اخبار بین المللی

دبیر کل سازمان ملل: زنان وکیل و معلم در افغانستان در محل کار خود حضور ندارند

وکلاپرس- دبیر کل سازمان ملل در تشریح وضعیت فعلی افغانستان و نیاز های این کشور پس از آغاز حکومت طالبان، شرایط اقتصادی و فرهنگی کشور و به خصوص وضعیت زنان را اسف بار توصیف کرد.

به گزارش وکلاپرس به نقل از ایرنا، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل با بیان اقدامات این سازمان در حمایت همه جانبه از مردم افغانستان، بر جلوگیری  فروپاشی اقتصادی افغانستان و فعال کردن عملیات بشردوستانه تاکید کرد.

افغانستان از زمان در دست گرفتن قدرت از سوی طالبان در آگوست ۲۰۲۱  (مرداد ۱۴۰۰) در یک نابسامانی و هرج و مرج مالی بسر می برد و شاخص تورم و بیکاری در این کشور بعد از توقیف میلیاردها دلار از دارایی های آن توسط آمریکا افزایش یافته است. این در حالی است که روند انتقال محمول های کمک رسانی بشدت در نتیجه تحریم های اقتصادی آمریکا مختل شده اند.

ترکیب مرگبار زمستان افغانستان و دارایی های مسدود شده این کشور

دبیر کل سازمان ملل روز پنجشنبه با بیان اینکه “تامین کافی و خوب بودجه عملیات های امدادی در افغانستان می توانند به نتایج بسیار خوبی دست پیدا کنند” گفت: این کمک مالی برای حمایت حیاتی غذایی و کشاورزی، خدمات سلامتی، درمان سو تغذیه، سرپناه اضطراری، آب، بهداشت، محافظت و آموزش اضطراری ضروری است.

دبیر کل سازمان ملل افزود: آب و هوای بسیار سرد زمستان و دارایی های مسدود شده افغانستان یک ترکیب مرگبار برای مردم افغانستان است. باید در این شرایط اضطراری، قوانین و ضوابطی که از دسترسی به پول مورد نیاز جهت  نجات جان  انسان ها و اقتصاد افغانستان جلوگیری می کنند، به حالت تعلیق درآیند.

بیشتر بخوانید:

وی تصریح کرد این قوانین به مؤسسات مالی و بازیگران تجاری تضمین های قانونی  می دهد تا بدون ترس از نقض تحریم ها با نهادهای بشردوستانه تعامل داشته باشند.

دبیر کل سازمان ملل اظهار داشت سازمان ملل متحد در حال انجام اقداماتی برای تزریق نقدینگی به اقتصاد افغانستان از طریق تمهیدات مجاز و خلاقانه است اما این اقدامات کافی نیستند.

راه اندازی سریع سیستم بانکی برای جلوگیری از فروپاشی اقتصادی افغانستان

گوترش تصریح کرد راه اندازی سریع سیستم بانکی برای جلوگیری از فروپاشی اقتصادی افغانستان و فعال کردن عملیات بشردوستانه ضروری است. فعالیت بانک مرکزی افغانستان باید ادامه یابد و به آن کمک شود و آزادسازی مشروط ذخایر ارزی افغانستان یک راه حل مشخص شود.

بیشتر بخوانید:

وی با بیان اینکه کودکان برای تغذیه خواهر و برادرانشان به فروش می رسند، افزود ما باید اقدامات بیشتری برای تزریق سریع نقدینگی به اقتصاد افغانستان و جلوگیری از سقوط آن که منجر به فقر و گرسنگی میلیون‌ها نفر در افغانستان می شود، انجام دهیم.

 وکلا و معلمان زن در افغانستان در محل کار خود حضور ندارند

دبیر کل سازمان ملل گفت در سراسر افغانستان، زنان و دختران در ادارات و کلاس های درس حضور ندارند. امیدها و رویاهای نسلی از دختران در افغانستان نابود شده است. زنان دانشمند، وکلا و معلمان زن در این کشور در محل کار خود حضور ندارند. هیچ کشوری نمی تواند با انکار حقوق نیمی از جمعیت خود پیشرفت کند. زنان و دختران افغانستان باید به تمام فرصت های تحصیلی و شغلی، مراقبت های سلامتی و سایر خدمات ضروری دسترسی داشته باشند.

بیشتر بخوانید:

بدترین وضعیت خشکسالی افغانستان در سال ۲۰۲۱

افغانستان در سال ۲۰۲۱ دچار بدترین وضعیت خشکسالی در چند دهه  گذشته شد. برآوردها نشان می دهدکه ۴.۱ میلیون نفر در سال ۲۰۲۲ دچار سوء تغذیه شدید خواهند شد که شامل ۱.۱ میلیون کودک با سوء تغذیه شدید است.

سازمان ملل اعلام کرده است بیش از نیمی از جمعیت افغانستان یعنی حدود ۲۲ میلیون نفر با خطر گرسنگی شدید مواجه هستند و ۵.۷ میلیون نفر از آوارگان افغان در ۵ کشور همسایه این کشور امسال به کمک های اساسی نیاز دارند.

مردم افغانستان
مردم افغانستان

حمایت ۶۲۳ میلیون دلار برای افغانیان مهاجر

رییس سازمان ملل خاطر نشان کرد سال گذشته (۲۰۲۱) سازمان ملل و شرکای بشردوستانه آن به بیش از ۱۸ میلیون نفر در افغانستان کمک کردند که این تعداد ۶۰ درصد بیشتر از افراد نیازمند کمک در افغانستان در سال ۲۰۲۰ است.

بیشتر بخوانید:

پیش از این نیز، آژانس کمک های انسان دوستانه سازمان ملل اعلام کرده بود ۴.۴ میلیارد دلار برای کمک به افغانستان نیاز هست و لازم است کمک دیگری به ارزش ۶۲۳ میلیون دلار برای حمایت از میلیون های افغانی که در خارج از مرزهای این کشور پناه گرفته اند اختصاص یابد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا