اخبار مجلس شورای اسلامیویژه

در اصلاح طرح تسهیل کسب و کار محدودیت ۵ ساله وکالتِ قضات رأی نیاورد و باید مجدداً در صحن مطرح شود

وکلاپرس- عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفتگوی تلفنی با رادیو گفت و گو از احنمال بررسی پیشنهاد “محدودیت وکالت قضات در حوزه محل خدمت به مدت ۵ سال” در صحن علنی مجلس خبر داد.

به گزارش وکلاپرس، قرار است فردا صبح طرح تسهیل مجوز کسب و کار در صحن علنی مجلس برای بار سوم اصلاح و تصویب شود. با این حال نایب رییس کمیسیون جهش و رونق تولید از آخرین پیشنهادی که در این کمیسیون مطرح و مورد پذیرش قرار نگرفته است، سخن گفته است.

همه باید در آزمون شرکت کنند

جعفر قادری در مورد چیستی، چگونگی و چرایی آزمون وکالت برای قضات گفت: با توجه به حجم فارغ التحصیلانی که داریم و در عین حال با توجه به محدودیت‌هایی که در برخی پرونده‌ها وجود دارد امکان دسترسی به وکیل به خاطر بالا بودن هزینه‌های گرفتن وکیل وجود ندارد؛ بنابراین با این دید مجلس و کمیسیون ورود پیدا کرد و دقیقا در بحث آزمون وکلا، آزمون کارشناسان دادگستری، آزمون دفاتر ثبت اسناد و املاک، تغییراتی ایجاد شد.

بیشتر بخوانید:

وی افزود: طرح تسهیل صدور مجوز‌های کسب و کار در کمیسیون جهش تولید مصوب شد و در مجلس هم مورد تایید قرار گرفت و به شورای نگهبان ارسال شد که متاسفانه شورای نگهبان با چند ایراد آن را تصویب نکرد و اکنون مجددا در دستور کار کمیسیون جهش تولید قرار دارد که تلاش داریم این ایرادات را برطرف کنیم.

قادری ادامه داد: اعتقاد ما در کمیسیون جهش تولید مجلس این بود که تفاوتی بین نمایندگان حقوقی شرکت‌ها، وکلا، اساتید دانشگاه و کارشناسان حقوقی دستگاه‌ها وجود ندارد و همه باید در آزمون شرکت کنند که مورد تایید قرار نگرفت.

پیشنهاد عدم جواز وکالت درخصوص قضات در حوزه‌ای که ۵ سال محل خدمتشان بود، رای نیاورد

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تصریح کرد: معافیت قضات از شرکت در آزمون وکلا باعث برخی نگرانی‌ها بود که اگر قضات بعد از بازنشستگی بتوانند به کار وکالت بپردازند یک رانتی ایجاد می‌کند و در اصلاح مرحله دوم یکی از پیشنهادات این بود که اگر می‌خواهیم اجازه بدهیم که قضات بعد از بازنشستگی وکالت کنند، اجازه وکالت در حوزه‌ای که ۵ سال محل خدمتشان بوده را نداشته باشند و در جای دیگری به وکالت بپردازند که این رانتی را برایشان ایجاد نکند و شرایط برابری با وکلا داشته باشند که متاسفانه در کمیسیون رای نیاورد و باید دوباره در صحن مطرح شود.

بیشتر بخوانید:

وی در ادامه در پاسخ به اینکه آیا وکالت شغل است یا حرفه حقوقی گفت: تمام کسب و کارهایی که در حوزه کاری قانون تسهیل صدور مجوز‌های کسب و کار آمده است به نوعی یک خدمت هستند و فرصتی را به شکل مستقیم و غیر مستقیم برای خدمت به مردم فراهم می‌کنند و کار وکلا نیز در واقع تولید خدمت است.

همه جای دنیا همه افراد در ابتدا وکیل می‌شوند و بعد قاضی

قادری در ادامه با بیان اینکه در همه جای دنیا همه افراد در ابتدا وکیل می‌شوند و بعد قاضی می‌شوند گفت: ولی در کشور ما به عکس است و افراد اول قاضی می‌شوند و به اعتبار قاضی شدنشان پروانه وکالت برایشان صادر می‌شود که این رانتی را ایجاد می‌کند.

بیشتر بخوانید:

وقتی قوه قضاییه ممنوعیت سنی برای کار قضات ندارد، دلیلی ندارد که امتیاز وکالت را برای قضات بازنشسته فراهم کنند

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در ادامه با بیان اینکه برای جلوگیری از اطاله زمان و درگیرنشدن این قانون در گیر و دار شورای نگهبان و مجلس ترجیح بر این شد که ابتدا قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار تصویب شود و بعد در قانونی مجزا به این موضوع پرداخته و اصلاحات را انجام دهیم گفت: وقتی قوه قضاییه ممنوعیت سنی برای کار قضات ندارد و قضات با سن بالا را به کار می‌گیرد، دیگر دلیلی ندارد که این امتیاز را برای قضات بازنشسته فراهم کنند که بعد از قضاوت هم به وکالت بپردازند.

منبع: رادیو گفت و گو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا