تحت الشعاع قرار میدن باید جمع می شد. ولی نشد. چرا نشد؟؟؟
        چرا کارآموز را در دل کار وکالت توانمند نمیکنن؟
        چند درصد وکلای سرپرست به کارآموز خودشون پرونده میدن؟
        این درد دل است.
        سکوت و انفعال مسئولان کانون، وکالت رو به اینجا رسونده. به اینجا که یک سری مثلا وکیل ملت!!!!!، بدون کار کارشناسی، هر بلایی سر وکالت، وکیل و ملت آوردن.

        1. هم رشته‌ای گرامی در فرانسه که ما سیستم وکیل سرپرست رو از رو دست اونا کپی کردیم، دیگه این سیستم منسوخ شده و نهادی به نام دانشگاه وکالت در دل کانون وکلا ایجاد شده که وظیفه‌اش آموزش کارآموزان وکالت از صفر تا صد مسائل عملی و علمی و کاربردی وکالت هستش و شما در دوران کارآموزی در یک Firm حقوقی مشغول به کار عملی می‌شوید. ضمناً، اون اشتباه تایپی بود. موفق و پیروز باشید.

        2. آقای امیر حسام ، به این میگن فرافکنی.
          ما در اینجا و این پست نه راجع به فرانسه حرف می‌زنیم و نه آمریکا و نه هیچ نظام دیگه ای. بحث آسیب شناسی است. شما که همیشه داعیه تحصیل در بهترین دانشگاه های کشورمان را دارید، تمرکز گفتمان را بهتر از هر کسی باید بدانید.
          اگر گفتمان، تغییر نظام وکالتی ما باشد، فرمایش شما درسته. ولی گفتمان این پست و بحث کامنت ها و خاصه نظر خود شما همه بر این گفتمان آسیب شناسی آنچه مثلا وکلای ملت و نیز مسئولین نهاد وکالت بر سر وکالت، وکیل ، کارآموز و … آورده اند، استوار است.
          به نظرتون بهتر نیست خلط مبحث نکنیم.
          از طرفی شما همیشه اغلاط املایی و تایپی را دستمایه قرار می‌دهید. چیزی که عوض دارد گله ندارد.
          البته برخلاف بسیاری، بنده ادعایی ندارم، همیشه خود را شاگرد میدانم. حتی در کلاسی که مدرس آنم.
          ادعای شما راجع به کپی کاری وکیل سرپرست، ادعا است. بحث راهنما چه فرد و چه گروه در اکثر ساختار های کارآموزی و کارورزی وجود دارد. حدود و ثغور متفاوت است.
          بحث اقدامات مخرب برخی وکلای سرپرست در همین ساختار کنونی امری است که مرتبط با اصل سرپرستی، راهنمایی و موارد مرتبط نیست. اقدام مخرب علیه کارآموزی است که باید توانمند شود که متاسفانه نمی شود و نهایتا دلیل یا بهانه ای می‌شود برای تخریب ساختار.
          اما اگر کلا گفتمان رو به سمت اصلاح ببریم‌.
          آنگاه من نیز عرض میکنم که تاحدودی با شما موافقم. ساختار نهاد وکالت بر پایه سلسله مراتب فارغ التحصیلان حقوق، کارآموزی حرفه ای (مثل ایالت های ایالات متحده که در آن کارآموز بعد از امتحان بار، وارد حرفه و نه صرف آموزش میشود و تعداد مشخصی پرونده بهش محول میشه که تحت نظارت گروه راهنما، مشاوران و داوران میگذراند و باید بگذراند)، نظام رتبه بندی وکلا و موارد از این دست؛ نتیجتا چنین ساختاری میتواند یک ساختار جالب و کارآمد باشد و اصلاح ساختار ما به آن مسیر هم می‌تواند مطمح نظر باشد. البته به شرط عدم کپی کاری و پس از کارشناسی و اقدام مدبرانه.
          وانگهی نه اراده ای است بر این اصلاح و نه حتی تمایلی بر آن.
          این است که می‌توان گفت، خدا عاقبت امر وکالت را ختم به خیر کند تا این بال عدالت بیش از این از این همه دشمن و خرس خاله آسیب نبیند.
          با تجدید احترام.

          1. هم رشته‌ای گرامی، واقعیت این است که امور مربوط به نهاد وکالت از سنجش علمی مستمر وکلای پایه یک و همچنین نحوه آموزش دانشجویان حقوق و کارآموزان وکالت باید توسط یک تیم کاملا حرفه‌ای، مورد بازنگری و آسیب‌شناسی دقیق قرار بگیرد و نتایج اون در عمل منجر به تغییرات ساختار درونی نهاد وکالت شود. سکان نهاد وکالت باید در دستان نخبگان حقوقی باشه و نه دست وزارت اقتصاد و یک مشت شومن دولتی و نمایندگان مجلسی که برای رأی آوردن دست به هر کاری می‌زنند.

          2. بله متاسفانه کانونهای وکلا توی این چهل سال و اندی، نه طرحی برای اصلاح امور وکالت داشته اند نه حتی راجعش فکر کرده اند و بدین ترتیب نالایقی خود را نشان داده اند…. وکلای سرپرست نه کاری به کارآموز یاد می دهند نه پرونده به او ارجاع می دهند که حتی شده رایگان، دنبال کند و کار را یاد بگیرد و همین هم نشات گرفته از انحصار طلبی درونی شان است که دوست ندارند کارآموز تبدیل به رقیب آنها بشود و می خواهند پرونده ها را فقط خودشان بگیرند…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا