اخبار

نامه دادستان کل کشور درباره برگ سبز خودرو: مراجعه به دفاتر اسناد رسمی ضرورتی ندارد

وکلاپرس ـ دادستان کل کشور در نامه‌ای به دادستان‌های سراسر کشور درباره برگ سبز خودرو نوشت: ضرورتی به مراجعه به دفاتر اسناد رسمی نمی‌باشد.

به گزارش وکلاپرس، برخی از خبرگزاری‌های کشور با انتشار نامه‌ای منتسب به دادستان کل کشور درباره نقل و انتقال خودرو، از اعلام نظر این مقام قضایی درباره عدم نیاز به ثبت سند مالکیت خودرو در دفاتر اسناد رسمی خبر داده‌اند.

در نامه‌ حجت الاسلام محمدجعفر منتظری آمده است:

دادستان‌های عمومی و انقلاب سراسر کشور

حسب گزارش‌های واصله و استعلامات برخی از دادستان‌ها در خصوص مناقشه‌ی بین سازمان ثبت اسناد و املاک کشور (کانون سردفتران) و نیروی انتظامی در خصوص الزامی یا غیرالزامی بودن معاملات ثبت خودرو در دفاتر اسناد رسمی به اطلاع می‌رساند:

بندهای ۲ و ۳ بخشنامه شماره ۱۴۷۲۰۴/۹۴ مورخ ۱۳۹۴/۸/۲۷ صادره از سازمان ثبت اسناد و املاک که مضمونا حاکی از ضرورت مراجعه طرفین معامله برای ثبت معاملات خودرو به دفاتر اسناد رسمی بوده با صدور دادنامه‌ی شماره ۱۸۶۳ مورخ ۱۳۹۹/۱۲/۲ هیات محترم دیوان عدالت مستندا به بند ۱ ماده ۱۲ و ماده ۸۸ قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب ۱۳۹۲ ابطال گردیده و در تاریخ ۱۴۰۰/۱/۱۰ بشماره ۹۸۰۴۱۸۵ در روزنامه رسمی ثبت و ابلاغ شده است.

از آنجایی که برابر مواد مختلف از جمله تبصره ماده ۱۴ و مواد ۳۴، ۳۵ و ۳۷ و خصوصا مواد ۴۳ و ۴۵؛ آرای شعب دیوان عدالت اداری و به ویژه هیأت عمومی در موارد مشابه برای تمامی دستگاه‌های اداری لازم الاجرا بوده و برای مستنکفین مجازات در نظر گرفته شده است.

لذا مستفاد قطعی از دادنامه مذکور و قوانین مربوط تلقی برگ سبز خودرو صادره از شرکت های تولیدی به عنوان سند مالکیت بوده و نقل و انتقالات خودرو با ثبت مشخصات متعاملین و نیز مشخصات خودرو مندرج در برگ سبز؛ در ادارات راهنمایی و رانندگی بلامانع بوده و ضرورتی به مراجعه به دفاتر رسمی نمی باشد مگر اینکه متعاملین خواهان ثبت آن در دفاتر مذکور باشند.

بیشتر بخوانید: دستورالعمل اجرایی رای وحدت رویه ۷۹۴ دیوان عالی کشور در دفاتر اسناد رسمی

تصویر نامه را در زیر مشاهده می‌کنید:

 تصویر نامه منتسب به دادستان کل کشور درباره برگ سبز خودرو و عدم نیاز به مراجعه به دفاتر اسناد رسمی
تصویر نامه منتسب به دادستان کل کشور درباره برگ سبز خودرو و عدم نیاز به مراجعه به دفاتر اسناد رسمی

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا