گفت و گوویژه

گیتی پورفاضل: مرخصی‌ام فردا پایان می‌یابد/ وکیلم درخواست تمدید مرخصی داده است

وکلاپرس- وکیل گیتی پورفاضل گفت: باتوجه به ضعف بدنی ناشی از کرونا، وکیلم امروز درخواست تمدید مرخصی برای یک هفته آتی داده است و باید ببینیم آیا تمدید می شود یا خیر.

به گزارش وکلاپرس، وکیل گیتی پورفاضل که به دستور قاضی شعبه ۱ اجرای احکام کیفری دادسرای امنیت تهران، ۱۶شهریور ۱۳۹۹ بازداشت و برای تحمل حبس تعزیری به زندان اوین منتقل شده بود، سوم مردادماه سال جاری به علت ابتلا به بیماری کرونا از زندان موقتاً آزاد و به مرخصی اعزام شد.

با یادآوری این نکته که نظرات نویسندگان و افراد مصاحبه شونده الزاماً مورد پذیرش پایگاه خبری وکلاپرس نیست، توجه شما را به گفت و گوی مختصر خبرنگار وکلاپرس با وکیل گیتی پورفاضل جلب می‌کنیم:

مختصری درمورد پرونده محکومیت خودتان توضیح دهید.

من از سال ۱۳۵۸ که کنگره سراسری کانون وکلای دادگستری تشکیل شد به عنوان تنها زنی که در این کنگره سخنرانی کرد، تمامی احکامی را که مخالف حقوق زن و مانع پیشرفت حقوق زنان می‌دانستم به چالش کشیدم. درواقع موضع من از خرداد ۱۳۵۸ مشخص بود. من با هیچ گروهی نبودم و در هیچ گروهی نیز فعالیت نداشتم؛ وکیل مستقلی بودم که می نوشتم، در کنفرانس ها شرکت می کردم و از پرونده های سیاسی و امنیتی دفاع می کردم.

کاری نمی کردم که مشکل ایجاد کند. حتی از سال ۱۳۸۴ نایب رییس کرسی حقوق بشر کانون وکلای دادگستری مرکز بودم و در حوزه کودکان و زنان فعالیت می کردم و سمیناری برگزار کردم که مورد توجه قرار گرفت. همین اقدامات سبب شد برخی همکارانم نسبت به من واکنش نشان دهند؛ در همین راستا برخی بیانیه ای تنظیم کردند که در متن آن خواهان دموکراسی بودند. من ابتدا از امضای متن امنتاع کردم زیرا هیچ یک از آن ۱۳ نفر را نمی شناختم. در نهایت با امضای بیانیه دستاویزی برای تشکیل پرونده علیه من فراهم شد.

بیشتر بخوانید: وکیل « گیتی پورفاضل » برای تحمل حبس تعزیری به زندان اوین منتقل شد

خوشبختانه آنچه که تصور می شد در پرونده من مشاهده نشد؛ من هیچ گاه جز تابعیت کشورم هیچ تابعتی را نپذیرفتم. علی رغم اینکه مادرم شهروند آمریکا بود و فرندانم برای ادامه تحصیل به خارج از کشور رفتند، همواره از مهاجرت سر باز زده ام و تمایل داشتم در کشورم بمانم. علاوه بر این من هیچ حساب ارزی و فعل و انفعالی در حساب های بانکی نداشته و ندارم.

حتی زمانی که پرونده مالیاتی من مورد بررسی قرار گرفت؛ من هرسال مفاصا گرفته و مالیاتم را پرداخت کرده ام. بنابراین هیچ نقطه ابهامی در زندگی و پرونده من وجود نداشت.

نوشته های من حقیقی است و دوست دارم مردم با تاریخ سرزمینمان آشنا شوند و ببینند در ۴۰۰ سال اخیر چه اتفاقاتی در دنیا افتاده و تاثیر آن بر کشورمان چه بوده است. من هیچگاه نه به کسی هتک حرمت کرده و نه ناسزایی گفته ام. نوشته های من صرفا برای روشنگری مردم درمورد تاریخ سرزمینمان است.

بیشتر بخوانید: بیانیه جمعی از وکلای دادگستری درخصوص حق اعتراض مردم خوزستان به بحران بی آبی

اتهام وارد شده در پرونده شما چیست؟

اتهام وارد شده تبلیغ علیه نظام و اقدام علیه امنیت کشور است. من از سال ۱۳۸۸ تا سال بازنشستگی وکالت پرونده های سیاسی و امنیتی را به طور رایگان بر عهده می گرفتم.

زمانی که خواستم در انتخابات کانون وکلای دادگستری ثبت نام کنم رد صلاحیت شدم. من هم نامه مفصلی برای رییس دادگاه انتظامی نوشتم و علت را جویا شدم. علت رد صلاحیت عدم التزام به ولایت فقیه عنوان شد…

من تنها به دنبال سرافرازی کشورم هستم نه سود جیب خودم. خودروی من پژو سال ۱۳۸۲ است اما واقعا برایم مهم نیست. تا پای جان برای کشور فعالیت می کنم.

باتوجه به اینکه اخیرا درگیر بیماری کرونا شده اید، وضعیت جسمانی شما چگونه است؟

متاسفانه ۷ روز بیشتر به من مرخصی نداده اند. باتوجه به ضعف بدنی ناشی از کرونا، وکیلم جناب آقای محمدحسن آقاسی امروز درخواست مرخصی یک هفته ای داده است و باید ببینیم آیا تمدید می شود یا خیر.خوشبختانه تب ندارم اما ضعف باعث کندی حرکتم شده است. به هر حال در حال گذراندن دهه هفتم زندگی خود هستم.

بیشتر بخوانید: وکیل مدافع فرزانه زیلابی: گویا برای هر پنج اتهام علیه موکلم قرار جلب به دادرسی صادر شده است

براساس ماده ۵۸ قانون مجازات اسلامی اگر محکوم یک سوم دوران محکومیت خود را سپری کرده باشد، می تواند درخواست آزادی مشروط بدهد. علی رغم اینکه آقای رییسی اعلام کرده بود در پرونده هایی که منجر به صدور رأی شده است، بازجو نباید دخالتی کند. نمی دانم با درخواست آزادی مشروط من موافقت می شود یا خیر. تا آخر همین ماه، من یک دوم از دوران محکومیتم را سپری کرده ام و بنابراین معمولا باید با درخواست آزادی مشروط من موافقت شود. منتظر تصمیم هستیم و امیدوارم هر تصمیمی که گرفته می شود به صلاح کشورم باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا